E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 30569
Lasīšanai: 6 minūtes
13
13

Ja nepilngadīga persona vada velosipēdu bez tiesībām

Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
23. septembrī, 2023
Linda Dzene

Labdien! Man ir radies jautājums, kas attiecas uz situācijām, kad nepilngadīga persona, piemēram, 15 gadus veca, patstāvīgi vada velosipēdu bez velosipēda vadīšanas tiesībām. Ceļu satiksmes likuma 24. panta ceturtajā daļā noteikts, ka piedalīties ceļu satiksmē ar velosipēdu patstāvīgi personai vecumā no 10 līdz 17 gadiem atļauts, ja tai ir velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības. Tātad šī tiesību norma nosaka konkrētas prasības nepilngadīgai personai, piedaloties ar velosipēdu ceļu satiksmē. Tomēr, pārkāpjot (neievērojot) šo prasību, konkrēta atbildība Ceļu satiksmes likumā nav paredzēta. Proti, Ceļu satiksmes likuma 50. pantā noteikts, ka nodaļā, kurā paredzēta administratīvā atbildība ceļu satiksmē, noteiktos administratīvos sodus nepiemēro velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam, izņemot gadījumus, kad attiecīgajā sankcijā velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītāja atbildība ir īpaši paredzēta. No šīs tiesību normas savukārt izriet: ja sankcijā konkrēti nav paredzēta velosipēda vadītāja atbildība (tostarp par velosipēda vadīšanu bez tiesībām), tad attiecīgo sodu piemērot nevar. Ceļu satiksmes likuma IX nodaļā šādas sankcijas (par velosipēda vadīšanu bez tiesībām, ko izdarījusi nepilngadīga persona) nav. Tad man rodas jautājums, pēc kāda normatīvā tiesību akta (tiesību normas) iespējams saukt pie atbildības nepilngadīgo velosipēda vadītāju? Vai šādā situācijā pie atbildības nav saucami bērna vecāki (vecāku aprūpes pienākumu nepildīšana)? Pašreiz tiek veidota prakse, kurā nepilngadīgajam velosipēda vadītājam par velosipēda vadīšanu bez tiesībām piemēro atbildību, kas noteikta Ceļu satiksmes likuma 68. pantā. Tomēr šajā pantā paredzēta atbildība par Ceļu satiksmes noteikumu 22. nodaļā noteiktajiem pārkāpumiem, kuri nesatur norādi par velosipēda vadīšanas tiesībām. Šī nodaļa satur PAPILDU prasības velosipēda vadītājiem. Vadīšanas tiesības, tulkojot tiesību normu gramatiski, nevar uzskatīt par papildu prasību. Lūdzu sniegt atbildi par piemērojamo likumu/tiesību normu (sankciju), kuru iespējams piemērot attiecīgajā situācijā! Paldies!

A
atbild:
27. septembrī, 2023
Sandis Zellis
jurists

Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 24. panta ceturtajai daļai piedalīties ceļu satiksmē ar velosipēdu patstāvīgi personai vecumā no 10 līdz 17 gadiem atļauts, ja tai ir velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības.

Kā to pareizi norādāt, no minētā likuma 50. panta izriet, ka likuma nodaļā, kurā paredzēta administratīvā atbildība par pārkāpumiem ceļu satiksmē, noteiktos administratīvos sodus nepiemēro velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam, izņemot gadījumus, kad attiecīgajā sankcijā velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītāja atbildība ir īpaši paredzēta. Speciālā tiesību norma, kas paredzētu atbildību par velosipēda vadīšanu bez nepilngadīgām personām nepieciešamajām vadīšanas tiesībām, likumā nav. Savukārt minētā likuma 68. pants noteic atbildību par to noteikumu pārkāpšanu, kuri paredz papildu prasības velosipēdu vai elektroskrejriteņu vadītājiem. 

Ņemot vērā praksē piemēroto Ceļu satiksmes likuma 68. pantu, secināms, ka jēdziens “papildu prasības” tiek interpretēts, ar to saprotot jebkādas prasības, kas noteiktas konkrēti velosipēdu vadītājiem, bet nav noteiktas citu transportlīdzekļu vadītājiem (prasības par nepilngadīgajām personām nepieciešamajām velosipēda vadīšanas tiesībām).

Vēršama uzmanība, ka konkrētā jēdziena un tiesību normas interpretācija ir otršķirīga, jo par administratīvajiem pārkāpumiem bērniem vecumā no 11 līdz 18 gadiem piemēro audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus (likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” 2. un 3. pants, Administratīvās atbildības likuma 6. panta otrā daļa). Proti, bērniem vecumā no 14 līdz 18 gadiem audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus piemēro primāri, bet jaunākiem – tikai un vienīgi, jo persona saucama pie administratīvās atbildības vien no 14 gadu vecuma.

Saskaņā ar likuma “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” 6. panta pirmo daļu bērniem var piemērot šādus audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus:

  • izteikt brīdinājumu;
  • uzlikt par pienākumu atvainoties cietušajām personām, ja tās piekrīt tikties ar vainīgo;
  • nodot bērnu galvojumā vecākiem vai aizbildņiem, kā arī citām personām, iestādēm vai organizācijām;
  • uzlikt par pienākumu ar savu darbu novērst radītā kaitējuma sekas;
  • bērnam, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu un kuram ir ienākumi, – uzlikt par pienākumu atlīdzināt nodarīto zaudējumu;
  • noteikt uzvedības ierobežojumus;
  • uzlikt par pienākumu veikt sabiedrisko darbu;
  • ievietot bērnu sociālās korekcijas izglītības iestādē;
  • probācijas novērošana.

Vienlaikus norādāms, ka saskaņā ar Civillikuma 177. panta pirmo daļu bērns līdz 18 gadu vecumam atrodas vecāku aizgādībā. Tātad par bērna uzraudzību primāri ir atbildīgi viņa vecāki. Velosipēda vadīšanas tiesību (tātad pieņemot, ka arī nepieciešamo zināšanu) un pieaugušas personas klātbūtnes neesamības dēļ ir apdraudēta bērna drošība. Bērna vecāki var tikt saukti pie atbildības atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 85. pantam (bērna aprūpes pienākumu nepildīšana).

Labs saturs
13
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 118 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas