FOTO: Freepik
Pagājušā gada 1. decembrī valdība atbalstīja lēmumu pagarināt e-veselības produktu (nosūtījums ambulatora/stacionāra pakalpojuma saņemšanai; izraksts-epikrīze; darbnespējas lapa, e-recepte; radioloģiskā izmeklējuma apraksts) lietošanas sākšanas termiņus. Normatīvajos aktos bija noteikts, ka no šā gada 1. decembra elektroniskā formā būs darbnespējas lapas un receptes.
Valdība 29. novembrī atbalstīja jaunu obligātās lietošanas termiņu vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas (E-veselība) produktiem, līdz ar to grozīti vairāki Ministru kabineta noteikumi, kas obligātu lietošanas termiņu no 2016. gada 1. decembra pārceļ par deviņiem mēnešiem uz priekšu – uz 2017. gada 1. septembri.
Tie ir grozījumi MK noteikumos Nr. 152 "Darbnespējas lapu izsniegšanas kārtība", grozījumi MK noteikumos Nr. 175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi", grozījumi MK noteikumos Nr. 746 "Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" un grozījumi MK noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu". Grozījumi stājas spēkā šodien, 1.decembrī.
Tiesību aktu sagatavotajos projektos sākotnēji ar E-veselības ieviešanu saistītās obligātās darbības bija iecerēts pārcelt uz nedaudz tuvāku termiņu – 1. jūliju. Pēc ārstu organizāciju pretstāves un rosinājuma vispār nenoteikt nekādus termiņus obligātai lietošanai valdība tomēr datumu noteica, gan nedaudz attālāku, nekā sākotnēji bija paredzēts.
Veselības ministrija norāda, ka, ņemot vērā, ka līdz 2016. gada 1. decembrim visas ārstniecības iestādes un aptiekas nebūs noslēgušas līgumu ar Nacionālo veselības dienestu ( (NVD) par veselības informācijas sistēmas izmantošanu un pacientiem varētu tikt būtiski ierobežota iespēja saņemt darbnespējas lapu no 2016. gada 1. decembra, termiņš, no kura darbnespējas lapas un receptes ir obligāti jāizraksta E-veselības sistēmā, tiek pagarināts par 9 mēnešiem.
Attiecībā uz e-recepti noteikts, ka e-recepšu izrakstīšanas pienākums no 2017. gada 1. septembra attieksies tikai uz gadījumiem, kad tiks izrakstītas zāles, kuru iegādes izdevumus pacientam daļēji vai pilnībā kompensē no valsts budžeta līdzekļiem.
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu e-receptes funkcionalitātes pilotēšanu, aptiekām no 2016. gada 1. decembra saglabāts pienākums tiešsaistē E-veselības sistēmā ievadīt informāciju par aptiekā izsniegtajām zālēm, ja ārsts ir izrakstījis e-recepti. Līdz 2017. gada 31. augustam ārsta izrakstītu papīra recepti (izrakstītu ar roku uz papīra vai izdrukātu no ārstniecības iestādes informācijas sistēmas, kas nav integrēta ar E-veselības sistēmā) farmaceitam nav pienākums ievadīt E-veselības sistēmā.
Veselības ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumu "Par elektronisko darbnespējas lapu un recepšu ieviešanas īstenošanas rezultātiem" , kas ietver arī pilotprojekta vērtējumu, norādīts, ka par elektronisko darbnespējas lapu ieviešanas pilotprojektu tiek uzskatīts laika periods no brīža, kopš ārstniecības personām tiek nodrošināta piekļuve vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas slēgtajai daļai jeb veselības aprūpes speciālista darba vietai (no 2016. gada 12. septembra) līdz 2016. gada 30. novembrim.
Tā kā saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto ārstniecības iestādēm bija noteikts pienākums no 2016. gada 1. decembra izrakstīt gan elektroniskās darbnespējas lapas, gan elektroniskās receptes, ziņojumā iekļauta informācija arī par e-receptēm. Minēti arī dati (līdz 2016. g.1. novembrim), piemēram: izrakstītas 45 elektroniskās darbnespējas lapas un 21 e-recepte.