Jaunās kvalitātes pakāpju sistēmas ieviešanā ir paredzēts pārejas posms, kas ilgs no 2017. gada septembra līdz 2019. gada septembrim.
FOTO: Freepik
"Ar jauno sistēmu mēs gribam mazināt birokrātisko slogu, ar kuru pedagogi saskaras, piesakoties kvalitātes pakāpēm. No rutīnas darba, vācot savu dosjē un mēģinot izgudrot, ko vēl labu par sevi var pateikt, turpmāk galvenais kritērijs pakāpes piešķiršanai būs mācību stundas kvalitāte. Pakāpe nav piemaksa par darbu, bet gan valsts novērtējums par augstu darba kvalitāti," piesakot jauno sistēmu, skaidroja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.
Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Izglītības departamenta direktore, valsts sekretāra vietniece Evija Papule precizēja, ka jaunajā sistēmā pedagogs varēs pats izvēlēties, uz kādu līmeni pretendēt. Piemēram, pašvaldības mērogā pedagogam ir jāpiedalās olimpiāžu darbu labošanā, jāsadarbojas ar kolēģiem, pārrunājot metodes un to, kā paaugstināt katra skolēna individuālo mācību dinamiku. Savukārt valsts līmenī tas nozīmē nodarboties ar jauna satura, kompetenču standarta izveidi, labot valsts pārbaudes darbus, sadarboties ar Izglītības un zinātnes ministriju.
Kārlis Šadurskis prognozē, ka no visiem pedagogiem, kam pakāpi piešķirs pēc jaunās sistēmas, 80% skolotāju iegūs pirmo, 15% otro, bet 5% trešo pakāpi.
Kā novērtēs pedagoga darba kvalitāti pakāpes piešķiršanai?
Pedagogam, kas vēlēsies pretendēt uz kvalitātes pakāpi, jābūt ar:
Lai pieteiktos, pedagogiem būs jāiesniedz noteiktas formas un apjoma pieteikums vienkāršā pašvērtējuma formā. Pieteikums ir brīvprātīgs – tas ir katra pedagoga izvēlē, uz kuru no pakāpēm viņš vēlas pretendēt. Nav jāievēro arī pēctecības princips. Pedagogs, kuram iepriekš nav bijis pakāpes vai bijusi pirmā pakāpe, var pieteikties arī uz trešo pakāpi.
Pieteikums būs jāpamato ar izglītības vadītāja rekomendāciju, kas apliecina iesniegto informāciju un skolotāja norādītās prasmes. Rekomendācijā vadītājam jāapliecina pedagoga pienesums un darbība skolas, pašvaldības, valsts līmenī. Piemēram, darbojoties savā skolā, kā skolotājam mentoram, sniedzot metodisko palīdzību, vadot prakses, strādājot kā lektoram, ekspertam, vērtējot valsts pārbaudes darbus, veidojot mācību saturu, tostarp mācību līdzekļus.
"Pakāpe nav piemaksa par darbu, bet gan valsts novērtējums par augstu darba kvalitāti."
Piesakoties pedagogam būs jāiesniedz trīs ikgadējie pašvērtējumi, ko veidos pēc skolas vai pašvaldības noteiktas formas un satura.
Izglītības un zinātnes ministrija norāda, ka vienkāršotā vērtēšanas procedūra saīsinās vērtēšanas laiku, palielinās skolas, pašvaldības autonomiju, ņemot vērā pašreizējo vērtēšanas pieredzi un praksi, kā arī mazinās birokrātisko slogu (gan pedagogam, gan vērtētājiem).
Lai gan kopējos nosacījumus noteiks IZM, tomēr skola, pašvaldība varēs papildināt pretendentu atlases kritērijus, ievērojot izglītības programmas vai pedagoga veicamo pienākumu specifiku, kā arī novada vai reģionālās tradīcijas, pieredzi, tostarp skolēnu mācību sasniegumu līmeni un kvalitāti (dinamiku).
Izvērtēs mācību stundu kvalitāti
Pedagoga profesionālās darbības kvalitāti noteiks, izvērtējot viņa vadītās mācību stundas/nodarbības. Četru mēnešu laikā tiks izvērtētas astoņas mācību stundas.
"Atklātās stundas jēga ir padarīt skolu atvērtāku un mazināt slēgto durvju principu skolā."
Pēc katras mācību stundas vai nodarbības vērtētājs, kas būs izglītības iestādes administrācija vai komisijas pieaicināts izglītības jomas speciālists, savus vērojumus fiksēs mācību stundu/nodarbību vērošanas un novērtējuma lapā un organizēs sarunu ar pedagogu. Sarunā pedagogam būs tiesības paust savu viedokli par vērtētāja mācību stundā/nodarbībā konstatēto. Atklātās stundas jēga ir padarīt skolu atvērtāku un mazināt slēgto durvju principu skolā, norāda E. Papule.
Lēmumu par pakāpes piešķiršanu pieņems izglītības iestādes, pašvaldības vai valsts komisija, piesaistot ekspertus. Lēmuma pieņemšanā vērā ņems pedagoga pašvērtējumu un stundu novērtēšanas rezultātu. Pakāpi piešķirs uz trim gadiem.
Kad pedagogiem jāpiesakās?
Jaunās kvalitātes pakāpju sistēmas ieviešanā ir paredzēts pārejas posms, kas ilgs no 2017. gada septembra līdz 2019. gada septembrim. Šobrīd Izglītības un zinātnes ministrija strādā pie MK noteikumiem, kas noteiks jaunu, pilnveidotu pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sistēmu. MK noteikumus, kas regulēs jauno pakāpju piešķiršanas kārtību, IZM plāno Ministru kabinetā iesniegt aprīlī.
Pašu sistēmu gan ieviesīs 2018. gada 1. septembrī, lai neveidotos pārrāvums tiem pedagogiem, kam kvalitātes pakāpes termiņš beigsies šī gada septembrī. Tādi ir 1482 skolotāji – viņiem kvalitātes pakāpe automātiski tiks pagarināta līdz nākamajam gadam. Šie pedagogi, tāpat kā tie, kuriem pakāpes termiņš beigsies nākamgad vai kuriem nav piešķirta pakāpe, pieteikties izvērtēšanai varēs jau šī gada 1. oktobrī.
Vairāk informācijas par to, kad beidzas pakāpes termiņš un ieteicams pieteikties, var redzēt IZM sniegtajā tabulā: