DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
05. februārī, 2008
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Politika

Pētījums: puse Latvijas uzņēmumu nenodarbojas ar apzinātu sabiedrisko attiecību jautājumu risināšanu

Publicēts pirms 17 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Puse Latvijas uzņēmumu nenodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

51% Latvijas uzņēmumu nenodarbojas ar apzinātu sabiedrisko attiecību (PR) jautājumu risināšanu. To pierāda komunikācijas, tirgus un sabiedriskās domas izpētes aģentūras „A.W.Olsen & Partners” veiktais pētījums. Turklāt proporcionāli sabiedrisko attiecību instrumentus visvairāk izmanto valsts un pašvaldību iestādes, savukārt vismazāk – nevalstiskās organizācijas.

Pētījumā konstatēts, ka skaitliski visvairāk (77%) ar apzinātu sabiedrisko attiecību risināšanu nodarbojas lielie uzņēmumi. Salīdzinoši vidējo uzņēmumu segmentā PR politiku realizē 64% respondentu, starp mazajiem uzņēmumiem – 41%, bet mikrouzņēmumos ar sabiedriskajām attiecībām apzināti nodarbojas 31% respondentu.

Interesanti, ka lielākajā daļā uzņēmumu, kuri tomēr nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu, nav atsevišķa cilvēka vai struktūrvienības, kam būtu uzticēti šie pienākumi. 51% respondentu norādīja, ka to veic kāds no darbiniekiem, kam tas ietilpst papildus darba pienākumos. Gandrīz ceturtā daļa (27%) no respondentiem norādīja, ka tie izmanto PR, mārketinga vai reklāmas aģentūras pakalpojumus, lai veidotu apzinātu PR politiku.

No tiem uzņēmumiem, kuri norādīja, ka nenodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu, 51% atzina, ka par PR aktivitāšu realizāciju iepriekš nav mērķtiecīgi domāts, savukārt, 15% respondentu uzskata, ka PR aktivitāšu īstenošana nav lietderīga. Uz jautājumu, vai uzņēmums, kas uz aptaujas brīdi nebija nodarbojies ar apzinātu PR jautājumu risināšanu, plāno to darīt nākotnē, 33% respondentu atbildējuši ar „nē”, savukārt 19% - ar „jā”.

„Salīdzinot šo ar 2005.gada pavasarī „TNS Baltic Data House” veikto līdzīga profila pētījumu, var novērot interesantas tendences. Ja pirms 2 gadiem turpat 60% uzņēmumu atzina, ka nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu, tad šobrīd šis skaitlis ir sarucis līdz 49%,” informē „A.W.Olsen & Partners” partnere Olga Kazaka, piebilzdama, ka minēto atšķirību, iespējams, var skaidrot ar uzņēmēju izpratnes pieaugumu par to, kas ir PR un ar ko tas atšķiras no citiem mārketinga komunikācijas paņēmieniem.

Salīdzinoši samazinājies to uzņēmumu īpatsvars, kur ar PR jautājumu risināšanu nodarbojas darbinieks, kam tas ir papildus darba pienākums. „Ja pirms diviem gadiem tas bija novērojams 74% gadījumu, tad šobrīd šis skaitlis ir 51%,” paskaidro O.Kazaka.

„A.W.Olsen & Partners” veiktais pētījums apliecina vēl kādu niansi. „2007.gada martā „Data Serviss” veica pētījumu, lai noskaidrotu stereotipus saskarsmē starp PR speciālistiem un žurnālistiem. Gan „Data Serviss” pētījumā, gan mūsu kā galvenais PR speciālistu trūkums norādīts atbilstošas izglītības un pieredzes deficīts,” piebilst O.Kazaka.

Pētījums tika veikts laika posmā no 2007.gada 1.novembra līdz 15.decembrim. Kvantitatīvajās telefonintervijās tika aptaujāti 217 Latvijas uzņēmumi no dažādām darbības sfērām: ražotāji, pakalpojumu sniedzēji, valsts vai pašvaldības iestādes un nevalstiskais sektors.

Komunikācijas, tirgus un sabiedriskās domas izpētes aģentūra „A.W.Olsen & Partners” darbojas kopš 2005.gada. Sadarbībā ar klientu tiek veidota uzņēmuma komunikācijas stratēģija, veidots un stiprināts uzņēmuma tēls, veicināta uzņēmuma un to produktu atpazīstamība Latvijas un starptautiskajā tirgū, kā arī rasti veiksmīgi risinājumi uzņēmuma krīzes situācijās.

Papildus informācijai:
Kazimiera Puzo
SIA „A.W.Olsen & Partners” Projektu vadītāja
Tālr: +37126589930
E-pasts: kazimiera@olsen.lv
www.olsen.lv

Tabulas un attēli.

1.attēls: Vai uzņēmums nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu?

Bāze: visi respondenti

 

1.tabula: Kas Jūsu uzņēmumā nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu?

Atbilde Nesvērts skaits Rindu procents
Kāds no darbiniekiem, kam tas ietilpst papildu daba pienākumos 54 50,9%
Speciāli šim nolūkam pieņemts darbinieks vai nodaļa 36 34,0%
PR aģentūra 19 17,9%
Mārketinga vai reklāmas aģentūra 10 9,4%
Šie jautājumi tiek risināti spontāni pēc vajadzības 8 7,5%
Cits variants 2 1,9%

Bāze: visi respondenti, kas nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

*Atbildot uz jautājumu par to, kas uzņēmumā nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu, respondenti varēja minēt vairākas atbildes, līdz ar to procentu summa pārsniedz 100%.

** Kā citus variantus respondenti minēja: mārketinga nodaļas speciālists un PR nodaļa (pieminēts 1 reizi) un reklāmas menedžeris (pieminēts 1 reizi).

 

2.tabula: Kādi kritēriji Jums ir vissvarīgākie izvēloties un sadarbojoties ar PR aģentūru?

Atbilde Nesvērts skaits Rindu procents
Aģentūras darba kvalitāte un realizētie projekti 16 84,2%
Aģentūras reputācija un esošo klientu loks 14 73,7%
Aģentūras un tās darbinieku kompetence kādā specifiskā sfērā 9 47,4%
Aģentūras spēja piedāvāt pilna spektra mārketinga komunikācijas pakalpojumus 8 42,1%
Paziņu ieteikumi un dažādas atsauksmes 8 42,1%
Aģentūras darbības ilgums 4 21,1%
Aģentūras un tās darbinieku atpazīstamība 3 15,8%
Aģentūras lielums (darbinieku skaits, budžets utt.) 3 15,8%
Aģentūras darbība kādā starptautiskajā PR aģentūru tīklā 2 10,5%
Aģentūras spēja nodrošināt pakalpojumus arī ārpus Latvijas 1 5,3%
Cits kritērijs 1 5,3%

Bāze: visi respondenti, kam PR aģentūra nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

*Atbildot uz jautājumu par kritērijiem, izvēloties un sadarbojoties ar PR aģentūru, respondenti varēja minēt vairākas atbildes, līdz ar to procentu summa pārsniedz 100%.

** Kā cits kritērijs ir minētas izmaksas (pieminēts 1 reizi).

 

2.attēls: Vai PR aģentūras darba kvalitāti un rezultātus ietekmē tās lielums (darbinieku skaits, budžets utt.)?

Bāze: visi respondenti, kam PR aģentūra nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

 

3.attēls: Cik bieži Jūs izmantojat PR instrumentus?

Bāze: visi respondenti, kam PR aģentūra nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

 

3.tabula: Kādiem mērķiem Jūsu uzņēmumā tiek izmantoti PR instrumenti?

Atbilde Nesvērts skaits Rindu procents
Uzņēmuma tēla un reputācijas radīšanai vai stiprināšanai 15 78,9%
Jaunu produktu izaugsmes iespēju radīšanai 9 47,4%
Lai ietekmētu valsts un/vai pašvaldību amatpersonu viedokļus un lēmumus 9 47,4%
Krīzes situācijās 9 47,4%
Esošo produktu un pakalpojumu virzīšanai tirgū 7 36,8%
Cits mērķis 2 10,5%

Bāze: visi respondenti, kam PR aģentūra nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

*Atbildot uz jautājumu par to, kādiem mērķiem uzņēmumā tiek izmantoti PR instrumenti, respondenti varēja minēt vairākas atbildes, līdz ar to procentu summa pārsniedz 100%.

 

4.attēls: Kāds ir Jūsu ikmēneša budžets, kas ir atvēlēts PR aktivitāšu realizācijai?

Bāze: visi respondenti, kam PR aģentūra nodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

 

4.tabula: Kāpēc Jūsu uzņēmums nenodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu?

Iemesls Nesvērts skaitlis Rindu procents
Par PR aktivitāšu realizāciju nav iepriekš mērķtiecīgi domāts 56 50,5%
Cits iemesls 25 22,5%
PR aktivitāšu realizācijai nav paredzēti līdzekļi budžetā 23 20,7%
PR aktivitāšu īstenošana nav lietderīga 17 15,3%
Neveiksmīga iepriekšējā pieredze, realizējot PR aktivitātes 2 1,8%

Bāze: visi respondenti, kas nenodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

*Atbildot uz jautājumu par to, kāpēc uzņēmums nenodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu, respondenti varēja minēt vairākas atbildes, līdz ar to procentu summa pārsniedz 100%.

** Kā citi iemesli tika minēti: paši nodarbojamies ar PR; mūsu uzņēmumam ir ļoti šaura un specifiska darbības nozare, tādēļ šobrīd netiek veikts kaut kāds īpašs PR; nav pietiekama pieredze un zināšanas; labākais PR ir pakalpojuma kvalitāte; nav nepieciešamības un vajadzības (pieminēts 5 reizes); resursi atrodas ārpus uzņēmuma; tā nav mūsu darbības sfēra; nav nepieciešams, jo pakalpojumi tiek sniegti šauram klientu lokam; specifiska auditorija; pietiek ar reklāmu (pieminēts 3 reizes); vadības lēmums; nepietiek resursu, mazs uzņēmums; citas aktuālākas lietas; slēgts klientu loks; balstās uz cilvēkiem; PR tiek risināts pēc vajadzības; laika trūkums; neliels uzņēmums.

 

5.attēls: Vai Jūs nākotnē plānojat nodarboties ar apzinātu PR jautājumu risināšanu?

Bāze: visi respondenti, kas nenodarbojas ar apzinātu PR jautājumu risināšanu

 

5.tabula: Latvijas PR speciālistu profesionalitātes novērtējums 5 ballu skalā.

  5 (izcili) 4 (labi) 3 (viduvēji) 2 (slikti) 1 (ļoti slikti) Vidējā atzīme Nav viedokļa Kopā
Nesvērts skaits Rindu % Nesvērts skaits Rindu % Nesvērts skaits Rindu % Nesvērts skaits Rindu % Nesvērts skaits Rindu % Nesvērts skaits Rindu % Nesvērts skaits Rindu %
PR aģentūru speciālisti 18 8,3 % 64 29,5 % 57 26,3 % 7 3,2 % 6 2,8 % 3,5 65 30,0 % 217 100,1 %
Valsts institūciju PR štata darbinieki 13 6,0 % 51 23,5 % 73 33,6 % 19 8,8 % 7 3,2 % 3,3 54 24,9 % 217 100,0 %
Privāto komercsabiedrību PR štata darbinieki 15 6,9 % 79 36,4 % 54 24,9 % 10 4,6 % 3 1,4 % 3,6 56 25,8 % 217 100,0 %

Bāze: visi respondenti

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI