QR kods (Quick Response Code) tulkojumā no angļu valodas nozīmē "ātri reaģēt", un tas saskan ar koda galveno mērķi, kāds tika izvirzīts QR koda attīstības sākumā – lai ar kodu varētu ātri nolasīt informāciju. QR kodu izmanto dažādās nozarēs, piemēram, ražošanā, loģistikā un tirdzniecībā, to nolasot ar speciālām mobilajām ierīcēm. Savukārt ikdienā iedzīvotāji ar QR kodu var redzēt, piemēram, uzdrukātu arī uz salātu podiņa un QR koda informāciju nolasot ar savu mobilo tālruni.
QR koda pielietojums
QR kodu 1994.gadā izgudroja Japānas kompānija "DENSO-WAVE" saražotās preces uzskaitei. Savukārt populārs QR kods Japānā kļuva 2002.gadā, to veicināja mobilo telefonu funkciju izplatība QR koda lasīšanai. Tā kā "DENSO-WAVE" nolēma QR kodu padarīt publiski pieejamu, nepieprasot patenta tiesības, šobrīd QR kodu ir iespējams izmantot brīvi un bez maksas. Turklāt 2012.gadā QR kods ieguva Japānas dizaina balvu rūpniecības kategorijā.
QR kods nodrošina vairākas priekšrocības:
- ātri un ērti ir iespējams nolasīt QR kodu, jo lasīšanas programmas ir iespējams ielādēt gandrīz visu mobilo telefonu ražotāju "viedajos telefonos";
- var nolasīt no jebkuras puses (skenē 360 grādos);
- izturīgs pret bojājumiem un netīrumiem, jo spēj labot nolasīšanas kļūdas;
- izmēra ziņā QR kods var būt ļoti neliels;
- ir iespējams vienā QR kodā iekodēt lielu simbolu apjomu.
Ikdienā iedzīvotāji bieži QR kodu var ieraudzīt dažādās reklāmās. "Lattelecom" Sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Līga Bite norāda: pasaulē QR kodu lietojums reklāmās nav nekas jauns. Tas ir plaši lietots bez ierobežojumiem visā pasaulē it īpaši pēdējo gadu laikā, strauji pieaugot mobilo ierīču lietotāju skaitam.
Viņa informē, ka QR kods izvietojams uz jebkuras stabilas virsmas, tādējādi plaši pielietojams dažādos komunikācijas kanālos. Divdimensiju svītrkoda darbības princips ir vienkāršs – tas nolasāms, izmantojot jaunākās mobilās tehnoloģijas (viedtelefonus, planšetdatorus) ar iebūvētām kamerām un atbilstošām informācijas šifrēšanas programmām. Tā kā QR kods veidots no gaiša kvadrātveida laukuma, kurā izvietoti vairāki mazi melni kvadrāti, tas ir ne tikai funkcionāls, bet arī estētisks un integrējams dažādos reklāmas vēstījumos.
Latvijas Mobilā telefona (LMT) preses sekretāre Elīna Lidere uzsver, ka līdzīgi kā svītru kodos uz precēm veikalu plauktos, arī QR koda priekšrocība ir iespēja iegūt informāciju, vienkārši noskenējot kodu. Lai nolasītu QR koda informāciju, nepieciešams viedtālrunis vai planšetdators ar fotokameru un attiecīgu lietotni jeb tā saukto aplikāciju.
QR koda informācijas nolasīšana
E.Lidere skaidro: lai arī viedtālruņi Latvijā ir jau diezgan populāri un tagad vairāk nekā puse no jaunajiem pirktajiem telefoniem LMT ir tieši "viedie" telefoni, pagaidām pieredze liecina, ka QR kodus viedtālruņu lietotāji izmanto salīdzinoši reti. Viņa kā galvenos iemeslus min nepieciešamību QR kodu aplikāciju ielādēt papildus caur aplikāciju veikaliem un arī to, ka Latvijā QR kodus parasti izmanto vienkāršotai informācijas sasniegšanai internetā.
"QR kods nav tehnoloģisks jaunums Latvijā, komersanti savās komunikāciju aktivitātēs ir izmantojuši QR kodu sniegtās iespējas."
Taču tajā pašā laikā E.Lidere uzsver, ka QR kods bieži vien ir ērts veids, kā ietaupīt laiku un padarīt dažādas funkcijas ērtākas lietotājam. Piemēram, LMT QR kodu izmanto vizītkartēs, lai lietotājam nebūtu jāpārraksta visa kontaktinformācija, bet atliktu tikai nolasīt QR kodu. Vēl viens piemērs ir elektroniskās biļetes, kur tā vietā, lai stāvētu rindā, lietotājs var nolasīt QR kodu, ievadīt savas kredītkartes datus un pretī saņemt elektronisko biļeti. Tāpat ērti var reģistrēties arī lidojumam.
LMT preses sekretāre iesaka šādas QR koda lasīšanas programmas:
- iPhone un iPad: QR Reader for iPhone, Scan, QR Scanner;
- Android mobilajām ierīcēm: Barcode Scanner, QR Droid,
- Windows Phone: Scan, Quickmark.
QR koda nolasīšana nozīmē, ka programma atpazīt un atver konkrētu vietni tīmeklī, kas piedāvā paplašinātu informāciju par preci, pakalpojumu, kas izvietota līdzās kodam.
QR kods Latvijas reklāmas kampaņās
LMT bija pirmais, kas 2009.gadā sāka reklāmās izmantot QR kodus, taču E.Lidere norāda, ka šobrīd QR kods nav tehnoloģisks jaunums Latvijā, jo ne tikai LMT, bet arī citi komersanti savās komunikāciju aktivitātēs ir izmantojuši QR kodu sniegtās iespējas. LMT izmanto QR kodu reklāmās, lai cilvēkiem būtu vieglāk atvērt tīmekļa saiti un saglabāt dažāda veida informāciju.
QR kodu reklāmas kampaņā ir izmantojis arī "Lattelecom", L.Bite informē, ka pagājušā gada jūlija sākumā "Lattelecom" Latvijas iedzīvotājus uzrunāja ar lieliem un lakoniskiem ārvides reklāmas plakātiem, kuri bija veidoti, izmantojot tikai QR kodu. Viņa skaidro: "Mūsu ideja bija parādīt, kā ar lakonisku QR kodu iespējams piedāvāt noteiktai mērķauditorijai lietderīgu pakalpojumu. Vēlējāmies uzsvērt, ka vasara ir ideāls laiks, lai pamēģinātu skatīties televīziju viedierīcēs, atrodoties arī ārpus mājas. Tādējādi kampaņas ideja saskanēja ar QR koda būtību – to iespējams noskenēt jebkur un jebkurā laikā, ja vien pie rokas ir viedierīce ar interneta pieslēgumu."