DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
08. aprīlī, 2025
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā samazinājās līdz 3,3%

2025. gada martā, salīdzinot ar 2024. gada martu, vidējais patēriņa cenu līmenis* samazinājās līdz 3,3%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Avots: Centrālā statistikas pārvalde.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2025. gada martā, salīdzinot ar 2024. gada martu, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,7 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,7 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,3 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,3 procentpunkti).

Avots: Centrālā statistikas pārvalde.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 6,4%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+16,2%) un šokolādei (+37,4%). Dārgāka bija arī mājputnu gaļa (+11,5%), sviests (+31,1%), piena produkti (+9,8%), svaigie dārzeņi (+5,8%), konditorejas izstrādājumi (+6,0%). Cenas pieauga maizei (+3,4%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+3,6%), svaigiem augļiem (+5,4 %), sieram un biezpienam (+3,8%), olām (+9,1%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+11,4%), augu eļļai (+13,1%), olīveļļai (+12,7%), jogurtam (+5,5%). Savukārt cenu kritums bija cukuram (-24,5%), cūkgaļai (-1,6%), miltiem un citiem graudaugiem (-3,4%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 9,8%. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 21,6%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 3,9%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un alum.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,2%. Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija elektroenerģijai (+9,7%). Dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+7,5%), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+9,5%), atkritumu savākšana (+10,4%), mājokļa īre (+6,7%), sašķidrināta gāze balonos (+12,8%), ūdensapgāde (+4,8%) un kanalizācijas pakalpojumi (+4,1%). Savukārt lētāka bija siltumenerģija (-8,6%), dabasgāze (-9,2%), cietais kurināmais (-4,7%).

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 4,6%. Gada laikā dārgāki kļuva zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 2,1%, ko noteica degvielas cenu kritums par 6,3%. Dīzeļdegviela palika lētāka par 9,0%, benzīns – par 7,7%, savukārt auto gāze kļuva dārgāka par 28,8%. Gada laikā cenu kritums bija arī pasažieru aviopārvadājumiem un lietotām automašīnām. Savukārt cenas palielinājās citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 4,9%, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, atpūtas un sporta pakalpojumiem, laikrakstiem un žurnāliem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, pirmsskolas izglītībai. Cenas samazinājās personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,9%

Avots: Centrālā statistikas pārvalde.

2025. gada martā, salīdzinot ar 2025. gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,9%. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,4 procentpunkti), apģērbam un apaviem (+0,3 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,2 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), veselības aprūpei (+0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts).

Avots: Centrālā statistikas pārvalde.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,3%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu bija svaigiem dārzeņiem (+7,0%) un šokolādei (+11,9%). Dārgāki bija svaigi augļi (+3,1%), mājputnu gaļa (+2,6%), olas (+4,2%), margarīns (+12,2 %), liellopu gaļa (+7,1%). Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,7 %), sieram un biezpienam (+1,9%), jogurtam (+4,1%). Savukārt cenu kritums bija cūkgaļai (-2,4%). Akciju ietekmē lētāka bija kafija (-1,1%), augļu un dārzeņu sulas (-3,2%), kartupeļi (-4,1%) un piens (-1,0%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 3,0%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums alkoholiskajiem dzērieniem no 1. marta. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis kāpa par 2,9%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem cenas palielinājās vidēji par 3,2%.

Apģērbu un apavu grupā cenas pieauga par 6,4%. Apģērbiem cenas palielinājās vidēji par 5,2%, bet apaviem – par 11,1%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,7 %. Būtiskākais cenu kritums grupā bija elektroenerģijai (-3,9%). Savukārt cenas pieauga siltumenerģijai (+0,6%).

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 0,8%. Sadārdzinājās farmaceitiskie produkti un zobārstniecības pakalpojumi.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 0,7%, ko lielākoties ietekmēja degvielas cenu kritums par 4,2%. Dīzeļdegvielai cenas samazinājās par 4,4%, benzīnam – par 4,6%, auto gāzei – par 0,5%. Savukārt sadārdzinājās pasažieru aviopārvadājumi, kā arī personisko transportlīdzekļu apkope un remonts. Dārgāki bija arī citi pakalpojumi personiskajiem transportlīdzekļiem, ko lielākoties ietekmēja automašīnu tehniskās apskates cenu pieaugums no 1. marta.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 1,3%, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un ziediem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, mājokļa mēbelēm, telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt cenu kritums bija personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Cenu pārmaiņas patēriņa grupās
(procentos)

Grupas

Cenu pārmaiņas 2025. gada martā, salīdzinot ar:

2024. gada
martu

2024. gada
decembri

2025. gada
februāri

Kopā

3,3

2,2

0,9

pārtika

6,4

2,9

1,3

alkohols, tabaka

9,8

5,2

3,0

apģērbs, apavi

0,2

0,2

6,4

mājoklis

1,2

3,8

-0,7

mājokļa iekārta

1,8

2,0

0,7

veselība

4,6

1,2

0,8

transports

-2,1

0,1

-0,7

sakari

2,6

0,8

0,3

atpūta, kultūra

4,9

2,7

1,3

izglītība

10,5

2,4

0,6

restorāni, viesnīcas

4,2

0,0

0,7

dažādas preces un pakalpojumi

0,0

0,7

-0,9

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2025. gada martā bija par 50,0% augstākas. Precēm cenas pieauga par 48,9%, bet pakalpojumiem – par 51,0%.

Avots: Centrālā statistikas pārvalde.

2025. gada martā 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, palielinājās par 1,9%.

Informāciju par patēriņa cenu pārmaiņām 2025. gada aprīlī paziņos 12. maijā.

Plašāka informācija par patēriņa cenu pārmaiņām pieejama oficiālās statistikas portālā sadaļā “Patēriņa cenas”.

* Gada inflācija atspoguļo patēriņa cenu pārmaiņas, salīdzinot pārskata mēneša vidējo cenu līmeni ar iepriekšējā gada atbilstošā mēneša vidējo cenu līmeni.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI