Labdien! Man ir radies jautājums, kas attiecas uz situācijām, kad pilngadīga persona vada elektroskrejriteni bez velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām, kā tas noteikts Ceļu satiksmes likuma 24. panta piektajā daļā. Tomēr, pārkāpjot (neievērojot) šo prasību, konkrēta atbildība Ceļu satiksmes likumā nav paredzēta. Proti, Ceļu satiksmes likuma 50. pantā noteikts, ka nodaļā, kurā paredzēta administratīvā atbildība ceļu satiksmē, noteiktos administratīvos sodus nepiemēro velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam, izņemot gadījumus, kad attiecīgajā sankcijā velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītāja atbildība ir īpaši paredzēta. No minētās tiesību normas savukārt izriet: ja sankcijā konkrēti nav paredzēta elektroskrejriteņa vadītāja atbildība (t. sk. par elektroskrejriteņa vadīšanu bez tiesībām), tad attiecīgo sodu piemērot nevar. Ceļu satiksmes likuma IX nodaļā šādas sankcijas (par elektroskrejriteņa vadīšanu bez tiesībām, ko izdarījusi pilngadīga persona) nav. Pēc kāda normatīvā tiesību akta (tiesību normas) iespējams saukt pie atbildības pilngadīgu elektroskrejriteņa vadītāju, kurš vada elektroskrejriteni bez tiesībām? Pašreiz tiek veidota prakse, kurā pilngadīgai personai par elektroskrejriteņa vadīšanu bez tiesībām piemēro atbildību, kas noteikta Ceļu satiksmes likuma 68. pantā. Tomēr šajā pantā paredzēta atbildība par Ceļu satiksmes noteikumu 22.1 nodaļā noteiktajiem pārkāpumiem, kuri nesatur norādi par elektroskrejriteņa vadīšanas tiesībām. Konkrētā nodaļa satur papildu prasības elektroskrejriteņa vadītājiem. Vadīšanas tiesības pēc būtības nevar uzskatīt par papildu prasību. Lūdzu sniegt atbildi par piemērojamo likumu/tiesību normu (sankciju), kuru iespējams piemērot attiecīgajā situācijā! Paldies!
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 24. panta piektajai daļai piedalīties ceļu satiksmē ar elektroskrejriteni personai vecumā no 14 gadiem atļauts, ja tai ir velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības.
Minētā likuma 50. pants noteic, ka IX nodaļā noteiktos administratīvos sodus nepiemēro velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam, izņemot gadījumus, kad attiecīgajā sankcijā velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītāja atbildība ir īpaši paredzēta. Tātad loģisku apsvērumu dēļ nepiemēro vispārīgās sankcijas, kurās nav atrunāts, ka atbildība ir arī velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem, piemēram, par nepiesprādzēšanos, braukšanas ātruma pārsniegšanu, apdzīšanu, stāvēšanu u. tml. Savukārt minētās nodaļas 68. pantā ir atsevišķi īpaši paredzēta universāla sankcija velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājiem – par to noteikumu pārkāpšanu, kuri paredz papildu prasības velosipēdu vai elektroskrejriteņu vadītājiem, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam no divām līdz četrpadsmit naudas soda vienībām. Šāda sankcija ir likumdevēja izšķiršanās, aizliegumu gadījumos lieki nedublējot arī atbildību par šo aizliegumu pārkāpšanu, ja sodu apmēra amplitūda nav ievērojama.
Konkrēto tiesību normu interpretējot sistēmiski, norāde “noteikumi, kas paredz papildu prasības” nebūtu interpretējama šauri, attiecinot vienīgi uz papildu prasībām, kas ietvertas Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi” 22.1 nodaļā. Pretējā gadījumā likumdevējs būtu izvēlējies iekļaut konkrētu atsauci uz normatīvo aktu vai tā nodaļu. Ja likums aizliedz piedalīties ceļu satiksmē ar elektroskrejriteni personai bez velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām un ja īpaši paredzētas sankcijas par šāda aizlieguma neievērošanu nav, piemērojama universālā sankcija – Ceļu satiksmes likuma 68. pants.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!