DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
13. novembrī, 2024
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Vide

Nepieciešama mērķtiecīgāka Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzekļu izlietojuma plānošana

Freepik

Valsts kontrole revīzijā secinājusi, ka Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) līdzekļu izlietojums netiek plānots izmaksu efektīvā veidā – siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazināšana nenotiek ar mazāko finanšu līdzekļu izlietojumu. Turklāt pieejamais finansējums ilgstoši netiek izmantots klimata pārmaiņu mazināšanai, līdz 2023. gada beigām uzkrājot jau 320 miljonus eiro, tādējādi neveicinot Latvijai noteikto SEG emisiju samazināšanas mērķu sasniegšanu.

ĪSUMĀ

  • Latvija ir apņēmusies samazināt SEG emisijas un panākt klimatneitralitāti.
  • Emisijas kvotu izsolīšanas instruments (EKII) ir finanšu instruments, kas vērsts tikai uz klimata politikas mērķu sasniegšanu.
  • Latvijai EKII līdzekļi pieejami kopš 2012. gada. Līdz 2024. gada sākumam saņemti 489 miljoni eiro, izlietoti 169 miljoni eiro.
  • Līdz 2022. gada beigām par EKII administrēšanu atbildīga bija Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, no 2023.gada par EKII atbildīga ir Klimata un enerģētikas ministrija.
  • Visi līdz šim īstenotie EKII projektu konkursi ir ar salīdzinoši zemu izmaksu efektivitāti. Turklāt ilgstoši neizlietojot pieejamo EKII finansējumu, līdzekļu vērtība ir samazinājusies jau par 70 miljoniem eiro.
  • Katru gadu palielinās administratīvie izdevumi, kas finansēti no EKII. EKII administrācijas izdevumi 2023. gadā bija 3 miljoni eiro, bet 2024. gadā plānoti 4,7 miljonu eiro apmērā.

Emisijas kvotu izsolīšanas instruments ir līdzekļi, kas iegūti no Latvijai piešķirto emisijas kvotu izsolīšanas, un kuri ir novirzāmi pasākumiem klimata mērķu sasniegšanas veicināšanai. Emisijas kvota ir pieļāvums emitēt SEG, ko uzņēmumiem un valstīm piešķir Eiropas Savienība, lai ierobežotu emisijas un cīnītos pret klimata pārmaiņām.

“Klimata politikas mērķus nav iespējams sasniegt bez finanšu investīcijām. Vienlaikus ir jāapzinās, ka finanšu resursi ir ierobežoti un tāpēc ir nepieciešams izvērtēt optimālos resursu ieguldīšanas risinājumus. Jau pirms septiņiem gadiem, vērtējot klimata pārmaiņu samazināšanai paredzēto līdzekļu izlietojumu Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta (KPFI) un EKII ietvaros, secinājām, ka tie tiek ieguldīti neefektīvos projektos. Tolaik sniegtais ieteikums par prioritāri atbalstāmo pasākumu noteikšanu, balstoties uz izmaksu efektivitātes aprēķiniem, netika ieviests. Diemžēl iepriekšējā pieredze nav ņemta vērā un attiecīgi nav izmantota darbības efektivitātes paaugstināšanai. Arī šī revīzija liecina, ka joprojām nav veikta datos balstīta EKII pasākumu atlase,” norāda Valsts kontroles padomes locekle Inga Vilka.

Īstenotie EKII projektu konkursi nav bijuši izmaksu efektīvi

2017. gadā Valsts kontroles lietderības revīzijā secināts, ka pirmie divi EKII projektu konkursi ir ar 35 reizes zemāku izmaksu efektivitāti nekā vidēji visi iepriekš īstenotie KPFI projektu konkursi. Šajā revīzijā konstatējām, ka neskatoties uz iepriekšējās revīzijas izgaismotajiem trūkumiem, vēlāk tika izsludināti vēl divi līdzīga veida projektu konkursi, kuru izmaksu efektivitāte bija vidēji pat septiņas reizes zemāka nekā iepriekšējā revīzijā kritizētajiem pasākumiem. Salīdzinot visu līdz šim īstenoto astoņu EKII projektu konkursu izmaksu efektivitāti ar citu klimata pārmaiņu mazināšanas pasākumu izmaksu efektivitāti, redzam, ka visi līdz šim īstenotie EKII projektu konkursi ir ar salīdzinoši zemu izmaksu efektivitāti – tie ir par 14 līdz pat 88 reizēm dārgāki nekā citi klimata pārmaiņu mazināšanas pasākumi. Turklāt arī turpmākie no EKII līdzekļiem līdzfinansējamie pasākumi Klimata un enerģētikas ministrijas 2024. gadā aktualizētajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā ir noteikti bez to izmaksu efektivitātes izvērtējuma.

Pieejamie EKII līdzekļi netiek savlaicīgi izmantoti klimata pārmaiņu mazināšanas pasākumu īstenošanai

 Līdz 2023. gada beigām Latvijā no pieejamā EKII finansējuma – 489 miljoni eiro – ir izlietoti tikai 34 % jeb 169 miljoni eiro. Ātrāka SEG emisijas samazinošu pasākumu īstenošana ir izmaksu efektīvāka, tomēr EKII finansējums tiek izmantots tikai četru līdz sešu gadu laikā pēc tā saņemšanas. Valsts kontroles aplēses liecina, ka, ilgstoši neizmantojot pieejamo EKII finansējumu, līdz 2023. gada beigām tā vērtība ir samazinājusies jau par 70 miljoniem eiro. Tādējādi nav izmantota iespēja īstenot pasākumus, kas SEG emisijas samazinātu vidēji par 9012 tonnām gadā. Turklāt tikai 86 miljoni eiro jeb 51 % no izlietotā EKII finansējuma ir izmantots SEG emisiju samazinošu pasākumu īstenošanai, bet 76 miljoni eiro jeb 45 % – izmantots atbalstam elektroenerģijas galalietotājiem – pasākumam, kas nav radījis SEG emisiju samazināšanos.

Klimata un enerģētikas ministrija ir norādījusi uz ierobežotu kapacitāti jaunu projektu konkursu sagatavošanai, kas kavē EKII finansējuma izlietošanu. Tomēr tā nav piedāvājusi nozaru ministrijām iespēju izmantot pieejamo EKII finansējumu un iesaistīties, lai arī tās ir norādījušas uz finansējuma nepieciešamību un gatavību iesaistīties jaunu projektu konkursu nolikumu izstrādē par to atbildībā esošajām jomām.

Izdevumi EKII administrēšanai pieaug, taču rezultatīvie rādītāji nemainās

Neskatoties uz to, ka EKII finansējuma izlietojuma līmenis Latvijā ir četras reizes zemāks nekā Eiropas Savienības dalībvalstīs kopumā, EKII administrēšanas izdevumi pēdējos gados ir pieauguši – 2023. gadā līdz 3,1 miljonam eiro, kas, salīdzinot ar 2022. gadu, ir gandrīz trīs reizes vairāk, bet 2024. gadā tie ir par 54 % lielāki nekā 2023. gadā, un veido 4,7 miljonus eiro.

Piebilstams, ka no 2023. gada EKII administrācijas finansējums ir paredzēts 26 amata vietām, kas ir par 10 vairāk nekā 2022. gadā. No šī finansējuma atlīdzību izmaksā ne tikai ar klimata jomu tieši saistītajiem darbiniekiem, bet 100 % apmērā arī citiem Klimata un enerģētikas ministrijas darbiniekiem, piemēram, valsts sekretāram, ministra biroja vadītājam un parlamentārajam sekretāram. Ņemot vērā šogad Ministru kabineta atbalstīto 21 jaunas amata vietas izveidi Klimata un enerģētikas ministrijā, sagaidāms, ka no EKII finansētie atlīdzības izdevumi, kā arī kopējie administrēšanas izdevumi turpinās pieaugt.

Trūkst caurskatāmības un sabiedrības iesaistes

Lai gan Klimata un enerģētikas ministrijai katru gadu līdz 1. aprīlim jāiesniedz Ministru kabinetam informatīvais ziņojums par izsoļu ieņēmumu izmantošanu iepriekšējā gadā, tajā skaitā par panākto SEG emisijas samazinājumu, tomēr līdz novembrim informatīvais ziņojums par 2023. gadu vēl nav iesniegts. Savukārt iepriekšējo gadu ziņojumos nav sniegta pilnīga informācija. Piemēram, ziņojumā par 2022. gadu nav sniegta informācija par vienreizējā pasākumā atbalstam elektroenerģijas galalietotājiem izlietotajiem 76 miljoniem eiro jeb 82 % no EKII 2022. gadā izlietotā finansējuma. Turklāt nevienā ziņojumā nav informācijas par pieejamo EKII atlikumu.

Sabiedrības iesaiste EKII efektivitātes pilnveidošanā ir formāla. Lai gan ir izveidota EKII konsultatīvā padome, kuras mērķis ir sekmēt EKII līdzekļu izlietojuma caurredzamību un iesaistīt sabiedrības pārstāvjus EKII vadības un īstenošanas uzraudzībā, tā nav sasaukta jau vairāk nekā sešus gadus. Līdz ar to secināms, ka lēmumi par EKII finansējuma izlietojumu ir pieņemti bez sabiedrības līdzdalības, nenodrošinot dažādu interešu balansu lēmumu pieņemšanas procesā.

Valsts kontroles ieteikumi #PēcRevīzijas

Revīzijā Klimata un enerģētikas ministrijai sniegti četri ieteikumi, kurus ieviešot (1) visi EKII pasākumi tiks atlasīti, balstoties uz izmaksu efektivitātes aprēķiniem; (2) izmaksu efektivitāte atlasītajos prioritārajos EKII pasākumos uzlabosies vismaz par 30 %, salīdzinot ar līdzšinējo izmaksu efektivitāti; (3) no EKII finansējuma apmaksājamo administrācijas izdevumu apmērs nepārsniegs 7 % no EKII projektu konkursos izmaksātā finansējuma gadā; (4) iegūtie līdzekļi no emisijas kvotu izsolēm vidēji tiks izlietoti trīs gadu laikā.

Plašāka informācijarevīzijas ziņojums, ieteikumu ieviešanas grafiks.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI