Reklāmas sūtījumus nemest aicinošas uzlīmes iedzīvotāji var izgatavot arī paši.
Avots: Latvijas Darba devēju konfederācija
Cer uz nozares pašregulāciju
Jautājums par neadresēto sūtījumu daudzuma samazināšanu iedzīvotāju pastkastītēs ik pa laikam aktualizējas. Pagājušajā gadā tika veiktas izmaiņas Pasta politikas pamatnostādnēs 2011.-2017. gadam, plānojot ieviest nozares pašregulācijas mehānismu. Šis mehānisms paredz, ka neadresētās reklāmas izplatīšanā iesaistīto komersantu asociācijas brīvprātīgi izstrādā labas prakses kodeksus un apņemas neizplatīt neadresētas reklāmas to pastkastīšu īpašniekiem, kas paudīs nevēlēšanos saņemt neadresētus reklāmas sūtījumus, skaidro Ekonomikas ministrijas pārstāve Evita Urpena.
Šāda izvēlētā pieeja varētu sniegt arī risinājumu, jo vairāki lielie uzņēmumi un organizācijas šī gada jūnijā parakstījušas Memorandu par neadresēto sūtījumu izplatīšanu, tādējādi apņemoties ievērot pastkastīšu īpašnieku vēlmi turpmāk nesaņemt neadresētos sūtījumus, ja tā ir izteikta, uzlīmējot uz pastkastītes attiecīgu informatīvu zīmi.
Par Memoranda nepieciešamību vienojās uzņēmēju un nozaru asociācijas ar Finanšu ministriju, ar Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) atbalstu tika parakstīts Memorands par neadresēto sūtījumu izplatīšanu, izveidojot arī īpaša parauga uzlīmi "Stop neadresētiem sūtījumiem!". Starp parakstītājiem ir arī tādi uzņēmumi kā SIA "Rimi Latvija", SIA "Maxima Latvija".
"Ieguvumi no šāda memoranda ir dabas resursu saudzēšana, un arī pašiem uzņēmējiem samazināsies izmaksas, jo reklāmas bukletus izgatavos atkarībā no tā, cik daudz cilvēku tos vēlēsies saņemt," skaidro LDDK ģenerāldirektore Līga Meņģelsone.
Vajadzību pēc uzlīmes, kas aicina nemest reklāmas pastkastēs, saskatījis arī SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" (RNP), šādu nepieciešamību konstatējot gan pēc novērojumiem māju apsekošanā, gan reaģējot uz iedzīvotāju sūdzībām. "Kāpņu telpās reklāmas izdevumu dēļ bieži vien veidojas liela nekārtība – reklāmas bukleti, skrejlapas u.tml. mētājas zemē, pastkastītes tiek pārpildītas – turklāt vairākums šo reklāmas materiālu nonāk sadzīves atkritumos," komentē RNP Komunikācijas nodaļas projektu vadītāja Santa Vaļuma.
Saskata nevienlīdzīgu konkurenci
Sākotnēji Memorandu par neadresēto sūtījumu izplatīšanu plānoja parakstīt arī Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA), bet vēlāk atteicās. Kā skaidro LTA prezidents Henriks Danusēvičs, sākotnēji bijusi doma parakstīt memorandu, bet, izrunājot nosacījumus ar asociācijas biedriem, nolemts memorandu neparakstīt, jo tas šķitis netaisnīgs pret mazajiem un vidējiem tirgotājiem. "Memorands ierobežos mazo un vidējo tirgotāju konkurētspēju salīdzinājumā ar dominējošiem, kā arī aizliegs tirgotājiem izmantot lētāku reklāmas kanālu – veikala avīzes un piespiedīs pirkt ļoti dārgo raidlaiku televīzijā un radio vai lielo izdevumu piedāvātās reklāmas iespējas," skaidro LTA. Komentējot problēmas būtību, H. Danusēvičs uzsver, ka mazie tirgotāji finansiālu apsvērumu dēļ nespēs reklāmas avīzes adresēt konkrētiem vārdiem un uzvārdiem, savukārt dominējošajiem tirgotājiem būs pieejamas datubāzes ar iedzīvotāju vārdiem un uzvārdiem un viņi spēs avīzi adresēt konkrētai personai, līdz ar to tā vairāk nebūs anonīma reklāma.
"Veikalu avīzes var nodot makulatūrā."
Nevar apgalvot, ka visi, kas saņem veikalu avīzes, tās uzskata par nevajadzīgām. Diezgan liela sabiedrības daļa labprāt iepazīstas ar to piedāvājumu un dodas uz veikalu pēc konkrētām precēm. Tāpēc LTA izstrādājusi sava parauga uzlīmi ar tekstu "Lūdzu nemest reklāmas, tikai veikalu avīzes!". Uzlīme aicina nemest, piemēram, lapiņas par solāriju un ēdināšanas uzņēmumu pakalpojumiem, savukārt norāda, ka veikalu avīzes saņemtu labprāt.
Kur var saņemt uzlīmes?
Ir vairāki veidi, kā tikt pie uzlīmēm, kas aicina pastkastītēs nemest neadresētās reklāmas. Uzlīmi "Stop neadresētiem sūtījumiem!" iespējams lejupielādēt LDDK mājaslapā, jau gatavas uzlīmes tuvākajā laikā būs pieejamas veikalu "Rimi" un "Maxima" informācijas centros un kasēs, citi uzņēmumi tās, iespējams, iekļaus savos reklāmas bukletos, skaidro LDDK.
RNP klientu apkalpošanas centros saņemti jau teju 20 tūkstoši bezmaksas uzlīmju, to saņemšanai savā pastkastītē līdz šim pieteikušies jau 600 uzņēmuma klienti. RNP pieredze liecina, ka uzlīmes dod pozitīvu rezultātu, uzņēmuma klienti norādot, ka pastkastītes netiek piepildītas ar neadresētiem sūtījumiem pēc uzlīmes izvietošanas uz tās.
RNP piedāvātajām uzlīmēm "Reklāmas izdevumus pastkastē neievietot!" rīdzinieki saņemšanai pastkastītē var pieteikties līdz 14. septembrim. Pēc pieteikumu saņemšanas un apkopošanas uzlīmes ievietos klientu pastkastītēs kopā ar ikmēneša rēķiniem šī gada augustā un septembrī. Pieteikties uzlīmes saņemšanai var ikviens uzņēmuma klients, nosūtot elektronisku pieteikumu uz e-pasta adresi rnparvaldnieks@rnparvaldnieks.lv.
vai zvanot uz vienoto informatīvo tālruņa numuru 8900. Bezmaksas uzlīmes iespējams saņemt arī RNP 11 klientu apkalpošanas centros visā Rīgas pilsētā.
Reklāmas sūtījumus nemest aicinošas uzlīmes iedzīvotāji var izgatavot arī paši. Memoranda parakstītāji apliecinājuši, ka ievēros īpašnieka izteikto vēlmi nesaņemt neadresētos sūtījumus, kas izteikta, uz pastkastītes uzlīmējot gan vienota parauga informatīvo zīmi, gan arī cita dizaina līdzvērtīga satura uzlīmi.
Kā var atteikties no reklāmas izdevumiem?
Ja nav vēlme saņemt savā pastkastītē neadresētos sūtījumus, ir vairāki veidi, kā rīkoties. Sākotnēji vajadzētu uz pastkastes uzlīmēt zīmi, kas aicina reklāmas materiālus nemest. Tas, vai uzlīmi respektēs vai ignorēs, lielā mērā būs atkarīgs no neadresēto reklāmu izplatītāju godaprāta.
Ja uzlīme netiek respektēta, var mēģināt sazināties ar komersantu, kurš izplata reklāmas materiālus, un lūgt pastkastītē tos turpmāk nemest. Reklāmas materiālu izplatītāji ir gan reģistrētie pasta komersanti, to Latvijā ir ap simts, gan arī privātpersonas, kuras šādā veidā papildina savus ienākumus. Tomēr ne vienmēr būs iespējams uzzināt, kurš komersants tieši kurus reklāmas materiālus izplata. Reģistrēto pasta komersantu saraksts pieejams Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) mājaslapā. Savukārt, ja reklāmas izdevumus izplata privātpersonas, tad šādiem darboņiem līdzi izsekot nevar.
"Kāpņu telpās reklāmas izdevumu dēļ bieži vien veidojas liela nekārtība."
Tāpat var sazināties ar veikalu vai pakalpojumu sniedzēju, kuru piedāvājumi tiek mesti pastkastē, un lūgt tos turpmāk nepiegādāt.
Centrāla institūcija, kurai varētu pasūdzēties par uzbāzīgajām reklāmām un lūgt tās turpmāk nemest pastkastē, nepastāv. Neadresētie sūtījumi nav pasta sūtījumi Pasta likuma izpratnē, tā ir reklāma, norāda SPRK pārstāve Ieva Bethere, līdz ar to regulatora kompetencē neietilpst jautājumi par neadresētām reklāmām.
Reklāmas sūtījumus var nodot makulatūrā
Iedzīvotāji, kuriem pastkastēs samestās reklāmas nešķiet saistošas un kuri nevēlas tās mest atkritumos, var tās nodot makulatūrā. SIA "Līgatnes papīrs" klientu apkalpošanas speciāliste skaidro, ka uzņēmums pārstrādei pieņem visa veida papīra izstrādājumus: avīzes, žurnālus, bukletus – arī glancētos, izmantoto un aprakstīto biroja papīru, grāmatas, kartona izstrādājumus un iepakojumus, šrēderētu (sasmalcinātu) papīru, kā arī citus papīra izstrādājumus. Uzlīmes un fotogrāfijas uzņēmums gan nepieņem. Pakalpojums iedzīvotājiem pieejams bezmaksas visā Latvijā. To var pieteikt, aizpildot anketu mājaslapā makulatura.lv vai zvanot 26621613, 28328248.