DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

Pēc pamatizglītības ieguves jaunieši var izvēlēties kādu no vairāk nekā 700 profesionālās izglītības programmām

Pēc pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguves turpinās pieteikšanās un dokumentu iesniegšana mācībām kādā no vairāk nekā 700 profesionālās izglītības programmām, kuras šogad īstenos 52 profesionālās izglītības iestādes.

Lielākā daļa profesionālās izglītības programmu tiek īstenotas klātienē par valsts vai pašvaldību budžeta līdzekļiem, savukārt par maksu var apgūt dažādas profesijas privātajās mācību iestādēs.

Budžeta grupu izglītojamiem ir iespēja arī saņemt stipendiju. Minimālā valsts stipendija ir 15 eiro, bet maksimālā - līdz 150 eiro. Stipendijas apmērs ir atkarīgs no sekmēm, nodarbību apmeklējuma, sabiedriskajām aktivitātēm un citiem kritērijiem.

Dati par Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošajām profesionālās izglītības iestādēm liecina, ka pagājušā mācību gadā vislielākais pretendentu pieteikumu konkurss veidojās mākslas jomas izglītības programmās, proti, izglītības programmu grupā “Vizuāli plastiskā māksla”, “Dizains” un “Audiovizuālā māksla un mediju māksla; Audio, video un foto pakalpojumi”.

Tāpat konkurss veidojies izglītības programmu grupā “Programmēšana”, “Arhitektūra un pilsētu plānošana”, “Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība”, “Grāmatvedība un nodokļi”, “Skaistumkopšanas pakalpojumi”, “Veterinārija”, ”Zobārstniecība”, ”Tūrisma un atpūtas organizācija”, “Personu un īpašuma aizsardzība”, “Enerģētika”, ”Mežsaimniecība”, “Mašīnzinības profesionālā kvalifikācija “Automehāniķis”.

2025. gada septembrī  valsts finansētās Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošajās profesionālās izglītības programmās (pēc pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguves) plānots uzņemt lielāko izglītojamo skaitu - vairāk kā 9000 vietās. Uzņemšana valsts finansētajās profesionālās izglītības programmās plānota saskaņā ar Ekonomikas ministrijas darba tirgus vidēja un ilgtermiņa prognozēm, un tā noris no 25.06. 15.08.

Vislielāko izglītojamo skaitu plānots uzņemt tādās izglītības programmu grupās: Būvniecības un civilās celtniecība,, Mašīnzinības (Mehāniskie transportlīdzekļi, kuģi un gaisa kuģi), Mehānikas un metālapstrādes , Programmēšana un Datorsistēmas, datubāzes un datortīkli , Enerģētika, Viesnīcu un restorānu pakalpojumi, Kokapstrādes tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana; poligrāfijas ražošanas tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana,  Transporta pakalpojumi un citās.

Vairākas profesionālās izglītības iestādes piedāvā jauniešiem iespēju apgūt profesiju darba vidē balstītu mācību formā, kas paredz, ka jaunietis praktiskās iemaņas vismaz ceturto daļu no mācību laika apgūst reālā darba vidē uzņēmumā, mācoties pie nozares profesionāļiem, bet teorētiskās zināšanas - profesionālās izglītības iestādē. Darba vidē balstītas mācības ļauj topošajiem speciālistiem pēc absolvēšanas ātrāk un sekmīgāk iekļauties darba tirgū.

Modulārās profesionālās izglītības programmas ļauj izglītojamiem/jauniešiem apgūt mācību vielu moduļos, precīzāk sadalot to kompetencēs.. Modulāro programmu saturs ir elastīgs un ļauj ātri piemēroties darba tirgus vajadzībām. Īstenojot modulāro profesionālās izglītības programmu, izglītības iestāde var izsniegt apliecību? par attiecīgā moduļa apguvi.

Vairākās profesijās jau 2. vai 3. kursā ir iespēja kārtot kvalifikācijas eksāmenu zemāka līmeņa kvalifikācijas iegūšanai, saņemot par to valsts atzītu kvalifikācijas apliecību. Piemēram, topošie automehāniķi programmas apguves laikā iegūst autoatslēdznieka kvalifikāciju, mašīnbūves tehniķi – atslēdznieka, smago spēkratu mehāniķi – smago spēkratu atslēdznieka, pavāri – pavāra palīga u.c.

Uzņemšana profesionālās izglītības programmās notiek konkursa kārtībā, pamatojoties uz vidējo vērtējumu un / vai gada vērtējumiem noteiktos priekšmetos, kas norādīti izglītības dokumentā. Vienādu rezultātu gadījumā var tikt ņemti vērā centralizēto eksāmenu vērtējumi. Dažās skolās (mākslas, dizaina, mūzikas programmās) ir arī jākārto iestājpārbaudījumi. Tāpat katra skola var noteikt savas papildu prasības uzņemšanai.

Profesionālās izglītības programmās ir iespēja iestāties arī vēlākos mācību posmos: pēc mācību pārtraukuma, pēc citas profesionālās kvalifikācijas ieguves, pēc ārpus formālās izglītības iegūtas profesionālās kompetences atzīšanas, kā arī, pārejot no vienas izglītības iestādes uz citu.

2024/2025. mācību gadā profesionālo izglītību iegūst aptuveni 28 tūkstoši izglītojamo.

Uzzināt kādas profesijas var apgūt profesionālajās izglītības iestādēs 2025./2026. mācību gadā pēc 9. vai 12. klases, kā arī patstāvīgi iegūt plašu informāciju par profesijām, iepazīties ar ieteikumiem profesijas izvēlē var tīmekļa vietnēs www.niid.lc un www.profesijupasaule.lv.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI