Salīdzinot ar 2022. gada martu, ievērojams apgrozījuma kritums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 26,0 %), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 15,5 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 9,4 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, bija bez izmaiņām.
Mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksi
(2015=100)
2023. gada martā, salīdzinot ar februāri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,7 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 9,3 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 0,7 %, bet autodegvielas mazumtirdzniecība – par 1,4 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija mājsaimniecības elektroierīču (par 5,8 %), kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 4,9 %) un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 3,4 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija kosmētikas un tualetes piederumu (par 5,9 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu (par 5,8 %) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 3,9 %).
2023. gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 10,3 %.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības
(salīdzināmajās cenās)
2023. g. marts %, salīdzinot ar |
||
2023. g. februāri (sezonāli koriģēts) |
2022. g. martu (kalendāri koriģēts) |
|
Pavisam mazumtirdzniecība |
97,3 |
91,0 |
mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm |
90,7 |
88,6 |
mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā |
100,7 |
92,2 |
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces |
102,0 |
84,5 |
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos |
97,0 |
101,0 |
mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība |
105,8 |
91,8 |
metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība |
99,0 |
90,6 |
kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība |
104,9 |
74,0 |
farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība |
96,1 |
97,9 |
kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība |
94,1 |
92,7 |
apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība |
94,2 |
94,9 |
mazumtirdzniecība stendos un tirgos |
103,4 |
101,1 |
mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos |
98,4 |
95,1 |
autodegvielas mazumtirdzniecība |
101,4 |
93,0 |
Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama oficiālās statistikas portālā “Tirdzniecības un pakalpojumu statistika”.
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.