DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
17. aprīlī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

KP norāda uz nevienlīdzīgu konkurenci preses piegādes pakalpojumu tirgū

2023. gadā Konkurences padome (KP) izvērtēja Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “AC Kurzemes Vārds” (Kurzemes Vārds) sūdzību par Satiksmes un Kultūras ministrijas darbībām, sniedzot valsts atbalstu VAS “Latvijas Pasts” zaudējumu segšanai par preses piegādāšanu, vienlaikus nenodrošinot valsts atbalstu zaudējumu segšanai privātajam komersantam, kurš arī nodrošina abonētās preses piegādes pakalpojumus. Izvērtējot iesniegumu, KP konstatēja normatīvā regulējuma nepilnības, aktīvi turpinot iesākto darbu pie vienlīdzīgas konkurences veidošanas preses piegādes pakalpojumu tirgū Latvijā.

Izvērtējot iesniegumu, kurā Kurzemes Vārds norādīja, ka Satiksmes un Kultūras ministrijas ar savu darbību pārkāpj Konkurences likuma 14.1 panta pirmo daļu, kas nosaka, ka publiskas personas - valsts un pašvaldības, kā arī to kapitālsabiedrības - ar savu darbību nevar kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci. Tostarp Kurzemes Vārds lūdza KP rosināt pārkāpuma lietu pret Satiksmes un Kultūras ministriju. KP nekonstatēja pamatu lietas ierosināšanai par konkurences neitralitātes pārkāpumu, ņemot vērā, ka VAS “Latvijas Pasts” saskaņā ar normatīvo regulējumu par abonētās preses piegādi, tostarp pastāvošo kompensācijas atbalsta mehānismu, ir universālais pasta pakalpojumu (UPP) sniedzējs1 Latvijā, kurš šīs tiesības ieguvis Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas rīkotā konkursā. Attiecīgi par abonētās preses nozari atbildīgās institūcijas ir Satiksmes un Kultūras ministrijas, nevis KP.

Iesnieguma sniedzējam KP norādīja, ka pārkāpuma lietu pret publiskām personām neierosinās, jo nav tiesīga iejaukties citu iestāžu kompetencē ietilpstošo jautājumu izskatīšanā, lēmumu pārbaudē vai darba organizācijas un prioritāšu noteikšanā, tostarp spēkā esošu normatīvu aktu atcelšanā Līdz ar to KP iesaiste konkrētajā gadījumā, lai nepārkāptu tiesiskuma principu, iespējama vienīgi sniedzot atzinumu par konkurences veicināšanas nepieciešamību, nevis uzliekot par pienākumu nozares vadošajiem politikas veidotājiem paust noteiktu viedokli vai rosināt noteiktas izmaiņas normatīvajos aktos.

KP ir secinājusi, ka līdzšinējais pastāvošais normatīvais regulējums, kas nodrošina zaudējumu kompensēšanu tikai VAS “Latvijas Pastam” nav konkurenci sekmējošs, tāpēc KP jau ilgstoši ir aicinājusi Satiksmes un Kultūras ministrijas pārskatīt esošo sistēmu, radušos zaudējumus kompensējot arī citiem komersantiem, kas sniedz preses piegādes pakalpojumu. Papildu KP ir norādījusi ministrijām, ka līdzšinējais normatīvais regulējums kavē konkurenci un tās attīstību preses piegādes pakalpojumu sniegšanas tirgū Latvijā, aicinot ieviest risinājumus, kas būtu pēc iespējas konkurenci veicinoši.

1 Saskaņā ar Pasta likuma (turpmāk – PL) 1.panta 37.punktu universālais pasta pakalpojums ir minimālais noteiktas kvalitātes pasta pakalpojumu kopums ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, kas pieejams visiem lietotājiem visā Latvijas Republikas teritorijā neatkarīgi no to ģeogrāfiskās atrašanās vietas. Atbilstoši PL 27.panta pirmās daļas 4.punktam, abonēto preses izdevumu savākšana, šķirošana, pārvadāšana un piegāde ir ietverta UPP. VAS “Latvijas Pasts” uzvarēja SPRK rīkotajā konkursā, iegūstot tiesības no 2022.gada 1.janvāra līdz 2026.gada 31.decembrim sniegt UPP pakalpojumus, tostarp nosakot pienākumu nodrošināt preses piegādes pakalpojumus.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI