Braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanas ierobežojumi attiecas tikai uz pašvaldību organizēto sabiedrisko transportu, tātad ierobežojumi attieksies tikai uz tiem pilngadīgajiem pasažieriem, kuriem braukšanas maksas atvieglojumus piešķīrusi pašvaldība un kuriem nav Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta. Attēlam ir ilustratīva nozīme.
FOTO: Ivars Soikāns, LETA
Sabiedriskais transports ir epidemioloģiski nedroša vide. Tas ir ierakstīts Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanas noteikumos, kas ierobežo pakalpojumu pieejamību nevakcinētajiem iedzīvotājiem. Taču sabiedriskajā transportā aizliegumu nav. Arī pašreiz uz trim mēnešiem izsludinātajā ārkārtējā situācijā sabiedriskajā transportā var braukt jebkurš iedzīvotājs, vienalga – vakcinēts pret Covid-19 vai nevakcinēts. Taču Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas fakta apliecinājums no 25. oktobra būs vajadzīgs pilngadīgajiem pasažieriem, lai izmantotu braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā, kuru dotē pašvaldība.
Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 5.13.5. punktā noteikts, ka bez sadarbspējīga sertifikāta uzrādīšanas var izmantot sabiedriskā transporta un starptautisko pārvadājumu pakalpojumus, tostarp starptautiskos pasažieru pārvadājumus un ar to sniegšanu saistītos pakalpojumus.
Savukārt šajā pašā rīkojumā (p. 5.27.) arī ir noteikts, ka no 2021. gada 25. oktobra pašvaldības un sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēji, kuri saņem dotācijas no pašvaldībām, nepiemēro braukšanas maksas atvieglojumus pilngadīgām personām, kurām nav Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta. Sākotnēji rīkojumā noteikto datumu, 18. oktobri, valdība precizēja – pārcēla par nedēļu uz priekšu.
Atvieglojumus (bezmaksas braukšanu vai daļējas atlaides) izmanto ļoti daudz iedzīvotāju, vieniem tos piešķir (apmaksā) valsts, piemēram, cilvēkiem ar I un II grupas invaliditāti. Šīs iedzīvotāju grupas un valsts apmaksāto braucienu piešķiršanas kārtība ir noteikta Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnijā pieņemtajos noteikumos Nr. 414 “Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi”.
Arī pašvaldības ievieš atvieglojumus citām iedzīvotāju grupām, piemēram, piešķir atlaides pensionāriem. Kam piešķirt atlaides, katra pašvaldība nosaka savos saistošajos noteikumos.
Tiesa, nevienam autobusam “uz pieres” nav rakstīts, kuriem pasažieriem braucienus apmaksā valsts, kuriem atbrīvojumu vai mazāku braukšanas maksu nosaka pašvaldība. Un vēl –, kuri pārvadātāji saņem pašvaldības dotācijas. Cilvēkiem šīs atšķirības ne vienmēr ir saprotamas, jo īpaši, kad tās uz kādu laiku negaidīti var liegt.
Skaidro Autotransporta direkcijas sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone: “Latvijā ir divu veidu sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītāji – valsts (Autotransporta direkcija) reģionālajā autobusu un vilcienu maršrutu tīklā un deviņas lielās pilsētas (valstspilsētas) savas administratīvās teritorijas ietvaros. Šīs pilsētas ir: Rīga, Jūrmala, Daugavpils, Rēzekne, Jelgava, Jēkabpils, Valmiera, Liepāja un Ventspils. Pakalpojumu pasūtītājs nosaka to, cik regulāri un cikos kursēs sabiedriskais transports, nosaka biļešu cenu, pasažieru kategorijas, kas ir tiesīgas saņemt braukšanas maksas atvieglojumus u. tml.
Autotransporta direkcija pēdējās dienās ir saņēmusi vairākus jautājumus par braukšanas maksas atvieglojumu piemērošanu sabiedriskajā transportā ārkārtējās situācijas laikā. Tādējādi informējam, ka saskaņā ar valdības lēmumu reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos arī turpmāk braukšanas maksas atvieglojumus varēs saņemt visas personas, kuras ir tiesīgas tos saņemt, neņemot vērā, vai personai ir vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts.
Braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanas ierobežojumi attiecas tikai uz pašvaldību organizēto sabiedrisko transportu (ierobežojumi attieksies uz tiem pilngadīgajiem pasažieriem, kuriem braukšanas maksas atvieglojumus piešķīrusi pašvaldība un kuriem nav Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta).
Kārtība, kā saņemt braukšanas maksas atvieglojumus valsts dotētajā maršrutu tīklā (un personām ar I un II grupas invaliditāti arī deviņu lielo pilsētu – Rīgas, Jūrmalas, Daugavpils, Rēzeknes Jelgavas, Jēkabpils, Valmieras, Liepājas un Ventspils – organizētajā sabiedriskajā transportā, kas kursē pilsētas administratīvās teritorijas robežās), paliks nemainīga, ļaujot bez maksas braukt arī personām, kurām vēl nav Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta.
Tāpat kā līdz šim atlaides tiks nodrošinātas šādām iedzīvotāju grupām:
Salīdzinot ar pandēmijas vilni iepriekšējā ziemā, kad pašvaldības uz laiku atcēla atsevišķām pasažieru grupām piešķirtos atvieglojumus pašvaldības sabiedriskajā transportā, šoreiz ar valdības rīkojumu tā noteikta kā obligāta prasība – atcelt (jeb nepiemērot), taču tikai nevakcinētajiem pieaugušajiem iedzīvotājiem, nevis visiem.
Tātad, ja pilngadīgs iedzīvotājs izmanto pašvaldības piešķirto atlaidi sabiedriskajā transportā, no 25.oktobra saskaņā ar valdībā lemto visiem pasažieriem, kuriem pienākas šādi (pašvaldības piešķirtie) braukšanas maksas atvieglojumi, iekāpjot autobusā, tramvajā vai trolejbusā, būs jāuzrāda izdrukāts vai viedierīcē lejupielādēts Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts un personu apliecinošs dokuments. Ja šos dokumentus nevarēs uzrādīt, braukt varēs, taču biļete būs jāiegādājas par pilnu maksu.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits, 12. oktobrī tiekoties ar Latvijas Lielo pilsētu asociāciju, pārrunājis sabiedriskā transporta pārorganizācijas jautājumus ārkārtējās situācijas laikā. Jo epidemioloģiskā situācija strauji pasliktinās, tādēļ ir jāmeklē iespējami vairāk veidu, kā samazināt cilvēku savstarpējos kontaktus, un viens no tiem ir drošāks sabiedriskais transports.
Pašvaldību pārstāvji arī norādījuši, ka situācija dažādās pilsētās ir atšķirīga un tieši tādēļ lēmumu pieņemšana katrai pašvaldībai individuāli ir piemērotākais risinājums.
Pašvaldību mājaslapās ir izveidota informatīvā sadaļa “Covid-19”, kurā tiek ievietota visa aktuālā informācija, tajā skaitā tiesību aktu aktuālās izmaiņas ierobežojumiem ārkārtējās situācijas laikā.
Arī daugavpilieši ir informēti, ka saskaņā ar valdībā lemto visiem pasažieriem, kuriem pienākas braukšanas maksas atvieglojumi, iekāpjot autobusā vai tramvajā, būs jāuzrāda izdrukāts vai viedierīcē lejupielādēts Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts un personu apliecinošs dokuments. Ja šos dokumentus nevarēs uzrādīt, biļete būs jāiegādājas par pilnu maksu.
“Daugavpils satiksme” 13. oktobrī ziņojusi, ka noteiktajā termiņā nespēs pildīt MK rīkojuma prasības par Covid-19 sertifikātu kontroli. Kā viens no iemesliem minēts, ka AS “Daugavpils satiksme” nav iespējas visus konduktorus nodrošināt ar speciālām ierīcēm, ar kuru palīdzību tiek nolasīts QR kods, tādā veidā pārliecinoties par sertifikātu darbības termiņu un to derīgumu. Pārvadātāji matemātiski sarēķinājuši viena cilvēka sertifikāta pārbaudei nepieciešamās sekundes, secinot, ka konduktori nebūs spējīgi realizēt braukšanas biļetes visiem pasažieriem.
“Daugavpils satiksmes” administrācija ir izplatījusi lūgumu pasažieriem izturēties ar sapratni un nepārkāpt valdības noteiktos epidemioloģiskās drošības ierobežojumus, kā arī informējusi par iespējamām izmaiņām dažos maršrutos šoferu un konduktoru slimības dēļ (no visiem saslimušajiem 10 darbiniekiem ir apstiprināta Covid-19 infekcija).
Daugavpils pašvaldībā braukšana bez maksas pilsētas sabiedriskajā transportā ir pensionāriem un cilvēkiem ar III grupas invaliditāti.
Līdz 25. oktobrim vēl ir nedēļa laika.
Lai atceltu šos atvieglojumus bez sertifikāta esošajiem cilvēkiem, ir nepieciešams Domes lēmums. Pagaidām šāds lēmums nav pieņemts, informēja pašvaldības preses sekretāre Līga Korsaka. Savukārt, kas attiecas uz problēmām, par kurām ziņojusi “Daugavpils satiksme”, uzņēmums šobrīd meklē risinājumus tehnisku problēmu novēršanai un iespējai pildīt valdības noteikumus.
Arī Rēzeknes pašvaldība Covid-19 informācijā ir publicējusi aktualitāti: “No 2021. gada 25. oktobra sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji, kas saņem dotāciju no pašvaldības līdzekļiem, nepiešķir braukšanas maksas atlaides pilngadīgām personām, kurām nav Covid-19 vakcinācijas/pārslimošanas sertifikāta.”
Rēzeknes pilsētas domes Komunikācijas un Ārējo sakaru nodaļu speciāliste Marina Sokolova informēja, ka šobrīd tiek strādāts pie tehniskā risinājuma, lai nodrošinātu pašvaldības piešķirto atvieglojumu darbību sabiedriskajā transportā, lai varētu izpildīt valdības rīkojumā noteiktās prasības.
Vairāk nekā 90% Rēzeknes iedzīvotāju ir tiesīgi saņemt braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā. Iedzīvotāju grupas un konkrētie atvieglojumi ir paredzēti Rēzeknes pilsētas domes saistošajos noteikumos Nr. 5 “Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rēzeknes pilsētas sabiedriskajā transportā”.
Ārkārtējās situācijas laikā, nodrošinot un izmantojot sabiedriskā transporta pakalpojumus, jāievēro Ministru kabineta noteikumu Nr. 662 3.7. apakšnodaļa “Transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumi”.
Tas nozīmē, ka transporta pakalpojumi arī turpmāk tiek sniegti epidemioloģiski nedrošajā jeb “sarkanajā” vidē.
Lai primāri nodrošinātu skolēnu, studentu un izglītības iestāžu mācībspēku nokļūšanu uz un no mācību iestādēm, pasažieru skaits transportlīdzeklī paliek tāds pats, kā noteikts iepriekš, – tas nedrīkst pārsniegt 80% no transportlīdzekļa ietilpības (MK noteikumu Nr. 662 100. punkts).
Pieturvietās ārpus reģionālās nozīmes maršrutu galapunktiem, ja nepieciešams uzņemt pasažierus, ietilpība noteikta 85% apmērā.
Ja transportlīdzeklī tā specifikas dēļ nav iespējams kontrolēt pasažieru iekāpšanu un izkāpšanu, pasažieriem jāizvēlas vietas tā, lai transportlīdzekļa salons būtu vienmērīgi piepildīts un iespējami tiktu ievērotas distancēšanās prasības.
Lai mazinātu epidemioloģiskos riskus, pārvadātājam ir jānodrošina regulāra transportlīdzekļa dezinfekcija un salona vēdināšana.
Pasažieriem paliek spēkā obligāta prasība brauciena laikā lietot sejas maskas.
MK noteikumu 94. punkts paredz: “Pasažieri lieto sejas maskas transportlīdzeklī, taksometrā vai vieglajā automobilī, ar kuru veic pasažieru komercpārvadājumus. Sejas maskas lieto sabiedriskā transporta darbinieki, kas nonāk saskarsmē ar pasažieriem (piemēram, kontrolieri, konduktori, transporta vadītāji).”
Transportlīdzekļa vadītājs var nelietot sejas masku, ja atrodas no pasažieriem pilnībā nodalītā kabīnē.
Veselības ministrijā norāda, ka pašreiz sabiedriskā transporta izmantošana ir saistīta ar augstu Covid-19 izplatības risku. Sabiedriskajā transportā, pulcējoties lielam skaitam cilvēku, kuri nav pilnībā vakcinēti vai pārslimojuši Covid-19, pret šo slimību neaizsargāti pasažieri ir pakļauti augstam riskam saslimt ar smagu slimības formu vai pat nomirt Covid-19 komplikāciju dēļ. Tāpēc ir nepieciešams mazināt cilvēku, kuri nav pilnībā vakcinēti vai pārslimojuši Covid-19, pārvietošanos ar sabiedrisko transportu.