DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
26. aprīlī, 2018
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Pašvaldības

Baire: Ķekavas novada dome rīkojusies tiesiski, veicot izmaiņas domes komiteju sastāvā

Publicēts pirms 6 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Ķekavas novada domes priekšsēdētāja Viktorija Baire šodien, 26. aprīlī, nosūtījusi atbildes vēstuli vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Kasparam Gerhardam, skaidrojot domes rīcību par veiktajām izmaiņām domes komiteju sastāvā un uzsverot, ka domes pieņemtais lēmums ir juridiski korekts.

V. Baire norāda, ka pašvaldība vienmēr ir respektējusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) nostāju un rūpīgi pildījusi tās likumīgos norādījumus. Arī šajā konkrētajā gadījumā dome ir rīkojusies tiesiski. Viņa vienlaikus uzsver, ka ministrijas skaidrojums par likuma “Par pašvaldībām” 55. panta otrās daļas piemērošanu ir juridiski strīdīgs un tiesu praksei neatbilstošs.

Pašvaldības ieskatā 55. panta otrā daļa reglamentē tikai vienu no gadījumiem, kad pēc personīgās vēlmes deputāts ar domes atļauju var izbeigt savu darbību konkrētajā komitejā, proti, ja ir saņemts deputāta iesniegums. Taču šāda iesnieguma neesamība neliedz domei īstenot savu ekskluzīvo kompetenci (saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 21. panta pirmās daļas 10. punktu) ievēlēt vai atbrīvot no pienākumu pildīšanas pastāvīgo komiteju locekļus, iespēju robežās ievērojot proporcionalitātes principu komiteju deputātu sastāvā.

Arī tiesu praksē ir atzīts, ka likuma “Par pašvaldībām” 55. panta otrā daļa noteic gadījumu, kādā kārtībā komitejas loceklis var izbeigt savu darbību komitejā, ja ir iesniedzis domei rakstveida iesniegumu par atbrīvošanu no šī pienākuma pildīšanas. Tomēr tas nenozīmē, ka dome citā gadījumā nav tiesīga pieņemt lēmumu izslēgt no komitejas sastāva komitejas locekli vai izveidot komiteju jaunā sastāvā. Komitejas loceklim kā domes ievēlētai personai nav subjektīvu tiesību palikt komitejas sastāvā, ja viņu ievēlējusī dome to vairs nevēlas.  Augstākā tiesa ir noteikusi, ka pašvaldības amatpersonu ievēlēšana un atrašanās amatā ir tieši atkarīga no deputātu vairākuma pārliecības, politiskās gribas un uzticības, kas ir subjektīvi jēdzieni un kā tādi nav reglamentēti tiesību normās.

Tāpat Ķekavas novada dome uzsver, ka konkrētais domes lēmums nav normatīvais akts vai pārvaldes lēmums, bet gan domes politisks lēmums, jo tika pieņemts politiskās gribas, deputātu iekšējās pārliecības un uzticības apsvērumu ietekmē. Tāpēc šis lēmums nepakļaujas VARAM uzraudzībai atbilstoši tai likumā noteiktajai kompetencei.

Tāpat V.Baire vērš uzmanību, ka Ķekavas novada dome veica šādas izmaiņas komiteju sastāvā, lai izpildītu arī VARAM prasību par proporcionalitātes principa ievērošanu domes komiteju ievēlēšanā. Ņemot vērā, ka Ķekavas novada domē ir liela politisko spēku sadrumstalotība (17 deputāti tika ievēlēti no deviņām politiskajiem sarakstiem), tad šādā situācijā ir visnotaļ ierobežotas iespējas ievērot ideālo proporcionalitātes modeli. Taču esošais domes komiteju sastāvs ļauj pietuvoties šim ideālajam variantam. Un visi deputāti atbilstoši likuma prasībām šobrīd strādā vismaz vienā no piecām domes komitejām. 

Vēstulē viņa arī pauž viedokli, - lai gan pašvaldība līdz šim ar izpratni ir raudzījusies uz viedokļu atšķirību, tomēr tas neattaisno VARAM parlamentārā sekretāra Jāņa Eglīša publiskos apgalvojumus, kuros pašvaldībai kopumā un viņai personīgi tiek pārmesta demokrātijas pamatprincipu pārkāpšana un likuma ignorēšana. Šādi apgalvojumi, kas izteikti, pat nemēģinot noskaidrot pašvaldības viedokli, nevar palikt bez ievērības.

“Kā domes priekšsēdētāja savā darbībā esmu apņēmusies stingri ievērot tiesiskumu, ko vienlīdz pieprasu arī no saviem darbiniekiem. Manā ieskatā tiesiskums primāri ir pienācīga leģitīma kārtība, kas sakņojas iekšējā pārliecībā un atbildībā par to, kā drīkst un kā nedrīkst rīkoties. Šobrīd Ķekavas novada pašvaldības deputātu vairākuma un mana personīgā politiskā pārliecība un iekšējā griba strīdus jautājumā ir vienota un balstīta uz likumu,” uzsver V.Baire.

Vienlaikus domes priekšsēdētāja arī norāda, ka Ķekavas novada dome nekad nav atteikusies, un arī šajā gadījumā nekavēsies izpildīt likumīgas ministrijas prasības, tiklīdz saņems argumentētu viedokli par šajā paskaidrojumā norādīto. Ja nepieciešams, pašvaldības nostāju strīdīgajos jautājumos viņa ir gatava apliecināt arī klātienē, sniedzot detalizētu skaidrojumu par pašvaldības domes darbību.

“Pašvaldība būtu pateicīga, ja ministrija atgrieztos pie iepriekšējo gadu prakses un pirms prasību izvirzīšanas noskaidrotu pašvaldības viedokli konkrētajos strīdus jautājumos. Tas būtiski atvieglotu gan pašvaldības, gan arī ministrijas darbu un ļautu izvairīties no neveiklām situācijām saistībā ar publisku viedokļu paušanu. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju mēs saredzam kā sadarbības partneri, nevis kā soģi, un tāpēc aicinām ministriju uz aktīvāku savstarpēju tiešo komunikāciju, lai kopīgiem spēkiem uzlabotu pašvaldību darbību,” aicina V.Baire.

Šajā jautājumā Ķekavas novada domei līdzīgu nostāju paudusi arī Latvijas Pašvaldību savienība un Pierīgas pašvaldību apvienība.

Lai risinātu šobrīd strīdīgos jautājumus par domes un komiteju sēžu darba organizāciju, kā arī proporcionalitātes principa ievērošanu komitejās, Pierīgas pašvaldību apvienība rosinās VARAM un Saeimu veikt grozījumus likumā “Par pašvaldībām”.  Šāds lēmums tika pieņemts apvienības sēdē, kas notika 19. aprīlī Ķekavā. Pierīgas pašvaldību domes priekšsēdētāji, tostarp, Ķekavas novada domes vadītāja V.Baire, pēc tikšanās Ķekavā ar VARAM parlamentāro sekretāru J.Eglīti un valsts sekretāra vietnieku reģionālās attīstības jautājumos Aivaru Draudiņu nolēma turpināt diskusiju, aicinot likumā skaidri atrunāt, ko nozīmē un kā tiek aprēķināts “proporcionalitātes princips” domes komitejās, precizējot, kā deputāts var tikt atbrīvots no darba komitejā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI