FOTO: Aiga Dambe, LV portāls
Elektronisko grāmatiņu ieviešanu nosaka Ministru kabineta 2013.gada 4.jūnija noteikumi Nr.304 "Kārtība, kādā piešķirama algas nodokļa grāmatiņa", kas stāsies spēkā šā gada 1.jūnijā. Algas nodokļa grāmatiņa šo noteikumu izpratnē ir ieraksts VID Nodokļu informācijas sistēmā. Elektroniska dokumenta formā tā ir pieejama, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, un to uztur Valsts ieņēmumu dienests.
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 6.pants nosaka: katram Latvijas iedzīvotājam var būt tikai viena algas nodokļa grāmatiņa, kuru izsniedz VID. Grāmatiņa iesniedzama vietā, kuru maksātājs uzskata par galveno ienākuma gūšanas vietu. Ja maksātājs ir mikrouzņēmuma darbinieks, grāmatiņu iesniedz mikrouzņēmumā.
VID informē, ka no 2014.gada 1.jūnija visiem nodokļu maksātājiem algas nodokļa grāmatiņa būs tikai elektroniskā formā un gan pašai personai, gan tās darba devējam tā būs pieejama, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Līdz 1.jūnijam papīra formātā izsniegtās algas nodokļa grāmatiņas pēc 1.jūnija vairs nebūs izmantojamas.
Algas nodokļa grāmatiņa papīra formātā, kas paliek darba devēja vai citas institūcijas īpašumā, ir jāglabā 75 gadus, savukārt tās, kas ir fiziskās personas rīcībā – piecus gadus.
Elektroniskās algas nodokļa grāmatiņas ieviešana nozīmē to, ka gan juridiskas personas (darba devēji), gan fiziskas personas (darba ņēmēji, saimnieciskās darbības veicēji) algas nodokļa grāmatiņā ietverto informāciju varēs aplūkot elektroniskā formā un arī nepieciešamos ierakstus un izmaiņas tajā varēs veikt elektroniski.
VID vērš uzmanību uz to, ka līdz ar elektroniskās algas nodokļa grāmatiņas ieviešanu fiziskām personām būs gan jauni pienākumi, gan jaunas iespējas pašām veikt ierakstus un izmaiņas savā elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā.
Kas jāzina fiziskām personām: ja ir viena vai vairākas darbavietas
Ja persona 2014.gada 31.maijā strādā pie tā paša darba devēja, pie kura strādāja arī 2013.gadā, un tā ir vienīgā ienākumu gūšanas vieta, un darba devējam šobrīd ir iesniegta algas nodokļa grāmatiņa papīra formā, jādara nav nekas. VID šo informāciju personas elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā atzīmēs automātiski.
Savukārt, ja personai ir vairākas darbavietas un 2013.gadā algas nodokļa grāmatiņas iesniegšanas vieta ir mainīta, tad no 2014.gada 1.jūnija personai obligāti elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā ir jāveic atzīme par konkrēto darba devēju vai citu institūciju, kas būs galvenā ienākumu gūšanas vieta (kur piemēros neapliekamo minimumu un nodokļa atvieglojumus), jo šajā gadījumā VID nav iespējams identificēt, kurā ienākumu gūšanas vietā algas nodokļa grāmatiņa ir iesniegta uz 2014.gada 31.maiju. Gadījumos kad VID nebūs iespējams aktualizēt personas ienākumu gūšanas vietu (VID rīcībā nav informācijas par to, kurš ienākumu izmaksātājs piemēro neapliekamo minimumu), personai pašai jāatzīmē vēlamā ienākumu gūšanas vieta.
Informācija par apgādājamiem, invaliditāti
No 1.jūnija EDS būs iespēja iesniegt paziņojumu par apgādībā esošām personām elektroniski, atzīmēt (mainīt) darba devēju (ienākumu gūšanas vietu), kur iesniegta grāmatiņa, atzīmēt informāciju, kura būs vai nebūs pieejama darba devējam.
VID norāda, ka šīs atzīmes persona savā elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā varēs veikt brīvprātīgi. Ja cilvēks nevēlēsies, lai darba devējam ir redzama, piemēram, informācija par invaliditāti, EDS elektroniskajā grāmatiņā atzīmi par to varēs neizdarīt, taču persona pienākošos nodokļu atvieglojumus varēs saņemt, nākamajā gadā iesniedzot gada ienākumu deklarāciju.
Personas elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā ietvertā informācija ir pieejama tikai pašai personai, tās darba devējam un VID.
E- nodokļu grāmatiņas piešķiršana pirmoreiz
Ja personai līdz 1.jūnijam nav izsniegta algas nodokļa grāmatiņa papīra formā, bet tiek nodibinātas darba attiecības un grāmatiņa ir nepieciešama jau pēc 1.jūnija, tad personai jāvēršas ar iesniegumu VID, lai tiktu piešķirta elektroniskā algas nodokļa grāmatiņa. To var izdarīt elektroniski, izmantojot EDS, vai arī papīra formā, un vienas dienas laikā pēc iesnieguma saņemšanas VID EDS tiks izveidota personas elektroniskā algas nodokļa grāmatiņa.
Kas jāzina darba devējiem?
Darba devējiem, izmantojot EDS, būs pieejama informācija par saviem darbiniekiem (tiem, kuri izvēlējušies nodokļa atvieglojumus piemērot pie konkrētā darba devēja) un aktuālie piemērojamie nodokļu atvieglojumi, kurus darba ņēmējs ir apstiprinājis.
"Noteikumi par elektroniskajām algas grāmatiņām pieņemti pirms gada, un tie stāsies spēkā šogad 1.jūnijā."
Savukārt VID elektroniski informēs darba devēju par izmaiņām saistībā ar darbiniekiem piemērojamajiem atvieglojumiem, nosūtot informāciju uz e-pasta adresi, kas norādīta sadaļā "Sarakste ar VID".
Iesniegumu par izmaiņām grāmatiņā VID var iesniegt arī papīra formā
Ne jau visi nodokļu maksātāji lieto internetbanku vai kādu no elektroniskā paraksta veidiem. Tāpēc tāpat kā līdz šim par izmaiņām, piemēram, par apgādājamiem un citos gadījumos informāciju VID varēs iesniegt papīra formā.
VID informē, ka visas izmaiņas elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā var veikt arī, personīgi ierodoties Klientu apkalpošanas centrā un norādot vēlamās izmaiņas iesniegumā papīra formā, un iesniedzot VID darbiniekam. Šādos gadījumos VID darbinieks veiks izmaiņas personas elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā un par veiktajām izmaiņām izsniegs izdruku papīra formā.
Plašāka informācija par elektroniskajām algas nodokļa grāmatiņām pieejama VID mājaslapā īpaši tam izveidotajā sadaļā "Elektroniskā algas nodokļa grāmatiņa".
Kā kļūt par EDS lietotāju, no 1.jūnija neslēdzot līgumu ar VID?
No 1.jūnija, lai pieslēgtos EDS, vairs nebūs jāslēdz līgums ar VID, bet kļūt par EDS lietotāju varēs, izmantojot portāla www.latvija.lv piedāvātos autentifikācijas līdzekļus (Swedbank, SEB, Citadele, Norvik banka, Nordea un DNB internetbankas lietotājvārdu un paroli), Pilsonības un migrācijas pārvaldes izsniegto eID viedkarti vai VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centra" izsniegto elektronisko paraksta viedkarti (e-parakstu). Tie EDS lietotāji, kuri jau ir noslēguši ar VID EDS līgumus, joprojām varēs autentificēties sistēmā, lietojot VID izsniegto lietotājvārdu un paroli.
Jautājumu vai neskaidrību gadījumā VID aicina zvanīt uz VID informatīvo tālruni 1898, konsultēties ikvienā VID klientu apkalpošanas centrā (kur pieejami arī EDS kioski) vai arī izmantot iespēju "Uzdot jautājumu VID".