Preses konferencē prezentēja 2024. gada Rīgas tūrisma statistiku un mārketinga aktivitātes. Pasākumā piedalījās Rīgas mērs Vilnis Ķirsis, RITA direktors Fredis Bikovs un RITA Starptautiskās sadarbības un mārketinga pārvaldes vadītāja Linda Pede.
“Tūrisma nozari kopš 2019. gada ietekmējuši divi faktori – Covid pandēmija un Krievijas sāktais karš Ukrainā. Pretēji apzināti vai neapzināti izplatītajiem mītiem, ka tūrisma nozare Rīgā stagnē, objektīvi dati rāda, ka šajā gadā pirmo reizi kopš pandēmijas viesnīcās nakšņojušo tūristu skaits Rīgā pārsniegs vienu miljonu. Tāpat pārliecinoši ir dati par to, kā, pateicoties mērķtiecīgam darbam, Rietumeiropas valstīs reklamējot Rīgu kā tūrisma galamērķi, izdevies teju pilnībā aizstāt to ceļotāju segmentu, ko agrāk veidoja tūristi no agresorvalstīm. Rīga ir nozīmīgākais tūrisma centrs Latvijā un mēs turpināsim ieguldīt tūrisma attīstībā,” norāda Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis.
“Statistikas datos redzam, ka veiksmīgi izdodas aizvietot krievu tūristus ar Rietumeiropas tirgiem. Šogad kā galvenās mērķa valstis lielākajām mārketinga kampaņām izvēlējāmies Somiju, Norvēģiju un Poliju. Somiju – kā valsti, kas visveiksmīgāk atkopjas pēc pandēmijas, Norvēģiju kā svarīgu un maksātspējīgu tirgu, kura 2023.gada rādītāji pret pirms-pandēmijas līmeni bija zem vidējā, savukārt, Poliju tādēļ, ka šis ir liels tirgus, tuvu Rīgai un līdzīgā ģeopolitiskā situācijā,” skaidro RITA direktors Fredis Bikovs.
Tūrisms Rīgā 2024. gadā parāda veselīgu izaugsmi
Rīga piedzīvo stabilu tūrisma atjaunošanos, ar 14 % pieaugumu pirmajos septiņos 2024. gada mēnešos salīdzinājumā ar to pašu periodu iepriekšējā gadā. Tiek prognozēts, ka šogad viesnīcas sasniegs 80 % no pirms-pandēmijas noslodzes ar 1,1 miljoniem viesu, bet īstermiņa īres dzīvokļi šo līmeni pat pārsniegs, sasniedzot 93 % no 2019. gada apjomiem. Rīga joprojām ir galvenais tūrisma centrs un vilcējspēks Latvijā, jo 70 % visu ārvalstu viesu izvēlējušies nakšņot viesnīcās tieši galvaspilsētā.
Rietumvalstu tirgi aizstāj krievu tūristus
Rīga veiksmīgi pielāgojas globālajām pārmaiņām tūrisma nozarē, agrāk dominējošos Krievijas tūristus, kas atkarībā no sezonas veidoja 15-30 %, aizstājot ar apmeklētājiem no Rietumvalstīm. Vairākus gada mēnešus pirmajā vietā pēc ārvalstu tūristu skaita atgriezušies vācieši, kas norāda uz tirgus atveseļošanos un ir pozitīvs signāls nozarei. Vācijas un Lielbritānijas viesu skaits ir ievērojami pieaudzis: vāciešu skaits septiņos mēnešos palielinājies par 38 %, bet sezonas laikā (maijs – jūlijs) - līdz pat 44 %. Arī viesu skaits no Lielbritānijas audzis par 11 %, sezonas mēnešos sasniedzot 18 %.
F. Bikovs norādīja, ka 2024. gadā īpaša uzmanība pievērsta tirgiem ar augstu potenciālu vai līdzīgu ģeopolitisko situāciju, kā Somija, Norvēģija un Polija. Īstermiņa īres dzīvokļos ir izdevies pilnībā aizvietot krievu tūristus ar viesiem no citām valstīm, piemēram, Polijas tūristu skaits šajā segmentā ir vairāk nekā divkāršojies, bet Lietuvas un Somijas tūristu skaits pieaudzis par 50 %. Izplatīts mīts, ka Zviedrijas tūristu skaitu ietekmē prāmja līnijas neesamība, tomēr dati rāda, ka Rīgā ir lielāks nakšņojošo zviedru tūristu skaits, salīdzinot ar pārējām Baltijas galvaspilsētām, neskatoties uz to, ka starp Tallinu un Stokholmu prāmis kursē.
Rīga - Baltijas iekšējā tūrisma tirgus līdere un īstermiņa īres tirgus attīstība
Rīga joprojām ir vadošais tūrisma galamērķis Baltijas reģionā, tūristu piesaistē apsteidzot gan Tallinu, gan Viļņu. Igauņi apmeklē Rīgu par 31 % vairāk nekā latvieši Tallinu, bet lietuvieši dodas uz Rīgu pat par 77 % vairāk nekā latvieši uz Viļņu.
Galvaspilsēta iegulda 1,5 miljonus starptautiskajā mārketingā un pasākumu atbalstam
Kopumā tūrisma attīstībā RITA 2024. gadā investējusi 1,5 miljonus eiro, kas tiek novirzīti no tūrisma nodevas. Tie izlietoti darījumu tūrisma atbalsta programmai, aviokompāniju airBaltic, norvegian un British Airways mārketinga kanālos un starptautiskajos tūrisma ceļvežos; realizējot lielo pasākumu reklāmas kampaņas (Rimi Rīgas maratons, Positivus festivāls, FIA pasaules rallija čempionāta posms "Tet Rally Latvia"), kā arī starptautiskā mārketinga un PR kampaņām Somijā, Norvēģijā, Polijā, tostarp Ziemas, Michelin ceļveža un Gastronomijas, Vasaras kampaņas.
Rīgas panākumi tiek atzīti arī starptautiskā līmenī, piemēram, pilsēta ieguvusi augsto 6. vietu Europe’s Best Destinations reitingā, kas piesaistīja vairāk nekā vienu miljonu balsu no ceļotājiem no 172 valstīm un novembrī piedalīsies balsojumā par labāko Ziemassvētku tirdziņu Eiropā. 2025. gadā starptautiskās komunikācijas budžetu plānots palielināt par 20 %.