Audita mērķis ir gūt neatkarīgu, objektīvu novērtējumu EDzl un RB Rail AS noslēgto līgumu vadībai un sniegt rekomendācijas līgumu vadības un finanšu procesu uzlabošanai, tostarp turpmākiem izmaksu pieauguma mazināšanas pasākumiem.
Audits tiks īstenots divās daļas – pirmajā daļā analizējot EDzl ar pilnsabiedrību “BERERIX” 2019. gadā noslēgto līgumu par Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksās apbūves būvprojekta izstrādi un būvdarbiem, un ar B.S.L. Infra 2021. gadā noslēgto līgumu par Rail Baltica dzelzceļa stacijas pie Rīgas lidostas, saistītās infrastruktūras un estakāžu būvdarbiem. Auditā tiks vērtēta būvdarbu pasūtīšanas, pieņemšanas un apmaksas kārtība, kā arī veikto būvdarbu līgumu grozījumu, kuriem ir finanšu un laika ietekme, izvērtēšanas un lēmumu pieņemšanas process. Papildus tiks analizēts būvdarbu izmaksu indeksācijas mehānisms un tā piemērošana līgumos, un līgumu un to grozījumu noslēgšanas pamatotība.
Savukārt otrajā daļa tiks vērtētas RB Rail AS noslēgto projektēšanas līgumu vadības procesu izmaiņas, ieviestie procesi un to efektivitāte atbilstoši 2022. gadā veiktā audita1 secinājumiem un rekomendācijām.
Kā jau iepriekš ziņots, globālo ģeopolitisko notikumu rezultātā piedzīvots būvniecības izmaksu būtisks pieaugums. Līdz ar to finansējums abu starptautisko staciju aktivitātēm nav pieejams pietiekošā apmērā, lai nosegtu faktisko būvniecības izmaksu indeksāciju atbilstoši līgumiem. Papildu izmaksas radījis arī Rīgas Centrālās stacijas būvdarbu apjoma palielinājums.
Tāpat papildu finansējums bija nepieciešams projektēšanas darbu pabeigšanai Latvijā, kas atpaliek no plānotā laika grafika. Īpaši sarežģīta situācija ir Rīgas posmā, kur izsludināts jauns iepirkums par būvprojektēšanas un autoruzrauzības pakalpojumiem dzelzceļa sliežu ceļam posmā no Rīgas lidostas līdz Misai un no Upeslejas līdz dzelzceļa stacijai “Rīga – Preču”. Pašlaik RB Rail AS izskata un vērtē saņemtos piedāvājumus.
Satiksmes ministrijas un „KPMG Baltics” līgums noslēgts kopsummā par 36,4 tūkstošiem eiro bez PVN. Līguma apmaksa tiek līdzfinansēta no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) projekta finanšu līdzekļiem.
1 2022. gada 30. decembra audits “Rail Baltica projekta līgumu vadības procesu izvērtējums lēmumu tiesiskuma un atbilstības kontekstā”