Interneta laikmetā informācija izplatās daudz straujāk nekā pirms pāris desmitgadēm. Tādējādi aizvien svarīgāka kļūst medijpratība un spēja atšķirt uzticamu informāciju no neuzticamas. “Lai to panāktu, nepieciešamas gan zināšanas, gan arī piekļuve atbilstošiem faktu pārbaudes rīkiem,” teikts rokasgrāmatas “Fake ≠ fact” ievadā.
Izglītojošais materiāls ir piemērots vecāko vidusskolas klašu audzēkņiem. Tas galvenokārt māca informācijas avota un propagandas kritisku izvērtēšanu un iepazīstina ar paņēmieniem, kas palīdz identificēt informācijas avotu.
Materiāls ir sadalīts trīs atsevišķās, bet savstarpēji saistītās nodarbībās: avota kritiska izvērtēšana, propagandas paņēmieni un filmas uzņemšana. Pirmajā nodarbībā uzmanība tiek pievērsta vispārīgiem avotkritikas jautājumiem (kas ir avots; kritēriji avota kritiskai izvērtēšanai; kā tas darāms; avota kritiskas izvērtēšanas tiešsaistes rīki u. c.). Otrajā nodarbībā tuvāk aplūkota propagandas saistība ar avotkritiku. Trešā nodarbība ir paredzēta kā praktisks darba uzdevums – filmas uzņemšana, kuras laikā audzēkņi var iepazīt dažādus izplatītus propagandas paņēmienus, ar kuriem tiek pasniegta informācija.
UZZIŅAI
Mācību materiālu, kuru aktīvi izmanto jau vairākās Eiropas valstīs, veido rokasgrāmata skolotājiem un tematiskā izstāde “Fake ≠ Fact Info Lab”, kas no 1. līdz 31. martam būs aplūkojama Kuldīgas Galvenajā bibliotēkā, pēc tam turpinot savu ceļu uz citām Latvijas bibliotēkām.
Rokasgrāmata ar otrajai nodarbībai paredzētajām prezentācijām latviešu valodā pieejama šeit.