Pieaugumu, līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos, galvenokārt noteica nepārtikas preču tirdzniecības kāpums, savukārt pārtikas segmentā pēc gandrīz gada pārtraukuma fiksēts neliels apgrozījuma pieaugums. Būtisks pieaugums saglabājās arī degvielas mazumtirdzniecībā, kur apjomi auga otro mēnesi pēc kārtas. Arī mēneša griezumā bija vērojams mazumtirdzniecības apjoma pieaugums – oktobrī, salīdzinot ar septembri – tas pieauga par 1,2 % (pēc sezonāli koriģētiem datiem), ko noteica nepārtikas preču un degvielas apgrozījuma kāpums, savukārt pārtikas tirdzniecība saglabājās gandrīz nemainīga, atspoguļojot stabilu ikdienas patēriņu.
Kopumā mazumtirdzniecība turpinās attīstīties mērenas izaugsmes virzienā. To īstermiņā atbalstīs pirktspējas pieaugums un stabilāki ienākumi, taču augstais cenu līmenis, piesardzība un taupīgāki patēriņa paradumi saglabāsies kā faktori, kas ierobežos straujāku kāpumu. Oktobra dati apliecina pakāpenisku un arvien līdzsvarotāku pieprasījuma paplašināšanos, kur izaugsmes pamats aizvien vairāk kļūst reālais patēriņš, nevis statistiskās bāzes efekti. Kaut gan pieaugums saglabājas mērens, tas aptver gan nepārtikas preces, gan degvielu, kā arī pēc ilga pārtraukuma – arī pārtiku. Nepārtikas preču segments arī oktobrī bija galvenais izaugsmes virzītājs, turpinot stabilu pieauguma tempu, ko veicina gan patērētāju noskaņojuma uzlabošanās, gan atsevišķu preču grupu aktīvāka iegāde rudens sezonā. Pārtikas segmentā fiksētais ļoti mērenais pieaugums norāda uz stabilizēšanos – spiediens no cenām samazinās, un iedzīvotāju patēriņš kļūst noturīgāks.
Oktobrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada oktobri, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 5,8 %, un pieaugums bija vērojams gandrīz visās galvenajās nepārtikas preču grupās, izņemot tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā, kur apgrozījums samazinājās par 5,7 %, un kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (samazinājums par 1,1%). Visstraujāk apgrozījums pieauga mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 16,0 %), kā arī informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 14,7 %). Straujš kāpums bija arī farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 11,6 %) un sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 11,0 %). Lielāks apgrozījums bija arī ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 6,0 %), bet mērenāks kāpums – apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 2,3 %), pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču tirdzniecībā (par 1,7 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 1,4 %). Savukārt grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā tas nemainījās.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums oktobrī gada griezumā pieauga – par 0,3 %, kas bija pirmais kāpums kopš 2024. gada novembra. Šo kāpumu tikai daļēji var skaidrot ar bāzes efektu, būtiska loma bija arī noturīgākam pieprasījumam un zemākam cenu spiedienam. Izaugsmi galvenokārt nodrošināja apgrozījuma pieaugums nespecializētajos veikalos, kuros galvenokārt pārdod pārtikas preces. Pircēji joprojām priekšroku dod lielveikaliem ar plašāku preču klāstu un konkurētspējīgākām cenām, kamēr specializēto pārtikas veikalu apgrozījums turpināja samazināties.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās oktobrī pieauga par 3,1 % salīdzinājumā ar 2024. gada oktobri, un tas ir jau otrais būtiska pieauguma mēnesis pēc kārtas. Pieaugumu veicināja gan nedaudz zemākas degvielas cenas nekā pirms gada, gan, visticamāk, lielāka transportlīdzekļu plūsma un aktīvāka saimnieciskā darbība pēc vasaras sezonas.
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām ārpus veikaliem apgrozījuma kritums oktobrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, bija vērojams gan mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 2,4 %), gan mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā – par 2,7 %. Šo samazinājumu daļēji var skaidrot ar augsto salīdzināšanas bāzi interneta tirdzniecībā, kas pērn oktobrī būtiski pieauga, kā arī ar patērētāju izvēli biežāk iepirkties lielveikalos. Savukārt pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem tas būtiski pieauga – par 27 %, ko veicināja ļoti zemā bāze, jo pirms gada šajā segmentā apgrozījums strauji saruka, kā arī iespējams atsevišķu specializētu izbraukuma vai mobilo tirdzniecības pakalpojumu aktivitātes pieaugums.
Kopumā š.g. janvārī-oktobrī mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās. Salīdzinot ar 2024. gada janvāri - oktobri, tas bija par 1,1 % augstāks. To lielā mērā noteica nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums par 4,0 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,2 %, savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums – par 0,2 %.



