NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Lidija Dārziņa
LV portāls
10. novembrī, 2015
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Ziņa
TĒMA: Finanses
2
2

Bankas parādnieka jaunā iespēja – vērsties pēc padoma konsultāciju centrā

Publicēts pirms 9 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

LV portāla infografika;
Designed by Freepik

Ja bankas klientam ir problēmas ar saistību kārtošanu, un ir vēlme parādus kārtot, taču nav pat priekšstata, kā to sākt darīt, tagad pēc padoma var vērsties Latvijas Komercbanku asociācijas (LKA) izveidotajā Konsultāciju un mediācijas centrā.
īsumā
  • KMC konsultē banku klientus - cilvēkus, kas nonākuši kredītu maksājumu grūtībās vai kam izveidojušās problemātiskas finanšu attiecības ar bankām.
  • Konsultācijai var pieteikties jebkurš bankas klients, kam ir interese un vēlme risināt savu saistību problēmas.

Šoruden Latvijas Komercbanku asociācija (LKA) sadarbībā ar kredītiestādēm izstrādāja  Banku sociālo hartu - nozares darbības standartus attiecībām ar klientiem. Hartā ir paredzēts, ka tiks veidots arī šāds konsultāciju un mediācijas centrs.

Konsultāciju un mediācijas centrs sniegs bezmaksas konsultācijas un mediācijas pakalpojumus tiem banku klientiem – fiziskām personām, kas nonākušas kredītu maksājumu grūtībās vai kam izveidojušās problemātiskas finanšu attiecības ar bankām.

KMC konsultante Diāna Kvedere, raksturojot potenciālos centra klientus, skaidro, ka orientējas uz cilvēkiem, kam ir hipotekārais aizdevums bankā un kam radušās maksājumu grūtības vai citi problēmjautājumi sadarbībā ar banku. Konsultācijas ir pieejamas gan klientiem, kam bankās ir aktīvi kredītlīgumi, ar kuriem ir maksājumu grūtības un ir nepieciešama palīdzība, gan tiem klientiem, kuri ņēmuši savus kredītus pirmskrīzes laikā, pārdzīvojuši krīzi, iespējams, ir izgājuši tiesāšanās procesu, īpašumi piedziņas procesā jau ir realizēti, taču joprojām ir palikušas nenokārtotas kredītsaistības pret bankām.

"Bankas kopā ar grūtībās nonākušajiem klientiem pēdējo piecu gadu laikā ir atradušas risinājumu lielai daļai problemātisko kredītsaistību. Latvijas ekonomika ir stabilizējusies, kreditēšana uzlabojusies, un no aprites izkritušajiem kredītņēmējiem ir jāatgriežas aktīvajā ekonomikā," jauno atbalsta iniciatīvu pamato LKA prezidents Mārtiņš Bičevskis.

Bankas ar klientiem strādā individuāli, taču ne vienmēr abas puses spēj atrast kopīgu valodu. Turklāt stiprākā puse, protams, ir aizdevējs, kuram ir jāatgūst sava nauda. Arī to apzinoties, parādnieks ne vienmēr ir gatavs sarunai. Un samierinās ar nolemtību - kā būs tā būs.

"Konsultāciju un mediācijas centra uzdevums ir atjaunot vai no jauna izveidot klienta un bankas sarunu, lai situācijas tiktu risinātas un mūsu klienti varētu atgriezties normālā ekonomiskā un finanšu režīmā – lai varētu saņemt legālu algu, izmantot bankas kontu, karti un citus pakalpojumus, nevis slēpties un baidīties no bankas," uzsver M.Bičevskis.  

KMC konsultante D.Kvedere, cilvēks ar vairāk nekā 10 darba gadu pieredzi banku sektorā darbā ar klientiem, skaidro, ka centrs primāri paredzēts problemātisko situāciju risināšanai. Taču konsultācija netiks atteikta nevienam klientam, kam būs neskaidrības sadarbībā ar kredītiestādi. Katrs gadījums tiks analizēts individuāli, vajadzības gadījumā klientam tiks piedāvāti tieši un precīzi kontakti bankā, cita nepieciešamā informācija, ko pats cilvēks ne vienmēr arī zina, kur atrast.

"Pamatdoma, ar kuru mēs uzsākam savu darbību ir – būt atbildīgam, atvērtam, gudram un neitrālam atbalsta mehānismam, kas palīdz izveidot savstarpējo komunikāciju starp klientiem, kas ir nonākuši maksājumu grūtībās, un kreditoriem, bankām, kas šos kredītus ir izsniegušas."

D.Kvedere uzsver divu pušu iesaisti, jo viņu sadarbības partneris ir ne vien klients, kam nepieciešama konsultācija, bet arī bankas. Tas nozīmē, ka centrs vienādā mērā sadarbosies ar abām pusēm. Tādējādi klientam ir iespēja ar neitrālu personu – konsultantu - pārrunāt gan radušos situāciju, mēģināt izprast iemeslus un potenciālos risinājumus, gan iespēju rast kontaktus ar banku, ja iepriekš sadarbība ar to nav izveidojusies vai arī kaut kādu iemeslu dēļ cilvēks pats nevēlas vairs doties uz savu banku, jo vienkārši nezina, ar ko tajā runāt.

Centrs sniegs konsultācijas, bet sarežģītākās situācijās, kurās grūti atrast kopīgu valodu,  paredzēta arī mediatora jeb neatkarīga sertificēta sarunu vedēja iesaiste, kurš piedalās klienta un bankas dialogā par kredītproblēmas risināšanu. Iznākums var būt divējāds -  vai nu abas puses nonāk pie kopīgas vienošanās, vai arī konstatē, ka vienošanās nav iespējama, kas nozīmē, ka mediācijas process tiek pārtraukts.

Mediācijas procesu reglamentē Mediācijas likums, kas ir spēkā nedaudz vairāk kā gadu. Pašreiz ar likumā sniegtajām iespējām galvenokārt tiek risinātas ģimenes problēmas. M.Bičevskis norāda, ka mediācijas pakalpojums centrā būtu jaunums mediācijas procesā Latvijā, kas attiektos uz saistību tiesībām.

Gatavību sadarboties ar KMC kā starpnieku ar saviem klientiem jau ir izteikušas lielākās bankas, kam ir arī lielākais hipotekāro kredītu portfelis Latvijā.

M.Bičevskis informēja, ka ne šobrīd, bet perspektīvā ir domāts sadarboties arī ar citiem kreditoriem -  pašvaldību uzņēmumiem, kuriem ir komunālo pakalpojumu parādnieki, ar ātro kredītu izsniedzējiem, veidojot sadarbības mehānismu, kas ļautu risināt samilzušās parādu problēmsituācijas.

KMC jau ir atvērts. Konsultācijām sākotnēji ieteicams pieteikties elektroniski vai pa tālruni, lai vienotos par izdevīgāko tikšanās laiku. KMC atrodas Rīgā, Blaumaņa ielā 32-1 (3. stāvā), tālr.: 27335508, e-pasts: info@kmc.org.lv

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI