LV portālā skaidrojumus var atrast gan ar meklētāja palīdzību, gan pārskatīt un atlasīt tos tēmu katalogā. Piemēram:
Darba tiesības, Sociālā palīdzība, Mājsaimniecība, Veselība, Drošība, Lauksaimniecība. Kopumā – 16 nozares un 64 apakštēmas.
Visu nozaru katalogs.
Piedāvājam 16 jaunāko un februārī publicēto skaidrojumu sarakstu. Reitinga princips – visvairāk lasītie!
1.vieta |
Jauni pakalpojumi VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā
Nodokļu maksātājiem Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) ir pieejami vairāki jauni un interesanti pakalpojumi. Papildus tam, turpinot attīstīt EDS kā saziņas platformu, VID sola šī gada laikā piedāvāt vēl vairākus jaunus un noderīgus pakalpojumus.
2.vieta |
Laulības reģistrācija vai šķiršana: kas notiek ar uzvārdiem?
Saderinātajiem izvēle par uzvārdu pēc laulības noslēgšanas jāizdara jau, iesniedzot pieteikumu laulības reģistrācijai. Domas par uzvārda izvēli kāzu dienā mainīt nevar, jo iesniegumā minētie uzvārdi tiks norādīti laulības reģistrācijas apliecībā. Iespējas ir vairākas – katrs laulātais var atstāt savu pirmslaulības uzvārdu, viens no laulātajiem var pieņemt dzīvesbiedra uzvārdu vai arī šo uzvārdu pievienot savam uzvārdam. Ģimene var veidot arī kopēju dubulto uzvārdu. Iespēja tikt pie laulātā drauga uzvārda būs arī pēc kāzām.
Plašāk par situācijām saistībā ar uzvārda maiņu, reģistrējot laulību vai šķirot to, lasiet šajā LV portāla skaidrojumā.
3.vieta |
Klāt ikgadējā gada ienākumu deklarāciju iesniegšana
Ikgadējais pasākums - gada ienākumu deklarācijas iesniegšana gan tiem nodokļu maksātājiem, kam tas jādara obligāti, gan tiem, kuri to vēlas darīt brīvprātīgi, lai saņemtu iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu par ārstniecības, izglītības un citiem attaisnotajiem izdevumiem, – sākas jau svētdien, 2015.gada 1.martā, atgādina VID.
4.vieta |
Kas ir virtuālais e-paraksts, un kā to iegūt?
Ja jums ir vēlme dokumentu parakstīt ar drošu e-parakstu, bet jūsu rīcībā nav ne paša e-paraksta, ne speciālās ierīces – karšu lasītāja, ne speciālās e-paraksta programmas datorā, tad visērtākais veids ir virtuālais e-paraksts. Šajā gadījumā pietiek ar datoru un interneta pieslēgumu. Tiesa, pirmreizēja (!) virtuālā e-paraksta iegūšana ir saistīta ar speciālu normatīvajos aktos noteiktu personas identitātes pārbaudes kārtību un var prasīt pacietību: pilnībā attālināti virtuālo e-parakstu pirmreizēji pašreiz var iegūt jau esošie e-paraksta lietotāji, tas ir, viedkaršu un eID īpašnieki, bet pirmreizēji kā jauni klienti – tikai LMT mobilā koda īpašnieki un SEB bankas klienti. Pārējiem sākotnējās darbības atbilstoši likumam jāveic reālajā, ne virtuālajā pasaulē. Vienkārši tas nav, bet izdarīt var!
5.vieta |
Ēnu ekonomikas apkarošana: VID un UR tīra uzņēmējdarbības laukumu (I)
Komerclikumā ieviešot kapitālsabiedrību vienkāršotās likvidācijas procedūru, likumdevējs 2013.gadā veica būtisku pagriezienu Latvijas uzņēmējdarbības vidē: agrākā tiesas ekskluzīvā kompetence tika nodota izpildvarai. Respektīvi, tiesības lemt par personu privātīpašumu – kas ir viens no tiesiskas tirgus ekonomikas pamatnosacījumiem – tika nodotas Valsts ieņēmumu dienestam (VID) un Uzņēmumu reģistram (UR). Sākotnējais uzstādījums bija attīrīt uzņēmējdarbības vidi no fiktīviem uzņēmumiem un "tukšām čaulām", turpretī pēdējos gados ēnu ekonomikas apkarošanas vārdā dzimst arvien bargākas sodu sistēmas.
6.vieta |
Pašvaldību sociālo pabalstu piešķiršanas kļūdas un labā pieredze Valsts kontroles skatījumā (I)
Valsts kontroles revīzijas ziņojums par sociālo dienestu pabalstu piešķiršanas kārtību pēc publikācijām medijos radījis plašu rezonansi. Nav arī pārsteidzoši, jo iesaistīto ir daudz. Latvijā sociālais dienests ir katrā pašvaldībā, kopumā tajos strādā vairāk nekā tūkstotis sociālo darbinieku, viņu klientu skaits visā valstī ir simtos tūkstošu. Loģiski, katram ir ko piebilst – gan tiem, kuri dzīvo ar pāridarījuma sajūtu tāpēc, ka citiem dod, bet visiem ne, gan tiem, kuri neslēpj skepsi par daudzu pabalstu saņēmēju patiesās situācijas atbilstību palīdzībai situācijā, kad simtiem tūkstošu mājsaimniecību ir jāiztiek ar mazumu, taču pašu nopelnīto. Valsts kontroli par revīzijas rezultātiem uzklausīja Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija. Savukārt paši kontrolieri aicināja pašvaldības un sociālos darbiniekus uz sarunu par problēmām.
7.vieta |
Tautas rosināti referendumi: vai jaunais regulējums tos ierobežo?
No 2015.gada janvāra spēkā stājas jauna kārtība, kādā vēlētāji var īstenot savas likumdošanas iniciatīvas tiesības, kā arī rosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu. Pamatā bažām, vai tautas rosinātas likumdošanas iniciatīvas un demokrātiskās līdzdalības iespējas turpmāk netiek ievērojami ierobežotas, ir krasi palielinātais parakstu skaits, kas jāsavāc iniciatīvas atbalstītājiem pašu spēkiem. Daudzuprāt, tas šobrīd praktiski nav iespējams.
LV portāla skaidrojumā par vēlētāju iespējām rosināt un atbalstīt referenduma iniciatīvas.
8.vieta |
Būvvalde maina adresi. Kas jādara juridiskām un pašnodarbinātām personām?
Rīgas pilsētas būvvaldes uzsāktais apjomīgais adrešu sakārtošanas process nozīmē adreses maiņu daudziem rīdziniekiem. Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē: adrešu maiņas rezultātā nodokļu maksātājiem – gan uzņēmumiem, gan pašnodarbinātām personām - var rasties jauni pienākumi, kas izriet no nodokļu jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
9.vieta |
Par komunālajiem pakalpojumiem varēs maksāt pakalpojuma sniedzējam: kad un kā?
Pērnā gada 15.janvārī stājās spēkā grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, dažādojot maksājumu veidus par komunālajiem pakalpojumiem. Tādējādi dzīvokļu īpašniekiem pavērta iespēja tieši norēķināties ar siltuma, ūdens piegādātājiem un citu pakalpojumu sniedzējiem.
10.vieta |
Kas pilsētai dod tiesības saukties par pilsētu? Šādu šķietami absurdu jautājumu liek uzdot fakts, ka daudzas apdzīvotas vietas pilsētas statusu ieguvušas laikā, kad iedzīvotāju skaits tajās bija ievērojami lielāks nekā patlaban, tai pašā laikā daži Pierīgas ciemi jau pārsnieguši nelielu pilsētu apmērus.
Pašvaldību sociālo pabalstu piešķiršanas kļūdas un labā pieredze Valsts kontroles skatījumā (II)
Valsts kontroles (VK) revīzijas ziņojums par sociālo dienestu pabalstu piešķiršanas kārtību pēc publikācijām medijos radījis plašu rezonansi. Revīzijā pārbaude veikta 10 pašvaldībās, taču ir analizēti visu 119 pašvaldību saistošie noteikumi, jo tajos ir noteikta pabalstu piešķiršanas kārtība, kritēriji ienākumu vērtēšanā, pabalstu veidi. VK atzinums norāda ne vien uz pārkāpumiem, bet arī uz atšķirīgu pieeju dažādu pabalstu piešķiršanā. Tāpat atšķirīga ir pašvaldību prakse sociālās palīdzības organizēšanai, izmantojot Sociālās palīdzības administrēšanas lietojumprogrammu un pieprasot datus no valsts institūcijām, kas patiesībā dienestam SOPA programmā ir pieejami.
Bezmaksas ērču pote bērniem 25 Latvijas novados
Bezmaksas vakcināciju pret ērču encefalītu var saņemt bērni no viena gada līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai, ja to dzīvesvieta deklarēta ērču encefalīta endēmiskajā teritorijā. Par augsta riska teritorijām šogad atzīti 25 Latvijas novadi, kas ir deklarētā dzīvesvieta ap 32 tūkstošiem bērnu.
LV portāls skaidro, kā saņemt bezmaksas ērču poti un kā rīkoties, ja deklarētā dzīvesvieta atrodas endēmiskajā teritorijā, bet ģimenes ārsts praktizē citur.
Ēnu ekonomikas apkarošana: VID un UR tīra uzņēmējdarbības laukumu (III)
Komerclikumā ieviešot kapitālsabiedrību vienkāršotās likvidācijas procedūru, likumdevējs 2013.gadā veica būtisku pagriezienu Latvijas uzņēmējdarbības vidē: agrākā tiesas ekskluzīvā kompetence tika nodota izpildvarai. Sākotnējais uzstādījums bija attīrīt uzņēmējdarbības vidi no fiktīviem uzņēmumiem un "tukšām čaulām", turpretī pēdējos gados ēnu ekonomikas apkarošanas vārdā dzimst arvien bargākas sodu sistēmas. Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Uzņēmumu reģistrs (UR) jaunās pilnvaras vērtē atšķirīgi.
Ēnu ekonomikas apkarošana: VID un UR tīra uzņēmējdarbības laukumu (II)
Komerclikumā ieviešot kapitālsabiedrību vienkāršotās likvidācijas procedūru, likumdevējs 2013.gadā veica būtisku pagriezienu Latvijas uzņēmējdarbības vidē: agrākā tiesas ekskluzīvā kompetence tika nodota izpildvarai. Respektīvi, tiesības lemt par personu privātīpašumu – kas ir viens no tiesiskas tirgus ekonomikas pamatnosacījumiem – tika nodotas Valsts ieņēmumu dienestam (VID) un Uzņēmumu reģistram (UR). Sākotnējais mērķis bija attīrīt uzņēmējdarbības vidi no fiktīviem uzņēmumiem un "tukšām čaulām", turpretī pēdējos gados ēnu ekonomikas apkarošanas vārdā dzimst arvien bargākas sodu sistēmas.
Personu apliecinošs dokuments obligāts no 15 gadiem
Pase mūsdienās mēdz būt pat zīdainim, taču jāatceras – sasniedzot 15 gadu vecumu, ikvienam Latvijas pilsonim un nepilsonim personu apliecinošs dokuments ir obligāts. Tāpat jāpievērš uzmanība pases vai eID derīguma termiņam: ja tas iztecējis, jāsteidz izgatavot jaunu dokumentu. Par dzīvošanu bez derīga personu apliecinoša dokumenta var uzlikt naudas sodu.
Dzīvnieki izposta sējumus un stādījumus – kas kompensēs?
Ik gadu Latvijas lauksaimniekiem lielus zaudējumus nodara medījamie dzīvnieki. Par vislielāko zemnieku biedu kļuvušas meža cūkas, kas barības meklējumos izrakņā sējumus un stādījumus. Postījumus var mazināt, sadarbojoties ar vietējiem medniekiem. Saspringtas situācijas rodas arī starp kaimiņiem, kad viena īpašnieka lopi ieklīduši cita lauksaimnieka īpašumā un radījuši zaudējumus. Lauksaimniekiem par dzīvnieku nodarītajiem postījumiem sējumiem vai stādījumiem ir iespēja saņemt kompensāciju.