Diemžēl Latvijas valdība, veidojot valsts budžeta projektu 2026. gadam, šo būtisko atziņu ir ignorējusi. Budžeta projektā būtisks papildu finansējums veselības aprūpei nav paredzēts, tāpēc kā daļa no iekšzemes kopprodukta tas nevis pieaugs, bet samazināsies. Līdz ar to tiek pārkāptas Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021. – 2027. gadam. Atbilstoši Veselības ministrijas aprēķiniem, starpība starp pamatnostādnēs paredzēto un valdības atvēlēto finansējumu veselības aprūpei patlaban ir aptuveni 650 milj. eiro. Tāpēc veselības aprūpes pieejamība un kvalitāte nākamgad nevis uzlabosies, bet gan pasliktināsies.
Kritizējot valdības pieeju budžeta projekta veidošanai, LVSADA vairākkārt atgādinājusi, ka, lai veicinātu valsts konkurētspēju, ilgtspēju un sociālo taisnīgumu, Eiropas Komisija pēc situācijas rūpīga novērtējuma šogad ir ieteikusi Latvijai:
- nodrošināt, lai valsts finansējums spētu nodrošināt pieaugošās izdevumu vajadzības ne tikai aizsardzībai, bet arī veselības aprūpei un sociālajai aizsardzībai,
- stiprināt veselības aprūpes sistēmas pietiekamību un pieejamību, tostarp nodrošinot papildu cilvēkresursus un finanšu resursus.
- Latvijas valdība šos svarīgos ieteikumus ignorē un plāno badināt valsts veselības aprūpi. Tātad Ministru kabinets ir radījis valsts budžeta projektu 2026. gadam, kas radīs pretēju efektu – mazinās valsts konkurētspēju, kaitēs Latvijas ilgtspējai un graus sociālo taisnīgumu. Šādu valsts budžeta projektu apstiprināt nedrīkst!
LVSADA turpinās aizstāvēt Latvijas iedzīvotāju tiesības uz pieejamu un kvalitatīvu veselības aprūpi. Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē 10. oktobrī LVSADA aicinās grozīt valsts budžeta projektu, piešķirot nozīmīgu papildu finansējumu veselības aprūpei. Valdībai beidzot jāsaprot, ka valsts drošība nevar pastāvēt bez pieejamas un kvalitatīvas veselības aprūpes.