DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Pašvaldības

Valmieras novada pašvaldības teritorijas plānojums – instruments nosacījumiem VES

FOTO: Evija Trifanova, LETA.

31. jūlijā Valmieras novada pašvaldības domes sēdē tika apstiprināti divi lokālplānojumi, kas nosaka teritorijas, kurās Valmieras novadā varēs būvēt vēja elektrostacijas (VES). Tāpat pašvaldība izmantos savas tiesības teritorijas plānojumā noteikt teritorijas, kurās VES nevarēs būvēt.

Par apstiprinātajiem lokālplānojumiem

Lai gan lokālplānojumi pēc jaunā regulējuma vairs nav nepieciešami un pašvaldībai ir jāizvērtē izstrādes stadijā esošo lokālplānojumu turpināšanas lietderīgums, izstrādes noslēguma stadijā esošos lokālplānojumus gan izstrādātāji, gan ierosinātāji vēlējās, lai pašvaldība apstiprina.

Viens apstiprinātais lokālplānojums ir vēja parkam Skaņkalnes un Vecates pagastos, Valmieras novadā (skatīt paziņojumu). Tas groza vēl spēkā esošo Mazsalacas novada teritorijas plānojumu 2013.-2024. gadam un arī Burtnieku novada teritorijas plānojumu 2012.-2024. gadam, nosakot funkcionālo zonējumu Valmieras novada Skaņkalnes un Vecates pagasta zemes vienībām:

  • Funkcionālajai zonai “Lauksaimniecības teritorija” ir noteikta apakšzona, kurā atļauta Energoapgādes uzņēmumu apbūve: vēja elektrostacijas un vēja parki un Inženiertehniskā infrastruktūra;
  • Funkcionālajai zonai “Mežu teritorija” ir noteikta apakšzona, kurā atļauta Energoapgādes uzņēmumu apbūve: vēja elektrostacijas un vēja parki un Inženiertehniskā infrastruktūra.

Otrs apstiprinātais lokālplānojums ir vēja parkam Matīšu pagastā, Valmieras novadā (skatīt paziņojumu). Tas groza vēl spēkā esošo Burtnieku novada teritorijas plānojumu 2012.-2024. gadam, nosakot funkcionālo zonējumu Matīšu pagasta zemes vienībām:

  • Funkcionālajai zonai “Lauksaimniecības teritorija” apakšzonu, kurā, papildus visiem pārējiem izmantošanas veidiem, ir pieļaujama arī vēja parku izveide, atļauta Energoapgādes uzņēmumu apbūve: vēja elektrostacijas un vēja parki un Inženiertehniskā infrastruktūra;
  • Funkcionālajai zonai “Mežu teritorija” apakšzonu, kurā, papildus visiem pārējiem izmantošanas veidiem, ir pieļaujama arī vēja parku izveide, atļauta Energoapgādes uzņēmumu apbūve: vēja elektrostacijas un vēja parki un Inženiertehniskā infrastruktūra.

“Lēmums pieņemts pamatojoties uz izvērstu, atbildīgu un profesionālu argumentāciju un pašvaldībai normatīvajos aktos noteiktajām funkcijām nevis politiski, emocionāli vai prettiesiski, kas pašvaldībai nākotnē varētu radīt negatīvas tiesiskas un finansiālas sekas. Valmieras novads ir pieņēmis lēmumus, kas sabalansē iedzīvotāju un dabas aizsardzības intereses ar valsts energoneatkarības un uzņēmējdarbības attīstības interesēm enerģētikas jomā,” lokālplānojumu izstrādes procesu un ietvertos nosacījumus pamato Evija Nagle, Valmieras novada pašvaldības Attīstības pārvaldes vadītāja.

Valmieras novadā apvienoto novadu teritorijas plāni ir spēkā līdz Valmieras novada teritorijas plānojuma apstiprināšanai, tāpēc nepieciešama grozījumu veikšana tajos.

Attiecinot uz abām lokāplānojumu teritorijām nākotnē Valmieras novada teritorijas plānojumā plānotos ierobežojumus, informējam, ka abu apstiprināto lokālplānojumu teritorijas atrodas ārpus TIN 11 teritorijām, kā arī neietilpst kādā no TIN5 teritorijām.

Par Valmieras novada teritorijas plānojumu

Nosacījumi attiecībā uz teritorijām, kurās nebūs atļauta VES, būs iekļauti Valmieras novada teritorijas plānojumā. Šobrīd notiek Valmieras novada teritorijas plānojuma izstrāde. Tajā Valmieras novada pašvaldība izmantos pašvaldībām noteikto deliģējumu (Ministru kabineta noteikumu Nr.240 162.punkts) noteikt teritorijas, kurās aizliegts būvēt VES. Valmieras novada teritorijas plānojumā pašvaldība virzīs divu veidu teritoriju noteikšanu ar īpašiem nosacījumiem (TIN) attiecībā uz VES, kuru jauda ir lielāka par 20 kW izvietošanu:

  • TIN11 – 2 km plata buferzona ap pilsētām un ciemiem, kurā VES būvniecība nav atļauta;
  • TIN5 – teritorijas ar augstu ainavisko vērtību, kurās VES būvniecība nav atļauta.

Teritorijas plānojumā plānotie ierobežojumi VES Valmieras novadā ļaus pašvaldībai argumentēti un tiesiski pamatoti aizstāvēt novada iedzīvotāju intereses un nākotnē pieņemt izsvērtu, atbildīgu, datos balstītu un valsts likumdošanai atbilstošu lēmumu, sniedzot pašvaldības atzinumu par vēja parku attīstības projektu Ietekmes un vidi novērtējumu (IVN) apstiprināšanu.

TIN11 teritorija noteikta pamatojoties uz:

  • normatīvo regulējumu (Saskaņā ar MK noteikumu Nr.240 162. un 222.punktu, pašvaldība ir tiesīga savā teritorijas plānojumā noteikt aizliegumus inženierbūvēm, ja tas pamatots ar sabiedrības drošības, vides aizsardzības vai ainavas saglabāšanas vajadzībām.);
  • ietekmi uz dzīves kvalitāti (Vairāki pētījumi norāda, ka iedzīvotāji, kuri dzīvo tuvāk par 1,5–2 km no VES, biežāk izjūt miega traucējumus, diskomfortu, kairinājumu un paaugstinātu stresa līmeni, īpaši trokšņa un ēnu mirgošanas dēļ.);
  • nekustamā īpašuma vērtību (Ekonomiskie pētījumi apliecina, ka VES tuvumā īpašumu tirgus vērtība var samazināties par 5–10 %, ja VES atrodas līdz 2 km attālumā un ir vizuāli redzamas. Šī tendence īpaši raksturīga lauku apvidos ar zemu fona trokšņu līmeni, kur VES kontrastē ar vidi.);
  • vizuālās un mirgošanas ietekmes modelēšanu (Valmieras novada ĢIS dati un VES IVN ziņojumi rāda, ka mirgošanas efekts var sasniegt līdz pat 2 km, atkarībā no reljefa un saules augstuma gada griezumā. Līdz ar to 2 km buferzona ir samērīgs risinājums, kas samazina šo traucējošo efektu.);
  • starptautisko praksi (Līdzvērtīgi attālumi noteikti arī citās ES dalībvalstīs: Francijā – VES ar augstumu virs 150 m jāatrodas vismaz 1,5 km no apdzīvotas vietas; Austrijā tiek piemērots 1,2–2,0 km attālums atkarībā no augstuma un reljefa; Lietuvā – 1 km minimālais attālums ar pašvaldību tiesībām palielināt.);
  • telpiskās un plānošanas analīzes rezultātiem (ĢIS analīzē secināts, ka 2 km buferzona pārklājas ar esošajiem 800 m ierobežojumiem ap dzīvojamām un publiskām ēkām un nodrošina ietekmes samazinājumu apbūves rezervēs, kur attīstība vēl tikai plānota. Šāda pieeja atbilst teritorijas plānošanas integrētās pieejas un daudzveidības principam.).

TIN5 teritorija noteikta pamatojoties uz:

  • teritorijas plānojuma izstrādes gaitā izstrādāto tematisko plānu “Ainavu telpas un struktūra”.

Pētījumā noteiktas 9 TIN5 teritorijas:

  • TIN51 Rūjienas vēsturiskais centrs;
  • TIN52 Burtnieka ezera ainava;
  • TIN53 Salacas upes ainava (ieskaitot Salacas upes ainavu Mazsalacā, Skaņkalnē);
  • TIN54 Gaujas upes ainava;
  • TIN55 Gaujas senielejas ainava (ieskaitot Gaujas upes ainavu Valmierā);
  • TIN56 Ainaviski vērtīga teritorija pie Rubenes;
  • TIN57 Ainaviski vērtīga teritorija pie Zilākalna;
  • TIN58 Sedas purva ainava;
  • TIN59 Ķoņu mozaīkainava.

Visās TIN5 teritorijās VES būvniecība būs aizliegta, lai saglabātu teritorijas ainavisko integritāti, novērstu vizuālās dominances un nodrošinātu kultūrvēsturisko vērtību aizsardzību.

Teritorijas plānojumā noteiktie VES aizliegumi tiks ņemti vērā, kad pašvaldībai būs jāsniedz atzinums par konkrētu VES Ietekmes uz vidi novērtējumu. Tāpat pašvaldība ņems vērā:

  • IVN ziņojumā iekļauto ekspertu atzinumus;
  • Sabiedriskajā apspriešanā iesniegtos iedzīvotāju viedokļus;
  • Procesā pašvaldībā saņemtos iedzīvotāju viedokļus un pašvaldības sagatavotās un sniegtās atbildes;
  • Pašvaldības Dabas resursu pārvaldes speciālistu un piesaistīto ekspertu atzinumus;
  • Pašvaldības Teritorijas un pilsētplānošanas nodaļas speciālistu atzinumus;
  • Valstī spēkā esošo likumdošanu;
  • Lokālplānojumu (ja attiecināms);
  • Deliģējumu pašvaldībai noteikt teritorijas, kurās aizliegts būvēt VES.
Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI