Savukārt izdevumu samazinājums pērn bija ar sociālās atstumtības mazināšanu saistītajiem izdevumiem (par 22,2 %), atbalstam ģimenēm ar bērniem (par 10 %) un slimības gadījumā (par 6,6 %).
Sociālās aizsardzības izdevumi Latvijā
(miljonos eiro gadā)
|
2021. g. |
2022. g. |
2023. g. (provizoriskie dati) |
Izmaiņas 2023. g., salīdzinot ar 2022. g., % |
|
milj. eiro |
% |
||||
Kopējie izdevumi sociālajai aizsardzībai |
6 446,0 |
6 806,8 |
7 079,5 |
100,0 |
4,0 |
slimība/veselības aprūpe |
2 117,6 |
2 220,0 |
2 073,0 |
29,3 |
-6,6 |
invaliditāte |
508,0 |
570,5 |
660,1 |
9,3 |
15,7 |
vecums |
2 524,0 |
2 788,7 |
3 168,5 |
44,8 |
13,6 |
apgādnieka zaudējums |
92,5 |
92,3 |
101,6 |
1,4 |
10,0 |
ģimene/bērni |
706,1 |
704,7 |
634,5 |
9,0 |
-10,0 |
bezdarbs |
351,7 |
207,1 |
217,1 |
3,1 |
4,8 |
mājoklis |
21,1 |
32,2 |
50,0 |
0,7 |
55,3 |
sociālā atstumtība |
40,1 |
94,4 |
73,4 |
1,0 |
-22,2 |
administratīvās izmaksas (aprēķins) |
83,9 |
95,7 |
99,9 |
1,4 |
4,4 |
citi izdevumi |
1,0 |
1,2 |
1,4 |
0,0 |
14,1 |
Izdevumi mājokļa pabalstam pieauga par 60,3 %
Saistībā ar izdevumu pieaugumu atbalstam energoresursu cenu pieauguma kompensēšanai izdevumi mājokļa pabalstam pieauga par 17,6 milj. eiro jeb 60,3 % un sasniedza 47 milj. eiro (2022. gadā – 29,4 milj. eiro). Labklājības ministrijas dati liecina, ka mājokļa pabalsta saņēmēju skaits gada laikā pieauga par 6,8 tūkst. personu (no līdz 73,1 tūkst. līdz 79,9 tūkst.). Salīdzinot ar 2022. gadu, kopējie izdevumi sociālajai aizsardzībai sadaļā „mājoklis” 2023. gadā palielinājās par 55,3 %.
Palielinājušies izdevumi asistenta pakalpojumam pašvaldībā personām ar invaliditāti
Izdevumi atbalstam cilvēkiem ar invaliditāti 2023. gadā pieauga par 15,7 %. Saistībā ar personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēra paaugstināšanu, izdevumi asistenta pakalpojumam pašvaldībā personām ar invaliditāti pieauga par 41 %, sasniedzot 49,1 milj. eiro. Energoresursu cenu pieauguma kompensēšanai izdevumi pieauga arī valsts pabalstam energoresursu izmaksu kompensēšanai cilvēkiem ar invaliditāti.
Par 14 % pieauga izdevumi vecuma pensijai
Lielāko daļu (44,8 %) no sociālās aizsardzības izdevumiem saņēma pensijas vecuma iedzīvotāji. No tiem 88,8 % bija izdevumi vecuma pensijai – 2,8 miljardi eiro. Salīdzinot ar 2022. gadu, kopējie izdevumi sociālajai aizsardzībai sadaļā „vecums” 2023. gadā palielinājās par 13,6 %, kas galvenokārt skaidrojams ar 2023. gadā veikto pensiju indeksāciju. 2023. gadā energoresursu cenu pieauguma kompensēšanai izdevumi pieauga arī valsts pabalstam energoresursu izmaksu kompensēšanai pensijas vecuma iedzīvotājiem.
Izdevumi apgādnieka zaudējuma pensijai pieauga par 14 %
Saistībā ar 2023. gadā veikto pensiju indeksāciju un minimālās pensijas apmēra paaugstināšanu izdevumi apgādnieka zaudējuma pensijai pieauga par 14 %, bet kopējie sociālās aizsardzības izdevumi apgādnieka zaudējuma gadījumā, salīdzinot ar 2022. gadu, pieauga par 10 %.
Garantētā minimālā ienākuma līmeņa (GMI) pabalsta saņēmēju skaits gada laikā samazinājās par 24,9 tūkst.
Izdevumi sociālas atstumtības mazināšanai pērn samazinājās par 22,2 %, kas galvenokārt skaidrojams ar GMI pabalsta saņēmēju samazināšanos un izdevumu samazināšanos sociālajai palīdzībai Ukrainas civiliedzīvotājiem 2023. gadā. Izdevumi GMI pabalstam samazinājās par 35,1 % un sasniedza 13,8 milj. eiro. Saskaņā ar Labklājības ministrijas datiem, GMI pabalsta saņēmēju skaits (t.sk. GMI pabalstu saņēmušo Ukrainas civiliedzīvotāju skaits) gada laikā samazinājās par 24,9 tūkst. personām (no 58,2 tūkst. līdz 33,3 tūkst.). Sociālo palīdzības saņēmušo Ukrainas civiliedzīvotāju izdevumu samazināšanās skaidrojama ar Latvijā iebraukušo Ukrainas civiliedzīvotāju skaita samazināšanos 2023. gadā (2022. gadā – 23,3 tūkst., 2023. gadā – 4,4 tūkst.).
Atbalsts ģimenēm ar bērniem samazinājās par 10 %
Izdevumi ģimeņu un bērnu atbalstam 2023. gadā samazinājās par 10 %, kas galvenokārt skaidrojams ar 2022. gadā piešķirto atbalsta maksājumu (81 milj. eiro), lai kompensētu ar energoresursu un ar tiem saistīto pakalpojumu sadārdzinājumu.
Izdevumi veselības aprūpei samazinājās par 6,6 %
Pēc izdevumu pieauguma 2020.–2022. gadā izdevumi veselības aprūpei līdz ar pandēmijas izbeigšanos pērn samazinājās par 6,6 %. Izdevumi ambulatorajai veselības aprūpei pērn samazinājās par 13,6 %, veidojot 568,7 milj. eiro, savukārt izdevumi slimības pabalstam1 samazinājās par 8,4 %, veidojot 318,2 milj. eiro.
Pabalstu un pensiju izdevumi procentos no IKP Latvijā ir lielākie starp Baltijas valstīm
Sociālās aizsardzības izdevumi (ieskaitot administratīvās izmaksas un citus izdevumus) pērn veidoja 18,1 % no iekšzemes kopprodukta (IKP), kas ir par 0,8 procentpunktiem mazāk nekā 2022. gadā (18,9 %). Salīdzinot pabalstu un pensiju izdevumus no IKP starp Baltijas valstīm, Latvijā gada laikā tie samazinājās par 0,7 procentpunktiem (no 18,6 % 2022. gadā līdz 17,9 % 2023. gadā), Lietuvā par 0,1 procentpunktu (no 16,3 % 2022. gadā līdz 16,2 % 2023. gadā) un Igaunijā par 0,1 procentpunktu (no 15,4 % 2022. gadā līdz 15,3 % 2023. gadā). Eiropas Savienībā pabalstu un pensiju izdevumi 2022. gadā veidoja vidēji 26,9 % no IKP.
Sociālās aizsardzības pabalstu izdevumi attiecībā pret IKP Baltijas valstīs 2020.–2023. gadā2
(procentos no IKP)
Sociālās aizsardzības pensiju un pabalstu izdevumi uz vienu iedzīvotāju 3,7 tūkst. eiro
Sociālās aizsardzības izdevumu attiecība pret IKP ir tikai viens no rādītājiem sociālās aizsardzības izdevumu vērtēšanā. Papildu rādītājs ir arī sociālās aizsardzības pensiju un pabalstu izdevumi, rēķinot uz vienu iedzīvotāju gadā. Latvijā šis rādītājs 2023. gadā3 ir nedaudz zemāks, salīdzinot ar kaimiņiem (Latvijā –3,7 tūkst. eiro, Lietuvā – 4,1 tūkst. eiro, bet Igaunijā – 4,3 tūkst. eiro uz vienu iedzīvotāju). Gada laikā sociālās aizsardzības pabalstu izdevumi, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, Latvijā pieauga par 4,1 %, Lietuvā par 4,8 %, savukārt Igaunijā – par 2,2 %.
Latvijā dati par sociālas aizsardzības izdevumiem tiek apkopoti saskaņā ar Eiropas Integrētās sociālās aizsardzības statistikas sistēmas (ESSPROS) metodoloģiju kopš 2004. gada. Šīs metodoloģijas mērķis ir apkopot starptautiski salīdzināmu informāciju par izdevumiem sociālai aizsardzībai, kas tiek novirzīti no valsts un pašvaldību budžetiem, lai nodrošinātu iedzīvotāju vajadzības minētajā jomā.
Plašāka informācija par izdevumiem sociālajā aizsardzībā pieejama oficiālās statistikas portālā sadaļā “Pensijas, pabalsti un sociālā aizsardzība”.
1 Neieskaitot slimības pabalstu, kas izmaksāts sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību.
2 2023. gada dati – dalībvalstu prognozētie (aprēķinātie) pamatrādītāji (Early estimates for ESSPROS (European System of integrated Social Protection Statistics) main indicators) par izdevumiem sociālās aizsardzības pabalstiem pēc ESSPROS sadaļām vai funkcijām.
3 2023. gada dati – dalībvalstu prognozētie (aprēķinātie) pamatrādītāji.