Valsts robežsardze ar likumprojekta palīdzību vēlas risināt vairākas problēmas, ar kurām ir saskārusies darba praksē un kas ir saistītas ar tehnisko līdzekļu bojāšanu un dienesta suņu darba kavēšanu.
FOTO: Iekšlietu ministrija
Līdz ar žoga izbūvi un robežuzraudzības tehnisko līdzekļu uzstādīšanu gar valsts ārējo robežu Latvijas Republikas valsts robežas likumā ir nepieciešams noteikt arī atbildību par minēto lietu bojāšanu. Valsts robežsardze ir konstatējusi arī gadījumus, kad notiek uzbrukumi dienesta suņiem, tāpēc Saeimā plāno likumā iestrādāt aizliegumus uzbrukt, traucēt, kavēt vai atņemt iespēju dienesta sunim veikt tam uzdotās darbības.
Šobrīd Saeimā ir atvērti divi likumprojekti par grozījumiem valsts robežas likumā (viens tiek gatavots 3. lasījumam, otrs – 1. lasījumam). Līdz ar to jaunākā likumprojekta "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā" sadaļu, kas nav saistīta ar likumprojekta "Administratīvo pārkāpumu procesa likums" (APPL) kodifikāciju un vienotām procesuālajām normām, bet ir saistīta ar tehnisko līdzekļu bojāšanu un robežsardzes dienesta suņu darba traucēšanu, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija ir lēmusi priekšlikumu veidā pārcelt uz likumprojektu, ko gatavo 3. lasījumam, lai minētās normas stātos spēkā pēc iespējas ātrāk.
Robežsardze mēģina risināt problēmas
Valsts robežsardze (VR) ar likumprojekta palīdzību vēlas risināt vairākas problēmas, ar kurām ir saskārusies darba praksē. "Mēs gribam novērst jebkādas darbības, kas var tikt vērstas pret dienesta suņiem, kā arī novērst situācijas, kad tiek bojāti robežuzraudzības tehniskie līdzekļi," atzīst VR Juridiskās nodaļas galvenais inspektors virsleitnants Jānis Voitehovičs.
Likumprojekts paredz papildināt 29. pantu ar 1.1 daļu, kas nosaka, ka "robežpārbaudes un robežuzraudzības tehnisko līdzekļu bojāšana, iznīcināšana, pārveidošana vai pārvietošana ir aizliegta. Uzbrukt, traucēt, kavēt vai atņemt iespēju dienesta sunim veikt tam uzdotās darbības ir aizliegts". Savukārt administratīvo atbildību vismaz pagaidām šis likumprojekts paredz tikai par darbībām, kas saistītas ar tehniskajiem līdzekļiem.
Kāpēc neparedz administratīvo atbildību par dienesta suņa darba traucēšanu?
Saeimas deputāts Aleksejs Loskutovs neizprot, kāpēc nav paredzēta administratīvā atbildība par dienesta suņu darba kavēšanu, jo iepriekš minētais pants aizliegumu nosaka par abu veidu pārkāpumiem.
Taču J. Voitehovičs skaidro, ka Tieslietu ministrijas (TM) darba grupā nolēma, ka atbildība par dienesta suņu darba kavēšanu jāparedz atsevišķā likumā (Pārvaldes un sabiedriskās kārtības likumā), jo dienesta suņi ir arī policijai un muitai. Proti, tādā gadījumā vienā likumā paredzētu aizliegumu, kas attiecas pret visiem, nevis tikai robežsardzes dienesta suņiem.
"Mēs gribam novērst jebkādas darbības, kas var tikt vērstas pret dienesta suņiem, kā arī novērst situācijas, kad tiek bojāti robežuzraudzības tehniskie līdzekļi."
Valsts robežsardzes Juridiskās nodaļas galvenais inspektors virsleitnants Jānis Voitehovičs
Savukārt TM Komunikācijas un tehniskā nodrošinājuma nodaļas sabiedrisko attiecību speciāliste Lana Mauliņa skaidro, ka Pārvaldes un sabiedriskās kārtības likumu plāno izsludināt valsts sekretāru sanāksmē aptuveni līdz šī gada 1. jūnijam. Šobrīd minētais likums ir izstrādes stadijā Administratīvo tiesību nodaļā. "Likumprojektā šobrīd ir iestrādāts pants par uzbrukumu dienesta sunim vai nelikumīgu traucēšanu, kavēšanu vai pilnīgu iespēju atņemšanu dienesta sunim veikt uzdotās darbības," papildina L. Mauliņa.
Tāda situācija nevar būt
Saeimas komisijas vairākums aicina VR iesniegt priekšlikumu, kas nosaka administratīvo atbildību par dienesta suņu darba traucēšanu, tomēr grozījumos LR valsts robežas likumā. Kā pamato komisijas deputāti, ja likumā ir skaidri noteikti aizliegumi gan par robežuzraudzības tehnisko līdzekļu bojāšanu, gan par VR dienesta suņu darba kavēšanu, nevar būt situācija, ka administratīvā atbildība par vienu no aizliegumiem tiek paredzēta šajā likumā, bet par otru – citā.
J. Voitehovičs atzīst, ka VR nav nekas pret to, lai atbildība par abiem minētajiem pārkāpumiem tiktu paredzēta LR valsts robežas likumā, taču, domājot par citiem dienestiem ar līdzīgu suņu pielietojumu, tas nešķiet korekti.
Parādās APPL kodifikācijas ēnas puses
Saeimas Juridiskais birojs vērš uzmanību, ka šis ir viens no uzskatāmiem piemēriem, kurā sāk parādīties likumprojekta APPL dekodifikācijas ēnas puses: "Nav zināms, kurā likumā vai pat vairākos parādīsies viena un tā paša rakstura puses." Savukārt Saeimas deputāts Jānis Ādamsons norāda, ka arī par tehnisko līdzekļu bojāšanu atbildība ir paredzēta daudzos citos likumos, kas, līdzīgi kā ar dienesta suņiem, skar ne tikai robežsardzi, bet arī policiju un citus dienestus.
LV portāls publikācijā "Ko paredz topošais Administratīvo pārkāpumu procesa likums?" jau rakstīja, ka līdz ar minētā likumprojekta spēkā stāšanos 2020. gada 1. janvārī pašreizējais Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss zaudēs spēku, savukārt pēc reformas, ja persona vēlēsies darboties konkrētā nozarē, visas viņu interesējošās tiesību normas varēs atrast un izlasīt vienuviet – vienā likumā, arī informāciju par administratīvo atbildību.
Robežsardzes pieredze
VR Operatīvās vadības pārvaldes priekšnieks pulkvežleitnants Jānis Laimiņš komisijas sēdē klātesošos iepazīstināja ar gadījumiem, kādus robežsardzei ir nācies sastapt praksē:
Uzziņai
Kā norādīts likumprojekta anotācijā, kopš Latvija ir Šengenas līguma dalībvalsts, par nelikumīgu valsts robežas šķērsošanu (ārpus robežšķērsošanas vietām) uz Latvijas un Krievijas valsts robežas un Latvijas un Baltkrievijas valsts robežas ir aizturēts šāds personu skaits: