SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Edīte Brikmane
LV portāls
08. septembrī, 2014
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Ģimene
2
7
2
7

Atbalsta saņemšanai privātā bērnudārzā tagad vieglākas prasības

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Veiktie atbalsta pasākumi ir nozīmīgs atspaids ģimenēm, kuru bērniem vietu pašvaldības bērnudārzā nav bijis iespējams nodrošināt.

Bērnudārza jautājums rada galvassāpes ne vienai vien ģimenei. Visiem bērniem vietas pašvaldību bērnudārzos nepietiek. Kā virzās bērnudārza rindas, izprast nav viegli, bet nosacījumi pašvaldības un valsts atbalsta saņemšanai privātam bērnudārzam dažkārt šķiet pārlieku stingri un pat diskriminējoši. Bērni taču nav vainīgi, ka vieta pašvaldības dārziņā tiem nav atradusies! LV portāls skaidro, vai 5.septembrī spēkā stājušies grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr.1523, kas nosaka kārtību, kādā pašvaldība sedz pirmsskolas izglītības izmaksas privātajai izglītības iestādei, ja netiek nodrošināta vieta pašvaldības bērnudārzā, uzlabos pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību un mazinās birokrātisko slogu.
īsumā
  • Bērni joprojām ir jāreģistrē bērnudārzu rindā un vecākiem jābūt gataviem, ka jebkurā brīdī vieta kādā no pašvaldības dārziņiem var atbrīvoties.
  • Bērna prombūtnes attaisnošanai 30-60 dienām kalendāra gada laikā derīga vecāku  zīme.
  • Prombūtnes slimības dēļ attaisnošanai nepieciešama ārsta speciālista vai ģimenes ārsta izziņa.
  • ·Vieta bērnam jāpiedāvā tikai tajā pašvaldības bērnudārzā, kurā bērns reģistrēts uzņemšanai.
  • Atbalstu pārtrauc izmaksāt 30 kalendāra dienas pēc tam, kad no bērnam piedāvātās vietas pašvaldības bērnudārzā atsakās, ja uz brīvo vietu nav citu pretendentu.

Visiem vietu pašvaldības bērnudārzos nepietiek

Bērnudārza pieejamība ir sāpīga problēma daudzviet Latvijā. Ir pašvaldības, kuras nespēj nodrošināt vietas pirmsskolas izglītības iestādēs visiem bērniem, tāpēc tūkstošiem vecāku ir spiesti savus mazuļus sūtīt privātos dārziņos vai algot aukli.

Tiesa, Izglītības likuma 17.panta 21.daļa nosaka pašvaldības pienākumu šādā situācijā segt privātas pirmsskolas izglītības iestādes izmaksas, taču tikai tādā apmērā, kas atbilst noteiktām vidējām izmaksām vienam bērnam attiecīgās pašvaldības bērnudārzā.

Problēma ir tā, ka šīs izmaksas katrā pašvaldībā atšķiras un visbiežāk ir zemākas par izmaksām, kas veidojas, pakalpojumu saņemot privātā pirmsskolas izglītības iestādē. Starpība jāapmaksā bērna vecākiem no savas kabatas, un nebūt ne visas ģimenes var atļauties šo starpību segt.

Lai palīdzētu risināt samilzušo rindu problēmu pašvaldību bērnudārzos, 2013.gada vasarā tika pieņemts lēmums nodrošināt arī ikmēneša valsts atbalstu bērniem, kuri apmeklē privātu bērnudārzu, kamēr vietas pašvaldības dārziņā nav. 2014.gada 1.janvārī spēkā stājās Ministru kabineta noteikumi Nr.1523 "Kārtība, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātajai izglītības iestādei" (turpmāk MK noteikumi), un to 16.punkts nosaka papildus valsts atbalstu 2014. un 2015.gadā līdz 142 eiro mēnesī, ievērojot nosacījumu, ka valsts un pašvaldības atbalsta kopējais apjoms vienam bērnam nepārsniedz:

  • 228 eiro Rīgas plānošanas reģionā;
  • 185 eiro ārpus Rīgas plānošanas reģiona.

Atbalsta saņēmējiem stingrākas prasības

Veiktie atbalsta pasākumi ir nozīmīgs atspaids ģimenēm, kuru bērniem vietu pašvaldības bērnudārzā nav bijis iespējams nodrošināt, taču, lai pašvaldības un valsts atbalstu tiešām varētu saņemt, ģimenēm un privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm nākas saskarties ar virkni šķēršļu, kādi nav jāpārvar vecākiem, kuru bērni apmeklē pašvaldības bērnudārzu.

Bērni joprojām ir jāreģistrē bērnudārzu rindā un vecākiem jābūt gataviem, ka jebkurā brīdī vieta kādā no pašvaldības dārziņiem var atbrīvoties, līdzfinansējums tiek pārtraukts un bērnam ierastā vide privātajā bērnudārzā jāmaina uz pašvaldības bērnudārzu. Daudzi vecāki iebilst, ka pašvaldības un valsts atbalstam privāta bērnudārza līdzfinansēšanai saņēmējiem tiek izvirzītas atšķirīgas prasības attiecībā uz apmeklējumu. Bērna vecāki drīkst ieplānot pavadīt laiku kopā ar bērnu, piemēram, atvaļinājumu, neiesniedzot ģimenes ārsta zīmi, tikai vienu mēnesi gadā, kas atbilst 22 darba dienām, citādi līdzfinansējums par kavētām dienām tiek atrēķināts un vecākiem par kavētām dienām jāapmaksā pilnā apjomā.

"Ja pusotru gadu vecs mazulis sāk apmeklēt bērnudārzu, viņam šad un tad ir nepieciešama papildus atpūtas diena mājās."

Pēc Privāto pirmsskolas izglītības iestāžu biedrības valdes priekšsēdētājas Dainas Kājiņas domām, tādējādi bērni, kuri nav vainīgi, ka tiem nav atradusies vieta pašvaldības dārziņā, tiek savā ziņā diskriminēti. "Ir saprotams, ja pusotru gadu vecs mazulis sāk apmeklēt bērnudārzu, viņam šad un tad ir nepieciešama papildus atpūtas diena mājās, lai stiprinātu imunitāti un viņš dārziņā emocionāli labi justos. Ja kādu dienu bērnu var uzraudzīt, piemēram, vecmāmiņa, tas bērnam var nākt tikai par labu. Savukārt, ja vecākiem ir garāks atvaļinājums un viņi vēlas to pavadīt kopā ar bērnu, tiklīdz ir 23. kavētā diena gadā, vecāki tiek praktiski sodīti un jāmaksā vidēji 10 eiro par kavēto dienu, jo valsts izpratnē attaisnotais kavējums ir tikai ģimenes ārsta izziņa. Piemēram, Rīgas pašvaldības dārziņos nav noteiktu ierobežojumu attiecībā uz bērnu kavējumiem, vienalga, vai tiek iesniegta ārsta vai vecāku sagatavota zīme," stāsta Pirmsskolas izglītības iestāžu biedrības pārstāve.

Neērtības rada sarežģītais un laikietilpīgais privāto izglītības iestāžu un pašvaldību iesniegto pieteikumu apkopošanas un apstrādes process, kā dēļ bieži tiek kavēta valsts atbalsta izmaksa noteiktajā laikā. "Finansējums kavējas katru mēnesi. Mēs vēl nekad neesam to saņēmuši laikā," ar pieredzi dalās D.Kājiņa.

Pieļaus vairāk attaisnotu kavējumu ar vecāku zīmi

Izglītības un zinātnes ministrija ir ņēmusi vērā privāto pirmsskolas izglītības iestāžu un vecāku iebildumus un izstrādājusi grozījumus minētajos MK noteikumos Nr.1523. Turpmāk periods bērna prombūtnes attaisnošanai ar vecāku rakstisku zīmi no līdzšinējām 30 dienām tiek pagarināts uz 60 dienām kalendāra gada laikā, neieskaitot bērna prombūtni, ko apliecina ārsta izziņa.  

Jāatzīmē, ka vecāku ērtībai un ģimenes ārstu sloga mazināšanai turpmāk prombūtni saslimšanas dēļ varēs attaisnot arī ar ārsta speciālista izziņu, ne tikai ģimenes ārsta zīmi. Tas nozīmē, ka nebūs vēl papildus jāapmeklē ģimenes ārsts, ja cits ārsts, pie kura bērns vērsies, šādu izziņu var sniegt.

Precizēta atbalsta izmaksas pārtraukšanas kārtība

Līdz šim MK noteikumu 9.punkts paredzēja, ka pašvaldības atbalstu par privātās pirmsskolas izglītības iestādes pakalpojumiem pārtrauc izmaksāt 30 dienas pēc tam, kad bērnam tiek piedāvāta vieta pašvaldības izglītības iestādē. Tagad atskaites punkts, no kura tiek pārtraukta atbalsta izmaksa, ir mainīts un turpmāk pašvaldības atbalstu pārtrauc izmaksāt 30 kalendāra dienas pēc tam, kad bērnam tiek piedāvāta vieta un bērna likumiskais pārstāvis ir atteicies no bērnam rakstiski piedāvātās vietas. Turklāt atbalsta izmaksa pārtraucama tikai tad, ja pēc minētā atteikuma attiecīgajā bērnudārzā uz brīvo vietu nav citu pretendentu (nav rindas).

Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāve Lāsma Švirksta skaidro, ka 9.punkts ir papildināts ar prasību vietu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē piedāvāt tikai tajā bērnudārzā, kurā bērns ir reģistrēts uzņemšanai (rindā). Līdz šim šāda prasība noteikumos atrunāta nebija un varēja izveidoties situācija, ka pašvaldība piedāvā bērnudārzu vecākiem neizdevīgā vietā, tālu no dzīvesvietas.

"Nav skaidrs, kas notiks 2016.gada 1.janvārī, kad valsts atbalsts privāto izglītības iestāžu līdzfinansēšanai tiks pārtraukts."

Vienlaikus MK noteikumu 10.punkts nosaka: ja bērns jau apmeklē privāto izglītības iestādi un viņam tiek piedāvāta brīva vieta pašvaldības bērnudārzā (kurā viņš ir reģistrēts uzņemšanai), vecākam ir tiesības no šī piedāvājuma atteikties un turpināt saņemt pašvaldības atbalstu, ievērojot attiecīgās pašvaldības noteikto kārtību.

"Tas ir pašvaldību ziņā, cik reizes vecākiem atļauts atteikties no brīvas vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, saglabājot atbalstu privātajā bērnudārzā," norāda Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāve. Taču, lai pašvaldības atbalstu pārtrauktu, jebkurā gadījumā ir jāīstenojas noteikumu 9.punktā noteiktajam priekšnoteikumam - pēc minētā atteikuma attiecīgajā bērnudārzā uz brīvo vietu vairs nav citu pretendentu.

Grozījumi atvieglos birokrātisko slogu

Lai novērstu sarežģīto un laikietilpīgo dokumentu aprites procesu starp Izglītības un zinātnes ministriju, pašvaldībām un privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm, grozījumi MK noteikumos paredz būtiski vienkāršot atskaišu iesniegšanas un apstrādes procesu.

Turpmāk atskaites nebūs nepieciešams iesniegt papīra formātā, bet jāiesniedz un jāapstiprina elektroniski ar Valsts izglītības informācijas sistēmas palīdzību. Tādējādi, kā norādīts grozījumu projekta anotācijā, turpmāk nebūs savstarpēji jāsalīdzina privāto izglītības iestāžu un pašvaldību iesniegtie dati un ministrija varēs operatīvāk izmaksāt valsts atbalstu un ievērot šīm darbībām noteikto termiņu.

Kopumā minētie grozījumi uzlabos pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību un samazinās birokrātisko slogu valsts atbalsta saņemšanai bērna skološanai privātajos bērnudārzos, paziņojumā medijiem norāda Izglītības un zinātnes ministrija.

Tam daļēji piekrīt arī Privāto pirmsskolas izglītības iestāžu pārstāve D.Kājiņa. "Protams, jaunā kārtība palīdzēs uzlabot situāciju," viņa atzīst. Tomēr piebilst: joprojām nav skaidrs, kas notiks 2016.gada 1.janvārī, kad valsts atbalsts privāto izglītības iestāžu līdzfinansēšanai tiks pārtraukts un atbildība par to pilnībā pāries uz pašvaldību pleciem. Nav vienota principa, kā pašvaldības aprēķina un kas tiek iekļauts, aprēķinot vidējās pirmsskolas izglītības pakalpojuma izmaksas vienam bērnam. Viņasprāt, nepieciešama vienota sistēma, lai vecāki zinātu jau iepriekš, ar kādu atbalstu varēs rēķināties turpmāk.

Labs saturs
7
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI