SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Lidija Dārziņa
LV portāls
14. maijā, 2013
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Nodokļi
3
3

VID uzsāk jaunu elektronisko saziņu ar nodokļu maksātājiem

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

LV portāla infografika

Nodokļu maksātāji, kuri ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotāji, informāciju no VID šomēnes sāk saņemt elektroniski - speciāli izveidotajā EDS sadaļā „Sarakste ar VID”.
Šāds saziņas veids paredzēts likumā „Par nodokļiem un nodevām”. Elektroniskā saziņa EDS aizstās dokumentu sūtīšanu papīra veidā pa pastu. Taču nodokļu maksātājam vienlaikus saglabāsies arī visas līdzšinējās iespējas – konsultēties pa telefonu un klātienē, iesniegt jautājumus elektroniski VID interneta vietnē.
īsumā
  • Saziņai ar VID kopš 2.maija EDS izveidota jauna sadaļa "Sarakste ar VID".
  • Informācija par jaunu VID ziņojumu pienāks uz e-pastu.
  • VID elektroniskais sūtījums par paziņotu uzskatāms otrajā dienā.
  • Augstas prioritātes sūtījums jāizlasa obligāti.
  • Uz administratīviem lēmumiem atbildēt nevar.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) rīkotajā diskusijā "Efektīvāka komunikācija ar VID" par jauno saziņas veidu izklāstīja VID Nodokļu pārvaldes Nodokļu un nodokļu maksātāju uzskaites daļas Elektroniskās deklarēšanas sistēmas un elektroniskās informācijas apmaiņas nodaļas vadītāja Ilze Jankova.

Ar 2012.gada 13.decembra grozījumiem likums "Par nodokļiem un nodevām" papildināts ar jaunu - 7.2 pantu "Valsts ieņēmumu dienesta izdotā administratīvā akta un citu lēmumu un dokumentu paziņošana, izmantojot elektroniskos sakarus". Likuma pārejas noteikumos ir paredzēts, ka šis pants stājas spēkā šā gada 1.maijā. Līdz ar to kopš 2.maija visi VID administratīvie akti, lēmumi un informācija tiem nodokļu maksātājiem, kuri ir EDS klienti, ir paziņojami, izmantojot elektroniskās deklarēšanas sistēmu.

Lai VID saskaņā ar šiem grozījumiem varētu informāciju nosūtīt un nodokļu maksātājs EDS varētu saņemt informāciju par VID izdotajiem administratīvajiem aktiem un lēmumiem, arī informatīva rakstura paziņojumus, sistēmā izveidota jauna funkcionalitāte – nodokļu maksātāju apziņošanas sistēma.

Nodokļu maksātāju apziņošanas sistēma nodrošina iespēju saņemt VID izdotos dokumentus, administratīvos  aktus, lēmumus, iespēju atbildēt uz saņemtajiem dokumentiem, paziņojumiem, kā arī iespēju aplūkot savu saraksti ar VID. Šajā sarakstē atradīsies informācija kopš 2.maija. Laika gaitā informācija (dokumenti, lēmumi, pieprasījumi) būs jau uzkrājusies, nepieciešamo dokumentu no sarakstes var meklēt pēc datuma, dokumenta veida.

Nodokļu maksātāji, kas sistemātiski izmanto VID EDS, jau ir pamanījuši, ka ar 2.maiju ir parādījusies jauna sadaļa "Sarakste ar VID". Nodokļu maksātājs, autentificējoties sistēmā, šajā sadaļā redz, cik jauni ziņojumi pienākuši. Valsts ieņēmumu dienests, sūtot dokumentu, var norādīt arī prioritāti. Ja VID pieliek kādam dokumentam norādi, ka tam ir augsta prioritāte, tad nodokļu maksātājam, ja viņš neatzīmē, ka iepazinies ar konkrēto dokumentu, turpināt darbu EDS nav iespējams.

E-pastā paziņojums par EDS ienākušu dokumentu

Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 7.2pants arī nosaka, ka paralēli informācija par dokumentu jānosūta uz nodokļu maksātāja elektronisko pasta adresi. EDS ir iespēja nodokļu maksātājam norādīt konkrētu e-pasta adresi, uz kuru sūtīt paziņojumus par saņemtajiem VID sūtījumiem. Šo e-pasta adresi EDS var ierakstīt tikai nodokļu maksātāja tiesību pārvaldnieks.

Uz e-pastu atnāks tikai informācija par jaunu paziņojumu, taču pats dokuments būs pieejams EDS jaunajā saziņas sadaļā..

Sarakstei EDS var norādīt tikai vienu saziņas e-pasta adresi.

Atbilde iespējama, bet – ne vienmēr

No VID nosūta dokumentu, piemēram, pieprasījumu par papildu informāciju vai nepieciešamajiem dokumentiem pārbaudei. VID pusē ir iespēja ielikt atzīmi, ka nodokļu maksātājs drīkst atbildēt. Un, ja ir šāda atzīme, tad, atverot šo dokumentu, kas ir atnācis no Valsts ieņēmumu dienesta, parādās iespējas logs Atbildēt.

Taču attiecībā uz administratīvajiem aktiem šādas atbildes iespējas nebūs. "Ja jūs vēlaties pārsūdzēt administratīvos aktus, tad ir īpaša kārtība, kā šādos gadījumos personai ir jārīkojas," norāda I.Jankova.

"Nodokļu maksātājs, autentificējoties EDS, redz, cik jauni ziņojumi pienākuši."

Nodokļu maksātājam paredzēts sūtīt arī informatīvos materiālus. Tādā gadījumā tiks noteikts to automātiskas dzēšanas datums, kad konkrētā informācija vairs nebūs aktuāla.

Kā skaidro VID speciāliste, likums nosaka ierobežojumus, kurām personām ir pieejama informācija par nodokļu maksātāju. Tāpēc, lai nebūtu pārkāpumu, tad sākotnēji šai funkcijai - sarakstei ar VID - iespējas piekļūt dokumentiem ir tiesību pārvaldniekam, kurš šo funkcionalitāti var piešķirt arī citiem nodokļa maksātāja pārstāvētiem lietotājiem. To var izdarīt EDS, ārējo lietotāju reģistrā.

E-dokuments – paziņots otrajā dienā

Paziņošanas likums noteic, ka dokuments, kas sūtīts pa elektronisko pastu, uzskatāms par paziņotu otrajā darba dienā pēc tā nosūtīšanas. Tātad atšķirība no pasta sūtījuma ir tikai termiņā; pa pastu sūtīts dokuments tiek uzskatīts par paziņotu septītajā dienā pēc tā nodošanas pastā.

Savukārt likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteikts, ka administratīvais akts uzskatāms par paziņotu otrajā darba dienā pēc tā ievietošanas Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā.

Kā jau teikts, VID sūtītajiem augstas prioritātes dokumentiem saņēmējam EDS ir jāatzīmē, ka jūs šo dokumentu esat izlasījis, norāda I.Jankova.

Mazāk papīru, ātrāka saziņa

Jaunais saziņas veids ar VID samazinās tās problēmās, uz kurām iepriekš bieži norādījuši nodokļu maksātāji, piemēram, ka VID atkārtoti prasa informāciju par vienu un to pašu darījumu un nodokļu maksātājam jātērē laiks un resursi, sūtot šos dokumentus VID. Tagad VID darbinieki redz visu VID un nodokļu maksātāju saraksti.

I.Jankova informēja, ka ir arī noteikta kārtība, ka, sākot veikt analīzi, pirms pieprasa dokumentus, jāieiet nodokļu maksātāju apziņošanas sistēmā un jāanalizē informācija, ko jau ir sniedzis nodokļu maksātājs, jo var gadīties, ka cita VID struktūrvienība šo informāciju jau ir pieprasījusi.

"Visas ziņas, arī nepatīkamās, sasniegs ātrāk."

VID kontroles sistēma paredz, ka tiek saglabāta visa informācija par to, kurš darbinieks ar konkrēto dokumentu ir strādājis; kad to ir skatījies; ko ar dokumentu darījis; kurā datumā un cikos.

Nepieciešama papildu vienošanās

Elektronisko dokumentu likums nosaka divus veidus, kad dokuments ir uzskatāms par parakstītu:

  • ja tas ir parakstīts ar drošu elektronisko parakstu;
  • ja tam ir elektroniskais paraksts un puses par elektroniskā dokumenta parakstīšanu ar elektronisko parakstu ir vienojušās rakstveidā.

Kamēr šādas papildu vienošanās nav, VID sūtīs dokumentus, kas parakstīti ar drošu elektronisko parakstu. Ja no VID tiks atsūtīts dokuments, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, EDS būs informācija, kā dokumentu atvērt.

Tāpēc, lai saziņa no VID puses būtu ātrāka, ērtāka un vienlaikus juridiski pilnvērtīga (neparakstot ar drošu elektronisko parakstu, bet izmantojot otru likumā paredzēto dokumenta parakstīšanas iespēju), nodokļu maksātājam pie jau esošā līguma par EDS izmantošanu ar VID jānoslēdz papildu vienošanās "Par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus".

Papildu vienošanās ir jāparaksta amatpersonai vai tās pilnvarotai personai; ja persona var pārstāvēt nodokļu maksātāju VID, tad tā var parakstīt šo papildu vienošanos.

"Turpinās darboties visas līdzšinējās saziņas iespējas, nākotnē sagaidāmi pilnveidojumi."

VID Sabiedrisko attiecību daļas sagatavotajā informācijā norādīts: kamēr nodokļu maksātājs nav noslēdzis papildu vienošanos ar VID, viņam tiks nosūtīti tikai tie dokumenti, kas ir parakstīti ar drošu elektronisko parakstu, un tos būs iespējams pārbaudīt un apskatīt interneta vietnē www.eparaksts.lv. Lai būtu iespējams nodokļu maksātājiem nosūtīt arī to informāciju, kas nav parakstāma ar drošu elektronisko parakstu, nodokļu maksātāji aicināti noslēgt papildu vienošanos "Par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus".

Papildu vienošanās visiem EDS lietotājiem tiks nosūtīta uz viņu e-pasta adresi. Ja nodokļu maksātājs piekrīt tajā minētajam, par to iespējams informēt VID vairākos veidos:

  • saglabāt un nosūtīt vienošanos VID ar EDS starpniecību kā nestrukturētu dokumentu;
  • izdrukāt, parakstīt un personīgi vai pa pastu nogādāt jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā;
  • parakstīt ar drošu elektronisko parakstu un nosūtīt VID uz to e-pasta adresi, no kuras vienošanās projekts saņemts. 

Minētā vienošanās ir pieejama arī VID mājaslapā www.vid.gov.lv sadaļā Elektroniskā deklarēšanas sistēma >Kā kļūt par EDS lietotāju >Līgums, papildu vienošanās, iesniegums, pilnvaras, kur ikviens EDS lietotājs pats to var izdrukāt un parakstītu iesniegt ikvienā tuvākajā VID klientu apkalpošanas centrā.

Komunikācijas veidi – arī līdzšinējie

EDS jaunajā sadaļā "Sarakste ar VID" iekļauta arī pašreiz interneta vietnē visiem pieejamā iespēja – Uzdot jautājumu VID.

Papildinot saziņas iespēju ar EDS starpniecību, joprojām saglabāsies arī visas līdzšinējās informatīvās iespējas. Kā informēja VID Nodokļu pārvaldes direktora vietniece Dace Pelēkā, nodokļu maksātājs arī turpmāk varēs uzdot jautājumus, zvanot pa informatīvo tālruni 1898, rakstot elektroniski VID konsultantiem – VID.konsultanti@vid.gov.lv. Atšķirība ir tā, ka, sūtot jautājumu uz konsultantu elektronisko pastkastīti, atbildei ir informatīvs raksturs. Taču, ja nodokļu maksātājs griezīsies ar jautājumu caur EDS, tad viņš saņems konkrētu atbildi.

VID ir iecerējis pilnveidot konsultāciju kvalitāti un pieejamību. Jaunajā VID ēkā (Mežaparkā) varēs nodrošināt zvanu centra pilnvērtīgāku darbu. Tālruņa operatoriem plānots pieslēgt arī Skype funkciju.

Nodokļu maksātāji var saņemt arī konsultācijas klātienē – klientu apkalpošanas centros. VID paredzējis vēl piedāvāt iespēju pieteikties konkrētā laikā uz padziļinātām individuālajām konsultācijām. Tas varētu interesēt uzņēmumu grāmatvežus, lai lieki nekavētu laiku klientu centros, kuros mēdz būt neprognozējams cilvēku pieplūdums, piemēram, gada deklarāciju iesniegšanas mēnešos.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI