LVM pārdošanas izpilddirektore Līga Ozola-Šmite stāsta:
“Apzinoties pircēju loku, kuriem tiek veiktas apaļo kokmateriālu piegādes, un iesaistītos kokmateriālu pārvadājumu pakalpojuma sniedzējus, kas kopumā aptver vismaz pusi no iekšzemes apaļo kokmateriālu tirgus, LVM ieņēma galveno virzītāja lomu pavadzīmes formāta maiņā. 2022. gadā nozares līmenī nostiprinātais nodoms par e-pavadzīmes ieviešanu nu ir īstenots dzīvē. Pārejas periods, kura laikā pircējiem un kokmateriālu pārvadātājiem bija iespēja pēc savas iniciatīvas iesaistīties risinājuma ieviešanas procesā, ir noslēdzies un e-pavadzīme, sākot no 2025. gada, ir kļuvusi par tikpat ierastu dokumentu, kā elektroniski sagatavoti rēķini. E-pavadzīmes ieviešana ir nozīmīgs solis meža nozares kopējā attīstībā un priekšnoteikums datu un dokumentu plūsmas digitālai transformācijai.”
E-pavadzīme satur strukturētus datus, kuru izmantošanas iespējas ir plašas, un to nozīme un vērtība nākotnē tikai pieaugs. Piemēram, ieinteresētajām pusēm pieejami dati par tuvāko dienu izsniegtajiem transportēšanas darba uzdevumiem konkrētai zāģētavai, kā arī informācija par apaļo kokmateriālu noliktavas vadību, pieņemto, uzmērīto vai neuzmērīto kravu apjomiem un citu būtisku informāciju.
E-pavadzīme “GEO Truck” lietotnē
E-pavadzīme tiek nodrošināta, izmantojot īpaši šim nolūkam izstrādātu lietotni “GEO Truck”. Mobilā lietotne “GEO Truck” un ar to saistītās datu apmaiņas lietojumprogrammas nodrošina ērtu, precīzu un digitālu datu apriti no LVM iekšējām informācijas sistēmām līdz sadarbības partneriem un klientiem.
“Biznesa sistēmu risinājumi” direktore Katrīna Amerika norāda:
“Mobilā lietotne uzlabo darba sniegumu piegāžu procesā, nodrošina raitāku datu apriti visos posmos, samazina kļūdu iespējamību, uzlabo gan mūsu, gan mūsu sadarbības partneru darba sniegumu un apmierinātību. Produkts ir nozīmīgs ne tikai LVM ražošanas procesu atbalstam un sadarbības partneru efektivitātei, bet ir nozīmīgs arī citos uzņēmumos meža nozarē, radot iespēju ieviest digitālu datu plūsmu piegāžu procesā.”
Plānots, ka jauno risinājumu ikdienā izmantos vairāk nekā 500 kokvedēju vadītāju transportēšanas darba uzdevumu saņemšanai un datu apritei.
Lietotāju ieguvumi
Elektroniskās pavadzīmes veidotā digitālā datu plūsma paaugstina iesaistīto pušu darba ražīgumu un ļauj ietaupīt laiku, kas līdz šim tika veltīts pavadzīmju noformēšanai, papīra pavadzīmju apritei, pavadzīmju datu apstrādei un ievadei informācijas sistēmās.
KPRP piegādes izpilddirektors Mārtiņš Krūze skaidro:
“Pēc elektroniskās pavadzīmes ieviešanas, kokvedēju vadītājiem nav nepieciešams aizpildīt vai izdrukāt papīra pavadzīmi, savukārt kravas pārvadātāja, kravas nosūtītāja un kravas saņēmēja pārstāvji pavadzīmes datus saņem katrs savā informācijas sistēmā automātiski, nevis šo informāciju manuāli pārrakstot no papīra. Ņemot vērā kopējo gadā transportēto kokmateriālu kravu skaitu Latvijā, kas sasniedz vairāk nekā pusmiljonu kokmateriālu kravu, laika ietaupījums ir ievērojams.”
Šī gada pirmajā pusē plānots stabilizēt biznesa procesu un tehnoloģisko risinājumu darbību, veicot iepriekš neparedzētu problēmsituāciju risināšanu. Piemēram, situāciju, kad mobilā tīkla pārklājums un mobilo datu pārraides signāls e-pavadzīmes apkalpošanai ir nepietiekošs visā piegādes posmā – no meža līdz pat zāģētavai. Šāda problēma raksturīga lauku reģionos ar tuviem piegāžu attālumiem.
“Pateicamies kokmateriālu pircējiem par gatavību īstenot digitālo transformāciju ikdienas biznesa procesos, aizstājot ierasto papīra pavadzīmi ar elektroniskiem datiem. Mēs sagaidām, ka uzņēmumi ieraudzīs procesa maiņas pievienoto vērtību un spēs izstrādāt efektīvākos un piemērotākos risinājumus e-pavadzīmēs ietvertās informācijas un datu apstrādei, kā arī to tālākai pielietošanai,” norāda Līga Ozola Šmite.