Virzot uzticamas un drošas mākslīgā intelekta inovācijas nozarēs, ar jauno likumu paredzēts izveidot mākslīgā intelekta tehnoloģiju ekosistēmu un noteikt tās tiesisko ietvaru publiskā un privātā sektora un augstskolu sadarbībai, atbalstot mākslīgā intelekta tehnoloģiju atbildīgu pielietošanu un attīstību.
Likuma projekts paredz izveidot Mākslīgā intelekta centru, kas apvienotu valsts, pētniecības un digitālās jomas pārstāvjus, lai sekmētu savstarpējo partnerību, inovāciju ieviešanu un attīstību, veicinātu mākslīgā intelekta iniciatīvu īstenošanu jomās ar augstu potenciālu atbilstoši nacionālajām interesēm un valsts konkurētspēju.
Tāpat centra izveides mērķis ir sekmēt sabiedrības prasmes un vienlīdzību mākslīgā intelekta jomā, kā arī rūpēties par to, lai mākslīgā intelekta sistēmas tiktu izmantotas ētiski, atbildīgi un droši, ievērojot cilvēka pamattiesības. Centram savā darbībā būs arī jāīsteno pasākumi saistībā ar mākslīgā intelekta lietošanu saistīto risku mazināšanai.
Jaunais centrs plānots kā nodibinājums, un tajā kā dibinātāji paredzēta ne tikai valsts, ko pārstāvēs Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), Ekonomikas ministrija un Aizsardzības ministrija, bet arī privātais sektors (Latvijas Informāciju un komunikācijas tehnoloģiju asociācija) un augstskolu pārstāvji (Latvijas Universitāšu asociācija). Centru veidos padome, centra direktors un sekretariāts, ko nodrošinās Valsts digitālās attīstības aģentūra. Padomē plānoti deviņi locekļi.
Mākslīgā intelekta centram paredzētas tiesības veidot speciālas regulatīvas vides mākslīgā intelekta sistēmu testēšanai. Tajās varēs darboties, nepiemērojot noteiktas normatīvo aktu prasības, taču ievērojot jaunajā likumā ietvertos nosacījumus, tostarp datu apstrādē. Prasības speciālajā regulatīvajā vidē iesaistītajām personām un to pienākumus, rīcību ar personu datiem, kā arī tehniskās un organizatoriskās prasības, kas jāievēro datu apstrādes procesā, noteiks Ministru kabinets.
Mākslīgais intelekts var nodrošināt būtiskas konkurētspējas priekšrocības un veicināt sabiedrībai un videi labvēlīgus rezultātus. Turklāt mākslīgais intelekts virza inovācijas, tā pielietošana paaugstina produktivitāti, padarot to par stratēģisku prioritāti arī Latvijas socioekonomiskajā kontekstā. Mākslīgais intelekts var piedāvāt risinājumus daudzās jomās, tostarp veselības aprūpē, izglītībā, sabiedrības drošībā un aizsardzībā, kiberdrošībā, sabiedrisko pakalpojumu kvalitātē, enerģētikā, transporta un loģistikas nozarē, kā arī klimata pārmaiņu mazināšanā, likuma projekta anotācijā atzīmējuši tā autori VARAM.
Tāpat likuma projekta autori norādījuši, ka ar mākslīgā intelekta pielietojumu saistīti arī vairāki riski, tostarp neapzināta un nepareiza tā izmantošana var radīt neprecīzus vai diskriminējošos rezultātus, tas var tikt izmantots tīšiem uzbrukumiem, piemēram, datu bojāšanai un manipulācijām, kas var apdraudēt pakalpojumus, datu drošību un sabiedrības uzticību. Tāpēc būtiski ir stiprināt nacionālās spējas uzraudzīt, kontrolēt, risināt un preventīvi novērst ļaunprātīgus mākslīgā intelekta pielietojumus un uzbrukumus.
Likuma projekts paredz, ka likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas un Mākslīgā intelekta centru nodibina līdz šī gada 31.martam.
Galīgajā lasījumā par Mākslīgā intelekta centra likuma projektu Saeimā plānots lemt 6.martā.