E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 18307
Lasīšanai: 4 minūtes
1
1

Saziņa ar parādnieku

J
jautā:
13. oktobrī, 2019
Maris

Labdien! Vai parādu piedzinēji drīkst man zvanīt uz darbu un traucēt strādāt? Vai viņi drīkst traucēt manus radus?

A
atbild:
22. oktobrī, 2019

Parādu ārpustiesas atgūšanas procesu, arī parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju tiesības un pienākumus, reglamentē Parādu ārpustiesas atgūšanas likums. Minētā likuma 9. panta 1. daļa noteic, ka saskarsmē ar trešajām personām kreditors un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nav tiesīgs bez parādnieka piekrišanas izpaust informāciju par parādnieku.

Savukārt likuma 10. panta 1. daļas 3. punkts noteic, ka saskarsmē ar parādnieku ir aizliegts apmeklēt parādnieku viņa darbavietā, darbu veikšanas vietā vai dzīvesvietā bez parādnieka iepriekšējas piekrišanas.

Savukārt likuma 10. panta 3. daļa noteic, ka saziņa ar parādnieku ir uzskatāma par nesamērīgu, ja tā:

1) notiek svētdienās vai likumā noteiktajās svētku dienās;

2) notiek laikā no pulksten 21.00 līdz 8.00 vai bez parādnieka iepriekšējas piekrišanas laikā no pulksten 21.00 līdz 23.00;

3) apgrūtina parādnieka spēju izmantot ikdienas saziņai attiecīgus elektronisko sakaru līdzekļus.

Likuma 11. pants nosaka:

(1) Ja likumā nav noteikts citādi, ar parādnieku sazinās, izmantojot tos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, kas norādīta kreditora un parādnieka noslēgtajā tiesiskajā darījumā.

(2) Ja parādnieks nav sasniedzams, izmantojot šā panta pirmajā daļā minētos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, vai ja to ir lūdzis pats parādnieks, kreditors un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs izmantot kontaktinformāciju, kas tam ir kļuvusi zināma vai iepriekšējās sadarbības laikā izmantota saziņai ar parādnieku.

(3) Ja parādnieks nav sasniedzams, izmantojot šā panta pirmajā vai otrajā daļā minētos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, saziņu ar parādnieku īsteno rakstveidā, nosūtot nepieciešamo informāciju uz parādnieka deklarētās dzīvesvietas adresi.

Tādējādi atbilde uz Jūsu jautājumu ir meklējama noslēgtajā aizdevumu līgumā, t. i., kam Jūs kā aizņēmējs (parādnieks) esat devis piekrišanu, kādus datus esat nodevis kreditoram, kā arī kādi dati ir bijuši kreditora (vai parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēja) rīcībā no iepriekšējiem darījumiem.

Ja neviens no likumā minētajiem priekšnosacījumiem netiek izpildīts (t. i., Jūs esat sasniedzams ar aizdevuma līgumā norādītajiem saziņas līdzekļiem, parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēja izvēlētie saziņas līdzekļi nav paredzēti aizdevuma līgumā, Jūs neesat sniedzis kreditoram savas darbavietas datus, neesat piekritis vai lūdzis saziņā izmantot arī savas darbavietas vai radinieku kontaktinformāciju, neesat sniedzis savu radinieku datus kā alternatīvu saziņas līdzekli ar Jums un visi šie dati nav bijuši kreditora rīcībā no citiem darījumiem), pirmšķietami secināms, ka parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs nav tiesīgs saziņai ar Jums izmantot Jūsu darbavietas datus un kontaktēties ar Jūsu radiniekiem parāda atgūšanas jautājumos.

Ja parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēja darbībās Jūs saskatāt savu tiesību izskārumu, Jums ir tiesības vērsties uzraudzības iestādē – Patērētāju tiesību aizsardzības centrā un Datu valsts inspekcijā (likuma 4. panta 1. daļas izpratnē) atkarībā no pārkāpuma būtības un piekritības.  

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 66 jautājumus. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU