Rīgā paredzēts izbūvēt jaunu maršrutu Skanstes ielas rajonā. Tramvaja līnija sāksies no K.Barona ielas un virzīsies pa Pērnavas ielu, Senču ielu, Zirņu ielu, Skanstes ielu un Sporta ielu posmā no Skanstes ielas līdz savienojumam ar 5. un 9.tramvaja maršrutu Pētersalas ielā.
LV portāla infografika
Šim mērķim kopējais finansējums plānots gandrīz 128 miljoni eiro, no kuriem 85% būtu Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda (KF) finansējums, bet 15% - pašvaldības uzņēmuma "Rīgas satiksme" sadarbībā ar Rīgas domi, akciju sabiedrības "Daugavpils satiksme" sadarbībā ar Daugavpils pilsētas domi un SIA "Liepājas tramvajs" sadarbībā ar Liepājas pilsētas pašvaldību ieguldījumi.
Jaunu tramvaju maršrutu tīklu izbūvi trijās Latvijas pilsētās nosaka Valsts sekretāru sanāksmē 11.februārī izsludinātais noteikumu projekts "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.5.1.specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru" 4.5.1.1.pasākuma "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru (sliežu transporta)" īstenošanas noteikumi".
Projekta īstenošanas maksimālais termiņš ir paredzēts 2023.gada 1.augusts.
Veicinās sabiedriskā transporta izmantošanu
Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati apliecina, ka pārvadāto pasažieru skaits videi draudzīgā sabiedriskajā transportā (trolejbusos un tramvajos) Latvijā 2012.gadā bija 86,81 miljons pasažieru.
2014.gadā tramvajos un trolejbusos tika pārvadāti 92 miljoni pasažieru, turklāt būtiskākais pieaugums – 4,4 miljoni pasažieru - ir tieši ar tramvajiem pārvadāto pasažieru skaits, kuru pieaugumu ir ietekmējis Rīgā, Liepājā un Daugavpilī ES fondu un ar sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēju investīcijām pagarināti tramvaju kustību maršruti, atklātas jaunas līnijas, palielināts kustības biežums, kā arī nopirkti maršrutos kursējoši moderni vagoni. Attīstot videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru, paredzēts panākt sabiedriskajā transportā pārvadāto pasažieru skaita palielinājumu 2023.gadā līdz 88,42 miljoniem pasažieriem gadā.
Skanstes apkaime iecerēta kā Rīgas jaunā vizītkarte
Rīgas pašvaldība plāno ievērojami paaugstināt sabiedriskā transporta nozīmi kopējā Rīgas pilsētas transporta sistēmā, paredzot sliežu transporta prioritāti sabiedriskā transporta sistēmā (ekoloģiski ilgtspējīgs transports, optimāla elektrotransporta skaita īpatsvara nodrošināšana) un attīstot tramvaja maršrutu tīklu (esošo līniju pagarināšana, jaunu līniju izbūve).
Kā prioritāri attīstāma ir noteikta tramvaja līnija uz Skanstes rajonu, kas aizņem vislielāko attīstības procesā esošo teritoriju Rīgas vēsturiskā centra tuvumā. Skanstes apkaime atrodas Rīgas centrā, Daugavas labā krasta dzelzceļa loka ziemeļu daļā un robežojas ar Sarkandaugavas, Brasas, centra un Pētersalas–Andrejsalas apkaimēm. Apkaimes robežas ir Hanzas iela, Vesetas iela, Zirņu iela, Krišjāņa Valdemāra iela, dzelzceļš, Ganību dambis. Skanstes kopējā platība ir 228 hektāri.
Skanstes apkaimes vietu reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī nosaka Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030.gadam iestrādātā vīzija – kļūt par Rīgas 21.gadsimta jauno vizītkarti ar starptautiski pazīstamām, pasaules mēroga pasākumu organizācijas vietām, kas koncentrētas vienuviet, apkaimes funkcionālajā centrā jeb kodolā (daudzfunkcionālā halle "Arēna Rīga", "Olimpiskais sporta centrs", starptautiskas nozīmes biznesa un biroju rajons, koncertzāles/konferenču centrs, Laikmetīgās mākslas muzejs u.c.).
Skanstes apkaimē plānota arī dzīvojamā apbūve. Atbilstoši "Skanstes attīstības aģentūras" aplēsēm, Skanstes apkaimē 2024.gadā būs 36 690 iedzīvotāju un darbavietu. Šiem skaitļiem jāpievieno paredzamie apmeklējuma rādītāji, piemēram, "Arēnu Rīga" jau patlaban apmeklē aptuveni 500 000 cilvēku gadā, bet topošā Rīgas konferenču un koncertu centra un Laikmetīgās mākslas muzeja apmeklētāju skaits 2021.gadā var sasniegt vairākus simtus tūkstošu cilvēku gadā. Tik ievērojamas izmaiņas attīstībā nozīmē vien to, ka Skanstes apkaimē jābūt pieejamam modernam un videi draudzīgam sabiedriskam transportam, nodrošinot tiešu savienojumu ar pilsētas nozīmes transporta mezgliem – Rīgas ostu, Rīgas Starptautisko autoostu, Rīgas dzelzceļa staciju, skaidro Rīgas domes Satiksmes departamentā.
Jauns maršruts uz Skanstes ielas rajonu
Lai nodrošinātu Skanstes apkaimi ar tramvaju satiksmi, plānots īstenot lielo projektu, kura ietvaros iecerēts uzbūvēt jaunu tramvaja līniju 3,65 kilometru (km) garumā, rekonstruēt esošo tramvaja līniju 3 km garumā un iegādāties 12 jaunus zemās grīdas tramvajus. Kopējās projekta izmaksas plānotas 97 400 000 eiro apmērā, no šīs summas ES finansējums varētu būt 70 miljoni eiro.
Lai sasniegtu mērķi – nodrošinātu elektrotransporta kustību Skanstes apkaimē – plānots izbūvēt jaunu tramvaja līnijas posmu, kas savienos 6.tramvaja maršrutu ar 5. un 9.tramvaja maršrutu, skaidro Rīgas domes Satiksmes departamentā. Paredzēts, ka tramvaja līnija sāksies no K.Barona ielas un virzīsies pa Pērnavas ielu, Senču ielu, Zirņu ielu, Skanstes ielu un Sporta ielu posmā no Skanstes ielas līdz savienojumam ar 5. un 9.tramvaja maršrutu Pētersalas ielā.
Satiksmes departamentā norāda, ka par to, kāds tieši būs tramvaja maršruta numurs, vēl pāragri spriest.
Lai nodrošinātu zemās grīdas tramvaju ekspluatāciju, paredzēts veikt esošās 5. un 9.tramvaja maršruta infrastruktūras pielāgošanu zemās grīdas tramvaja parametriem posmā no Pētersalas ielas līdz Centrāltirgus lokam (to ieskaitot) tajos posmos, kur infrastruktūra vēl nav pielāgota zemās grīdas tramvaja parametriem.
SIA "Rīgas satiksme" sadarbības partneris būs Rīgas dome, kuras ieguldījums projektā paredzēts nekustamā īpašuma atsavināšanas jautājumos, līdzfinansējuma piesaistes jautājumos, kā arī jautājumos, kas skar projekta ietvaros izbūvētās infrastruktūras lietošanas un uzturēšanas kārtību.
Šajā projektā bez ES finansējuma būs jāiegulda arī "Rīgas satiksmes" sadarbībā ar Rīgas domi līdzekļi - 27,4 miljoni eiro. Projekta realizācijai tiek meklēts izdevīgākais finansējuma modelis, piemēram, ilgtermiņa aizņēmums, skaidro Satiksmes departamentā.
Paredzēts, ka būvniecības darbi Rīgā varētu sākties 2018.gadā. Sākot būvniecības darbus plānotajā termiņā, laika ir pietiekoši, lai paredzētos izbūves un/vai rekonstrukcijas darbus pabeigtu iecerētajā laikā – līdz 2023.gada vidum.
"Rīgas satiksme" ir apzinājusi būtiskākās problēmas, ar kurām varētu saskarties šī projekta īstenošanā. Šobrīd tiek veikti pasākumi, lai mazinātu riskus, sākot no nekustamo īpašumu piederības jautājumu risināšanas līdz dažādu iemeslu dēļ kavētām iepirkuma procedūrām (piemēram, pārsūdzības u.c.), kas varētu kavēt plānoto darbu izpildes termiņus, skaidro Satiksmes departamentā.
Plānots, ka jaunā maršruta izveide palielinās videi draudzīgā sabiedriskajā transportā pārvadāto pasažieru skaitu par vairāk nekā 1,2 miljoniem gadā. Samazināsies arī oglekļa dioksīda (CO2) izmešu apjoms vismaz par 114 tonnām gadā.
Liepājā pabeigs rekonstruēt sliedes
Liepājā pozitīvu dinamiku nodrošinājis 2007.–2013.gada plānošanas periodā īstenotā projekta "Jaunas tramvaju līnijas izbūve un esošo sliežu posmu rekonstrukcija Liepājā" rezultātā no jauna izbūvētās tramvaju līnijas posms Klaipēdas iela–M.Ķempes iela. Tramvaja līnija tika pagarināta par 2 km, kā arī veikta esošās tramvaja līnijas rekonstrukcija 6 km garumā, ieskaitot jauno komunikāciju izbūvi un pieturu izveidi. Pēc jaunizbūvētās tramvaja līnijas atklāšanas un maršruta pagarināšanas Liepājā ar tramvaju pārvadāto pasažieru skaits 2014.gadā, salīdzinot ar 2011.gadu, ir palielinājies par 29 procentiem.
Patlaban SIA "Liepājas tramvajs" rīcībā ir 16 tramvaju vagoni. Uzņēmuma vagonu parks ir novecojis, un vagonu tehniskais stāvoklis nav apmierinošs.
SIA "Liepājas tramvajs" projektu "Tramvaja līnijas un pieguļošās teritorijas kompleksa rekonstrukcija un jauna saistītā ritošā sastāva iegāde" kopumā plānots realizēt par 15 427 840 eiro, skaidro Liepājas pašvaldībā. Tajā skaitā ES finansējums varētu būt 13 miljoni eiro. Līdzfinansējumu nodrošina Liepājas pilsētas pašvaldības ieguldījums SIA "Liepājas tramvajs" pamatkapitālā.
Projekta mērķi ir pabeigt iepriekšējā plānošanas periodā iesākto tramvaja sliežu ceļa rekonstrukciju atlikušajos posmos, nodrošināt kvalitatīvu, drošu pasažieru pārvadājumu veikšanu, tādējādi padarot sabiedrisko transportu Liepājā pasažieriem ērtāku un veicinot tā plašāku izmantošanu.
Ņemot vērā izvirzītos mērķus, projekta ietvaros galvenās darbības būs saistītas ar tramvaja līnijas un tai pieguļošās teritorijas posmā no Liepājas Universitātes līdz Jaunai ostmalai Rīgas ielā pārbūvi, ieskaitot Tramvaja tilta pār Tirdzniecības kanālu pārbūvi un jauna tramvaju ritošā sastāva iegādi.
Projekta plānošanas, gatavošanās un būvprojekta izstrādes process tika sākts 2015.gadā, bet aptuveni 2016.gada ceturtajā ceturksnī, pēc MK noteikumu un projekta idejas akceptēšanas, tiks izsludināti būvniecības darbi, kurus plānots realizēt 2017.gadā.
Realizējot projektu, Liepājas pilsēta iegūst ērtu, drošu un pievilcīgu infrastruktūru, kā arī Liepājas iedzīvotājiem un pilsētas viesiem būs iespēja pārvietoties ar jauniem, komfortabliem tramvaja vagoniem, kuri ir pielāgoti cilvēkiem ar speciāliem pārvietošanās līdzekļiem un jaunajām māmiņām ar bērnu ratiņiem.
Daugavpilī projektu īstenos par 15,3 miljoniem eiro
Tramvaju transporta infrastruktūra Daugavpilī ir izveidota 20.gadsimta 50.–70.gados. To veido sliežu ceļš, kura kopējais garums ir 25,6 km, kontakttīkli, kuru garums ir 29,7 km, un četras apakšstacijas elektrības sprieguma maiņai uz tramvaju līnijas specifikai nepieciešamo. Pilsētā pasažieru pārvadājumi ar tramvaju notiek trīs maršrutos. Tramvaju infrastruktūras sistēma ir novecojusi, un pakalpojumu kvalitāte neatbilst mūsdienu pasažieru vajadzībām.
2007.-2013.gadā, īstenojot "Daugavpils pilsētas tramvaju transporta infrastruktūras renovācijas" projektu, tas ļāva sākt Daugavpils tramvaju transporta infrastruktūras renovāciju, atjaunojot 6,2 km tramvaju līnijas, rekonstruējot trīs apakšstacijas elektrības sprieguma maiņai uz tramvaju līnijas specifikai nepieciešamo, kā arī uzlabojot tramvaju parka tehnisko nodrošinājumu, iegādājoties 12 tramvaju vagonus.
Turpmākos gados Daugavpils realizēs tramvaja infrastruktūras un tramvaja parka atjaunošanas projektu kopumā par apmēram 15,3 milj. eiro, stāsta uzņēmuma "Daugavpils satiksme" valdes locekle Sabīne Šnepste. ES līdzekļi paredzēti 13 miljoni, bet līdzfinansējums - 2,3 miljonu eiro apmērā. Par līdzfinansējuma finansēšanas avotiem tiks lems atsevišķi, tiklīdz būs zināmas precīzas projekta izmaksas, klāsta S.Šnepste. Projekts tiks īstenots sadarbībā ar Daugavpils pilsētas domi, kas būs projekta sadarbības partneris un piedalīsies ar savu līdzfinansējumu, un nodrošinās izveidotās infrastruktūras apsaimniekošanu un uzturēšanu.
Daugavpils pilsēta plāno turpināt attīstīt tramvaju transporta infrastruktūru, jo tramvaju transports ir ekonomiski izdevīgāks, videi draudzīgāks un ātrāks.
"Daugavpils satiksme" ir nodrošinājusi būvprojekta izstrādi esošo tramvaju sliežu ceļu renovācijai pilsētas centra robežās 3,4 km garumā, paredzot sliežu ceļu, kontakttīkla, pieturvietu un ietvju rekonstrukciju. Esošie sliežu ceļi tiks pielāgoti tramvajiem ar pantogrāfa tipa strāvas uztvērējiem, tādējādi uzlabojot tramvaju kustību un kontakttīkla novietojumu teritorijās virs ielām un brauktuvēm. Līdz ar jauno tramvaju iegādi, kas tika veikta 2014.gadā, rodas nepieciešamība esošās infrastruktūras pielāgot efektīvai pārvadājumu nodrošināšanai un lietderīgai transportlīdzekļu izmantošanai.
Tāpat ir ieplānota jauna posma izbūve Vasarnīcu iela-Daugavpils reģionālā slimnīca–Stropi (2,1 km). Iecerei ir veikta publiskā apspriešana, un izstrādāts būvprojekts minimālā sastāvā. Minētā posma izbūve palielinās tramvaju transporta pieejamību Daugavpils pilsētas iedzīvotājiem, kā arī nodrošinās ērtāku piekļuvi tādiem nozīmīgiem objektiem kā Daugavpils reģionālā slimnīca, Neredzīgo biedrība, kā arī aptvers daļu no pilsētas mikrorajona.
Pilsētas interesēs ir nodrošināt kvalitatīvus pasažieru pārvadājumus sabiedriskajā transportā, un visefektīvāk to var panākt, tieši izmantojot tramvajus, uzsver S.Šnepste.
"Daugavpils satiksme" ir sākusi sagatavošanās darbus dalībai projektu konkursā, tiek izstrādāta tehniskā dokumentācija, būvprojektu ekspertīzes, iepirkumu dokumentācijas sagatavošana. Būvdarbu uzsākšanas laiks ir atkarīgs no attiecīgo MK noteikumu projekta pieteikuma apstiprināšanas norises. Pasūtītājam vēlamais būvdarbu uzsākšanas termiņš ir 2016.gada nogale, savukārt reālākais būvdarbu uzsākšanas termiņš ir 2017.gada būvdarbu sezona.
Kā jebkurā no realizējamiem projektiem pastāv riski projekta aktivitāšu termiņa nobīdēm, kas saistās ar iepirkuma procedūrām, skaidro S.Šnepste. Otrs lielais izaicinājums ir iedzīvotāju informēšana par jaunās ieceres nepieciešamību un būvdarbu izpilde sarežģīto inženierkomunikāciju izvietojuma dēļ. "Daugavpils satiksme" 2015.gadā rīkoja publiskās apspriešanas procedūru un konceptuāli iecere tika atbalstīta.