Ventspils 3. pamatskolas komandā “Ideju alķīmiķi” aizrautīgi darbojās Sofija Aršinova, Marija Maksaja un Timofejs Rupato. Komanda skolotājas Viktorijas Kapuras-Soņecas vadībā izstrādāja galda spēles “Patentu cīņas” un “ORIGINALITY”, kuras nosaukumā katrs burts apzīmē kādu ķīmisko elementu.
Pērn Ventspils 3. pamatskolas komanda konkursā “Radošais intelektuālis” ieguva 2. vietu. Konkursa darba pamatā bija ar 3D printeri drukāta laboratorijas platforma, kas ļāva skolēniem ar tās palīdzību veidot dažādus produktus. Šogad komanda nolēma šo ideju attīstīt un izveidoja jaunu, vēl sarežģītāku spēli, kurā galvenā loma atvēlēta ķīmiskajiem elementiem.
Spēles pamatā ir elementu kombinēšana, lai izveidotu dažādas vielas, piemēram, no ūdeņraža un skābekļa radītu ūdeni. Spēlē ir vairāk nekā 30 dažādi uzdevumi, un katrs tās lauciņš simbolizē konkrētu ķīmisko procesu vai vielu. Skolotāja uzsver, ka ķīmijas spēļu izstrāde nav tikai konkursam. Tā ir arī daļa no mācību procesa. “Savā klasē šo spēli izmantoju kā radošu metodi, lai skolēni labāk izprastu ķīmijas principus. Viņiem tas ir ne tikai izglītojoši, bet arī aizraujoši,” stāsta skolotāja.
Runājot par nākotnes plāniem, Viktorija Kapura-Soņeca grasās aizsargāt skolēnu radīto spēli kā intelektuālo īpašumu. “Latvijā nav nevienas “Monopola" principam līdzīgas spēles, kas apvienotu ķīmiju un stratēģisko domāšanu. Mēs vēlamies šo ideju pacelt nākamajā līmenī,” saka skolotāja. Viņa plāno arī nākamgad piedalīties konkursā, turpinot attīstīt ķīmijas tematiku, kas viņai ir īpaši tuva.
Skolotāja uzsver, ka, pateicoties konkursa organizatoriem un pieejamajai informācijai par patentiem, skolēni ne tikai apgūst zinātniskās prasmes, bet arī mācās, kā aizsargāt savas idejas.
5. - 8. klašu grupā pirmo vietu ieguva Ventspils 3. pamatskolas 8. klases komanda “Oriģinālie A un J”, bet otro vietu – Aizkraukles novada vidusskolas 8. klases komanda “Ekskluzīvie putekļsūcēji”.
“Kad sāku lasīt informāciju par intelektuālo īpašumu, sapratu, cik tas ir interesanti. Es uzzināju, ko drīkst darīt ar idejām un ko nedrīkst. Tas palīdzēja labāk saprast, kā idejas var aizsargāt un izmantot. Intelektuālais īpašums ir tava ideja vai izgudrojums, kuru tu vari parādīt pasaulei. Tā ir tevis radītā lieta, ar kuru vari pat nopelnīt. Piedaloties šajā konkursā, es sapratu, ka arī pati varu izdarīt daudz radošu lietu. Tas deva man pārliecību par sevi,” saka viena no komandas dalībniecēm Jana Lavrentjeva.
Savukārt 9. - 12. klašu grupā žūrijas simpātiju balvu ieguva Rīgas Ziepniekkalna 11. klases komanda “KrisDaMa”. Ogres Valsts ģimnāzijas 12. klases komanda “Pelnrušķītes stāsts” ieguva 3. vietu, “Ideju alķīmiķi” no Ventspils 3. pamatskolas 9. klases – otro vietu, bet laurus vecāko klašu grupā plūca Druvas vidusskolas 11. klases komanda “Kosmiskie uzņēmēji”.
“Vēlos pateikt paldies Patentu valdei par šāda konkursa organizēšanu. Tas rosina jauniešus domāt un attīstīt radošumu, ko iespējams integrēt arī mācību procesā. Kā sociālo zinātņu skolotājs šo konkursu izmantoju savā darbā – skolēni paši izveidoja spēli, radoši darbojoties, un tas viņiem sniedza gan jaunas zināšanas, gan prieku,” stāsta Druvas vidusskolas skolotājs Intars Bušinskis.
Svinīgajā apbalvošanas pasākumā uzvarētājus sveica arī tieslietu ministre Inese Lībiņa-Egnere.
“Mēs, latvieši, esam spējīgi izsapņot un realizēt lielus sapņus. Mēs esam izgudrotāju tauta! Mēs varam lepoties ar izciliem latviešu zinātniekiem un viņu izgudrojumiem, kuri ir atpazīstami pasaulē ar savu devumu, piemēram, Jānis Akermanis bija pionieris aviācijā, Valters Caps izgudroja leģendāro fotokameru “Minox”, savukārt latviešu izcelsmes izgudrotāja Estere Sāns-Takeuči – sirds ritma stimulatora ilglaicīgās baterijas. Es aicinu jauniešus sapņot tikpat lielus sapņus, pat ja tie kādam šobrīd varētu likties smieklīgi vai neiespējami. Radošas un ambiciozas idejas pārtop konkrētās lietās – inovācijās, izgudrojumos, kas veicina mūsu valsts izaugsmi. Svarīgi, ka katra lieta, kas radīta Latvijā, ir pienācīgi aizsargāta, lai tās vērtība palielinātos,” uzsvēra Lībiņa-Egnere.
Patentu valde konkursu skolēniem sadarbībā ar partneriem organizē jau sesto gadu. Katru gadu svinīgi tiek apbalvoti tie 5. - 12. klašu skolēni, kuru komandas pēc žūrijas vērtējuma spējušas visveiksmīgāk izpildīt radošos uzdevumus.
“Esam gandarīti redzēt, ka Latvijas jaunieši ar aizrautību un radošu pieeju piedalās konkursā, attīstot savas inovāciju prasmes un izpratni par intelektuālā īpašuma nozīmi. Šādas iniciatīvas ir lielisks veids, kā stiprināt nākotnes izgudrotāju un uzņēmēju paaudzi, veicinot viņu spēju radīt un aizsargāt jaunus risinājumus. Pateicamies visiem dalībniekiem, pedagogiem un mūsu sadarbības partneriem par ieguldījumu šā konkursa veiksmes stāstā!” teica Patentu valdes direktors Agris Batalauskis.
Konkursa mērķis ir attīstīt radošumu un sekmēt skolēnu izpratni par intelektuālā īpašuma, jo īpaši rūpnieciskā īpašuma nozīmi un tā pielietojumu uzņēmējdarbībā, kā arī rosināt skolēnu zinātkāri un interesi par pētniecību, radošumu, uzņēmējdarbību un inovācijām. Lai piedalītos konkursā, skolēniem arī šogad bija jāizveido divi radoši uzdevumi par intelektuālā īpašuma tematiku.
Šogad konkursā tika saņemti 60 komandu pieteikumi divās klašu grupās, kopējam dalībnieku skaitam sasniedzot 160. Pavisam kopā savus radošos darbus iesniedza komandas no 16 Latvijas skolām. Laureātus noteica divās klašu grupās –5.-8. klašu grupa un 9.-12. klašu grupa. Papildus katras grupas trīs spēcīgākajām komandām tika sveikti arī Patentu valdes simpātiju balvas ieguvēji. Svinīgajā pasākumā tika apbalvoti arī skolotāji.
Darbus vērtēja ekspertu žūrija – Valsts izglītības satura centra, biedrības “Junior Achievement Latvia”, Kultūras ministrijas, Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības, Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes un Patentu valdes pārstāvji.
Izstrādājot konkursa darbus, skolēni šogad bijuši īpaši radoši, žūrijas vērtēšanai iesniedzot 27 digitālās spēles, 30 galda spēles, 12 krustvārdu mīklas, sešas burtu mīklas, 16 darba lapas, 20 interaktīvas viktorīnas, divi video, piecas atmiņas spēles, programmētu datorspēli un pētījumu.
57 darbi tematiski aptvēra intelektuālo īpašumu kopumā, 37 izcēla preču zīmes un to dažādību, 15 aplūkoja autortiesības un to lomu mūsu dzīvē, piecos darbos spilgti parādījās izgudrojumi un patenti, savukārt sešos darbos tika izcelts tik aktuālais viltojumu jautājums.
Apbalvošanas pasākums norisinājās Rīgas Tehniskās universitātes Zinātnes un inovāciju centrā, kur skolēni ne tikai saņēma balvas, bet arī uzzināja praktiskas lietas par dažādām inovācijām atvērtajā darbnīcā “the Lab”. Savā pieredzē izgudrojumu un jaunu produktu radīšanā dalījās divu Latvijas jaunuzņēmumu “SUBmerge Baltic” un “Red Frog” pārstāvji.