Ministre norādīja uz nepieciešamību plašāk iepazīt Japānas pieredzi mākslīgā intelekta (MI) izmantošanā, īpaši izglītībā – gan skolēnu, gan skolotāju atbalstam –, kā arī zinātnes attīstībā. “Japāna ir viena no vadošajām valstīm pasaulē zinātnē un pētniecībā, tādēļ Latvijai ir būtiski mācīties no Japānas pieredzes un stiprināt sadarbību pētniecības un inovāciju jomā,” norādīja ministre Dace Melbārde.
Tikšanās laikā ministre arī akcentēja Latvijas ieinteresētību veidot ciešāku sadarbību pētnieku līmenī, tai skaitā pētniecības projektos jau to sākotnējā stadijā. Latvijai ir svarīgi attīstīt kontaktus starp augstākās izglītības un pētniecības iestādēm, veicinot studentu, pētnieku un akadēmiskā personāla mobilitāti, informācijas un pieredzes apmaiņu, kā arī kopīgu projektu īstenošanu, tajā skaitā ES programmu Erasmus+ un Horizon Europe ietvaros.
Vēstnieks Jošida pauda gandarījumu par abu valstu attiecību attīstību un uzsvēra interesi paplašināt sadarbību zinātnes jomā un studentu apmaiņā. Viņš informēja par tikšanos ar Japānas studentiem Latvijā, kuri atzinīgi novērtē iespēju studēt angļu valodā un jūtas Latvijā droši. Šobrīd Latvijā studē seši Japānas studenti, un 2024./2025. akadēmiskajā gadā Japānas studentiem piešķirtas četras valsts stipendijas – viena pilna studijām, trīs dalībai starptautiskās vasaras skolās.
Vēstnieks arī atsaucās uz neseno Latvijas Valsts prezidenta vizīti Japānā, tostarp uz EXPO 2025 apmeklējumu un kopīgo paziņojumu par stratēģisko partnerību starp Latviju un Japānu. Tā ietver sadarbību zinātnes, tehnoloģiju, pētniecības, inovāciju un izglītības jomās.
Ministre un vēstnieks pauda pārliecību, ka turpmākā sadarbība starp Latviju un Japānu nesīs vēl vairāk rezultātu gan akadēmiskajā, gan pētnieciskajā jomā, vienlaikus veicinot jauniešu savstarpējo izpratni un līderības attīstību.