DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
26. martā, 2025
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ceļu satiksme

Ārvalstīs noticis negadījums bez OCTA, problēmas garantētas pat tad, ja nejūties vainīgs

FOTO: Freepik.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) brīdina: ja ārvalstīs tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums (CSNg) ar neapdrošinātu transportlīdzekli, tad tā īpašnieks var nonākt ļoti nopietnās finansiālās un juridiskās problēmās. Tas saistīts ar to, ka citās valstīs atšķiras normatīvais regulējums un CSNg apstākļi netiek vērtēti tā, kā to varētu sagaidīt Latvijā, īpaši, ja cietis mazaizsargāts ceļu satiksmes dalībnieks (gājējs, velosipēdists). Atbildība par CSNg nodarītajiem zaudējumiem bieži tiek automātiski uzlikta transportlīdzekļa īpašniekam vai vadītājam neatkarīgi no tā, vai viņš uzskata sevi par vainīgu.

“Ārvalstīs spēkā esošie likumi var būtiski atšķirties no Latvijas, un transportlīdzekļu vadītājiem tas jāņem vērā. Daudzviet transportlīdzekļi tiek uzskatīti par paaugstinātas bīstamības objektiem, un atbildība par negadījuma izraisītajām sekām tiek uzlikta autovadītājam neatkarīgi no faktiskās vainas. Turklāt arī aprēķinātās un izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības dažādās valstīs var būtiski atšķirties, tie var būt simti, tūkstoši vai pat miljoni EUR, tas atkarīgs no negadījuma smaguma,” skaidro LTAB valdes loceklis Juris Stengrevics.

“Ja CSNg rezultātā cietušas personas un cietušajiem ir nepieciešama ilgstoša ārstēšanās vai iestājas invaliditāte, tad atlīdzība par nodarītajiem zaudējumiem var sasniegt ievērojamas summas, kuras tiek maksātas daudzu gadu garumā,” stāsta J.Stengrevics, tādēļ būtiski ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam, turētājam vai vadītājam, kas bez OCTA piedalās satiksmē, apzināties sekas, ja notiks CSNg. Jebkuri zaudējumi, kas nodarīti ar neapdrošinātu transportlīdzekli, sākotnēji tiek segti no OCTA Garantijas fonda (GF), bet pēc tam regresa kārtībā tiek piedzīti no autovadītāja vai īpašnieka. Ja persona labprātīgi neatlīdzina  zaudējumu summu GF, tas nozīmē, ka pamatsummai klāt nāks arī tiesāšanās izdevumi, likumiskie procenti un tiesu izpildītāju izdevumi.

Šobrīd lielākais zaudējumu atlīdzības pieteikums, ko saņēmis LTAB, ir vairāk kā 2 miljonu EUR apmērā par CSNg Nīderlandē, un patlaban tas ir lielākais pieteikums GF vēsturē. “Arī šajā gadījumā valsts, kurā notika minētais CSNg, likumi paredz, ka transportlīdzeklis attiecībā pret citiem mazaizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir paaugstināts bīstamības objekts, par kuru tā vadītājam jāuzņemas pilna atbildība, ja tiek izraisīts CSNg,” stāsta LTAB valdes loceklis, piebilstot, ka tikai un vienīgi OCTA pasargā transportlīdzekļa īpašniekus no šādiem negaidītiem zaudējumiem pēc CSNg, neatkarīgi no tā, kurā valstī tas būtu noticis.

2024.gadā CSNg cietušajiem no GF ir izmaksāti nedaudz vairāk nekā 2 miljoni EUR. Savukārt no transportlīdzekļu īpašniekiem, turētājiem vai vadītājiem, kas izraisījuši CSNg ar neapdrošinātu spēkratu, izdevies atgūt 1,33 miljonus EUR. OCTA likums nosaka, - ja CSNg ir izraisīts ar neapdrošinātu spēkratu, cietušajiem radītie zaudējumi tiks segti no GF, taču vēlāk zaudējumu summa tiks piedzīta no neapdrošinātā transportlīdzekļa īpašnieka, turētāja vai vadītāja.

1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS “BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C Insurance” AS Latvijas filiāle, “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle un «Balcia Insurance» SE.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI