E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 37700
Lasīšanai: 3 minūtes

Privātā ārstniecības iestāde nedrīkst kavēt pacienta pāriešanu uz valsts apmaksāto veselības aprūpi

J
jautā:
20. novembrī, 2025
Ieva

Vai privātajai ārstniecības iestādei ir tiesības nedot pacientam tur veikto izmeklējumu rezultātus, kurus pacients veicis par pilnu samaksu? Ar uzstājību, ka viss paliek pacienta kartiņā un ārstniecība jāturpina turpat. Kā rīkoties gadījumos, kad diagnostika uzsākta privātajā klīnikā un tur ir noteikta diagnoze, bet pacients finansiāli nevar atļauties tur veikt arī ārstēšanu (operāciju, kas maksā vairākus tūkstošus)? 
Pakalpojums citviet ir pieejams arī kā valsts apmaksātais ar pacienta līdzmaksājumu. Vai, vēršoties valsts finansētajā veselības iestādē, visi izmeklējumi būs jāsāk no nulles, sākot ar ārsta speciālista apmeklējumu, diagnostiku utt., kas ļoti pagarinātu ārstniecības procesu?

A
atbild:
Šodien
Vēršam uzmanību, ka sniegtā atbilde ir informatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem.

Ārstniecības iestādei nav tiesību neizsniegt tajā veikto izmeklējumu rezultātus. Pacientu tiesību likuma 9. panta pirmā daļa paredz pacienta tiesības: 

  • iepazīties ar saviem medicīniskajiem dokumentiem, tai skaitā izmeklējumu rezultātiem;  
  • pieprasīt un saņemt izrakstus, norakstus vai kopijas; 
  • vienu reizi bez maksas saņemt savu medicīnisko dokumentu izrakstu, norakstu vai kopiju. 

Turpat arī noteikts, ka ārstniecības iestādei dokumenti jāizsniedz triju darbdienu laikā. 

Privātajai ārstniecības iestādei nav tiesiska pamata atteikt rezultātu izsniegšanu vai prasīt, lai pacients turpinātu ārstēšanos tikai pie viņiem. Tāpat arī pacientam nav pienākuma turpināt ārstēšanos tajā pašā privātajā ārstniecības iestādē. To paredz Pacientu tiesību likuma 8. pants, kas nosaka pacienta tiesības izvēlēties ārstu un ārstniecības iestādi.  

Savukārt saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 5. panta piekto daļu pacientam ir tiesības saņemt no visām viņa ārstniecībā iesaistītajām ārstniecības iestādēm pēctecīgu ārstniecību. Šī panta otrā daļa nosaka pacienta tiesības uz laipnu attieksmi, kvalitatīvu un kvalificētu ārstniecību neatkarīgi no viņa slimības rakstura un smaguma. 

Tas nozīmē, ka ārstniecības iestādei, kura sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, ir tiesības izmantot iepriekš veikto izmeklējumu rezultātus, lai nodrošinātu pacientam pēctecīgu un kvalitatīvu ārstniecību. Taču kvalitatīvas ārstniecības nodrošināšanas nolūkos ārstniecības persona var noteikt atkārtot izmeklējumus, ja: 

  • pagājis pārāk ilgs laiks un informācija vairs nav klīniski aktuāla; 
  • izmeklējumi veikti nepilnīgi vai nekvalitatīvi un neatbilst diagnostikas standartiem; 
  • pastāv medicīniskas indikācijas atkārtotu izmeklējumu veikšanai.
Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 150 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas