2019. gada 1. augustā ceļu nozarei Latvijā apritēja 100 gadi. “Latvijas Valsts ceļu” (LVC) pārvaldījumā ir 20,07 tūkstoši kilometru valsts autoceļu, no kuriem 46% ir ar melno, bet 54% ar grants segumu. Tāpat LVC pārziņā ir tilti, caurtekas un citi ceļa elementi. Latvijas autoceļi 2018. gadā skaitļos – LV portāla infografikā.
LVC Komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova norāda, ka Latvijas valsts ceļu nozares simts gadus nosacīti var iedalīt trīs posmos:
“Šo 100 gadu laikā ceļu būvniecības nozarē notika ievērojams tehnoloģiju progress, kad cilvēka un zirga spēku nomainīja tehnika,” skaidro A. Kononova. Lai veiktu nepieciešamos remontdarbus un uzturētu valsts ceļu tīklu, gadā būtu nepieciešami ap 600 miljoniem eiro, taču kopš 1991. gada šāds finansējums valsts autoceļiem nekad nav piešķirts, turpina A. Kononova. Līdz ar to ceļu tīklu Latvijā uztur ilgstoša finansējuma deficīta apstākļos, proti, darbus veic prioritārā secībā. LVC pārstāve vērš uzmanību arī uz to, ka kopš 2012. gada satiksmes intensitāte uz valsts autoceļiem ar katru gadu pieaug: pērn tā ir pieaugusi par 4%.
Vēsturiski fakti:
“Liela daļa valsts ceļu tika izpostīti Otrā pasaules kara laikā, sevišķi grants ceļi frontes joslā,” stāsta A. Kononova. Proti, tika iznīcināti aptuveni 1000 km šķembu šoseju un sagrauti 660 tilti. Pēckara gados Latvijā ceļus sadalīja Vissavienības nozīmes ceļos, kurus pārzināja Maskavas dibinātā Iekšlietu tautas komisariāta Šoseju pārvalde (“Ušosdor”), un republikas nozīmes ceļos, kas bija Ministru padomes Galvenās ceļu pārvaldes pārziņā, turpina LVC pārstāve.
Straujāka ceļu nozares attīstība Latvijā sākās 1956. gadā, kad tika izveidoti 26 ceļu ekspluatācijas rajoni (arī tagad LVC ir 26 reģionālās nodaļas). Kā skaidro A. Kononova, 20. gs. 60. gados valsts ceļu tīklā tika iekļauti vietējās nozīmes ceļi, trīskāršojot valsts pārziņā esošo ceļu skaitu, kas kopumā sasniedza 20 tūkstošus kilometru. Šāds ceļu apjoms valsts pārziņā ir saglabājies līdz mūsdienām.