DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
03. aprīlī, 2023
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika
2
2

Konkurences padome aicina pasūtītājus pārskatīt kritērijus elektronisko sakaru pakalpojumu iepirkumos

Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Saņemot vairāku mobilo sakaru operatoru iesniegumus, kuros tiek lūgts izvērtēt esošo situāciju elektronisko sakaru pakalpojumu publisko iepirkumu jomā, Konkurences padome (KP) savas kompetences ietvaros ir izvērtējusi situāciju, norādot uz darbībām, kas jāņem vērā pasūtītājiem, lai novērstu konkurenci kropļojošu praksi iepirkumos.

KP skaidro, ka pastāv vairāki iespējamie mobilo sakaru pakalpojuma kvalitātes un pieejamības novērtēšanas kritēriji, taču katrs no tiem savā veidā ir nepilnīgs. Līdz ar to nav pamatoti piešķirt izšķirošu nozīmi vienam kvalitātes novērtējuma kritērijam. Vēl jo vairāk, ja tas kādam no tirgus dalībniekiem nodrošina acīmredzamu priekšrocību pret citiem konkurentiem.

Piešķirot izšķirošu vērtējuma svaru tādiem kritērijiem kā bāzes staciju skaits un to skaits noteiktā radiofrekvenču diapazonā, tirdzniecības vietu skaits, kā arī atsevišķiem finanšu sadaļas kritērijiem, rodas konkurences neitralitātes pārkāpuma risks.

KP neiesaka iekļaut kritēriju par bāzes staciju skaitu vai to skaitu noteiktā radiofrekvenču diapazonā, jo šis kritērijs viennozīmīgi nespēj nodrošināt labāko pakalpojuma kvalitāti. Savukārt, attiecībā uz kritēriju par tirdzniecības vietu skaitu, KP pauž bažas par tā praktisko piemērojamību. Proti, pastāvošā prakse liecina, ka prasība par klientu apkalpošanas centru uzturēšanu netiek attiecināta uz visu līguma darbības laiku, bet gan tikai uz piedāvājuma iesniegšanas brīdi, līdz ar to tā zaudē aktualitāti pēc iepirkuma līguma noslēgšanas.

Attiecībā uz finanšu sadaļas kritērijiem, KP aicina iepirkuma nolikumā paredzēt iespēju piešķirt vērtēšanas punktus par pakalpojuma grozu kopumā, nevis atsevišķām tā vienībām, ņemot vērā, ka maksa par pakalpojuma vienību – sarunas minūti, īsziņu, interneta megabaitu – praksē vairs netiek piemērota. Līdz ar to konkurence par šīm vienībām nepastāv, jo visi pretendenti vienādi saņem augstāko punktu skaitu.

KP rosina, izstrādājot elektronisko sakaru iepirkumu nolikumu un tehnisko specifikāciju, ņemt vērā Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā publicētās Satiksmes ministrijas izstrādātās Publisko iepirkumu vadlīnijas mobilo un fiksēto sakaru iepirkumiem. Tās skaidro iepirkumu pasūtītājiem prasību noteikšanas pamatprincipus, kā arī veicina vienotu izpratni par mobilo un fiksēto sakaru tīkla pakalpojumu pieejamības vērtēšanu, balstoties uz pretendenta iesniegtajām pārklājuma kartēm, faktisko pakalpojuma nodrošināšanas kontroli līguma izpildes laikā un mobilo sakaru pakalpojuma kvalitāti, balstoties uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas tīmekļvietnē publicēto informāciju.

Vienlaikus KP aicina publiskās personas veidot iepirkumu nolikumos iekļaujamo kvalitātes kritēriju variācijas, veicinot konkurenci elektronisko sakaru iepirkumos, tādējādi nodrošinot publisko līdzekļu efektīvu izmantošanu un neradot konkurences neitralitātes pārkāpuma risku.

Darbojoties tirgū, publiskai personai pastāv īpaša atbildība ievērot konkurences neitralitāti, lai sabiedrības interesēs nepieļautu, ka tā deformē konkurenci. KP vērš uzmanību, ka rīcība, kas ir pretēja konkurences neitralitātes principam, ilgtermiņā var novest pie privāto tirgus dalībnieku izstumšanas no tirgus, inovāciju kavēšanos, ierobežojot esošo uzņēmumu attīstību, un kavēt jaunu uzņēmumu ienākšanu tirgū.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI