Konference ievada Tranzīta un loģistikas nedēļu Astana EXPO 2017, un tās atklāšanu ar savu klātbūtni pagodināja Kazahstānas Republikas premjerministra pirmais vietnieks Askars Mamins, kurš iepriekš ilgus gadus vadījis Kazahstānas dzelzceļu un tādēļ labi pārzina nozares attīstību. A.Mamins uzsvēra, ka Latvijai un Kazahstānai ir plaša sadarbības pieredze un vienlaikus – jaunas attīstības iespējas, ņemot vērā, ka abās valstīs attīstās transporta un loģistikas infrastruktūra, tostarp jauni starptautiski projekti.
LR satiksmes ministrs Uldis Augulis konferences atklāšanā savukārt norādīja: "Latvija apzinās savu nozīmīgo ieguldījumu Eirāzijas kontinenta savienojumu izveidē, un mēs esam gatavi strādāt, lai sadarbības ideja attīstītos reālos sasniegumos. Ilgstoša un ievērojama darba rezultātā mums ir izdevies attīstīt efektīvu un mūsdienīgu transporta infrastruktūru, turklāt Latvijai jau vēsturiski izveidojusies cieša un sekmīga sadarbība ar Krieviju, Baltkrieviju un Kazahstānu."
Liela vērība konferencē, kurā piedalās arī vairāku ostu un transporta nozares augsto tehnoloģiju uzņēmumi, tomēr tiek veltīta tieši dzelzceļam, kurš, no vienas puses, kā norādīja Kazahstānas dzelzceļa prezidents Kanats Alpisbajevs, veido ap 45-50% kopējā tranzīta pārvadājumu apjoma, bet no, otras puses, tomēr arvien vairāk ir skatāms kā viens no nozīmīgākajiem posmiem integrēta tranzīta pakalpojumu attīstībā. Par to liecināja arī vairāku konferences lektoru uzstāšanās, kurās vairākkārt tika akcentēti "vienas pieturas aģentūras", integrēta izmaksu un pakalpojumu kopuma un ciešākas starpnozaru sadarbības nozīme.
LDz prezidents Edvīns Bērziņš uzsvēra, ka Latvijas dalība Astana EXPO ir īpaši nozīmīga, jo, pirmkārt, Kazahstāna uzskatāma par "vārtiem uz Āziju", savukārt Āzija ir reģions, kura nozīme LDz pārvadājumu nākotnē arvien palielinās. Otrkārt, ļoti būtiski ir iezīmēt galvenos nākotnes attīstības virzienus, lai kopīgi ar Āzijas partneriem veidotu vienotu, kopīgu nākotnes vīziju, kas nākotnē rezultētos augošos pārvadājumos, izmantojot Latvijas tranzīta potenciālu.
Konferences ietvaros prezentēti vairāki Kazahstānas projekti ar augstu attīstības potenciālu, tostarp Horgosas osta un citi sadarbības projekti un kopuzņēmumi jaunu loģistikas pakalpojumu attīstībai. Tostarp Kazahstānas dzelzceļa pārstāvji uzsvēra, ka Latvijas un Kazahstānas sadarbības potenciāls arvien vairāk meklējams nevis tradicionālo "masveida" kravu, bet gan augstākas pievienotās vērtības konteinerkravu transportēšanā.
Tieši šis temats tiks plašāk izvērsts Tranzīta un loģistikas nedēļas ietvaros trešdien, 12.jūlijā notiekošajā diskusijā "Konteinerpārvadājumu attīstība Eirāzijas teritorijā", kurā piedalīsies "LDz Loģistika", "LDz Apsardze", "Riga Container Terminal", "Riga Universal Terminal", "KTZE-Khorgos Gateway", "KTŽ Express", "TransContainer", loģistikas uzņēmumu asociācijas "Kazlogistics" u.c. organizāciju pārstāvji.
Savukārt akcentējot EXPO Astana 2017 vadmotīvu "Nākotnes enerģija", ceturtdien, 13.jūlijā pasākumu cikla noslēgumā norisināsies diskusija ""Zaļās ekonomikas" attīstība transporta sektorā". Saistībā ar ilgtspējīgu un videi draudzīgu pakalpojumu lomas pieaugumu aktuāls ir jautājums, vai transporta nozare tam ir gatava un kādas iniciatīvas tā ir gatava uzņemties. Eksperti spriedīs gan par "zaļo" inovāciju ieguvumiem vides kontekstā, gan to ekonomisko vērtību.
EXPO Astana 2017 Latvijas paviljona organizētājs ir Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), un tā vadmotīvs ir "Enerģija ir mūsu dabā" (Energy is in our nature). Izstādē piedalās vairāk nekā 30 uzņēmumu, tostarp koncerns "Latvijas dzelzceļš", Rīgas Brīvostas pārvalde, Rīgas Tūrisma attīstība birojs, Liepājas Speciālā ekonomiskā zona un citi.