CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš: "Šā gada Jāņu kampaņā aicinām ikvienu apzināties, ka šādos brīžos nedrīkst stāvēt malā, - tā vietā labāk iesaistīties un varbūt pat sadusmot savu draugu, tuvinieku vai paziņu. Taču jāatzīst, ka tā būs labāk, nekā zaudēt viņu pavisam.”
FOTO: Ieva Čīka/ LETA
Katra no šīm satiksmes drošības kampaņām ar kaut ko bijusi īpaša, paredzēta ne tikai visiem transportlīdzekļu vadītājiem, bet arī kādu to grupu uzrunājusi īpaši. 2014.gada kampaņas pamats ir bēdīgs: šā gada pirmajā pusē alkohola un citu apreibinošu vielu ietekmē notikušos ceļu satiksmes negadījumos zaudētas jau deviņas dzīvības – teju tikpat daudz, cik pērn visa gada laikā.
Kampaņu atklājot, satiksmes ministrs Anrijs Matīss norādīja: "Galvenajā riska grupā ir gados jauni autovadītāji 21-34 gadu vecumā. Šo cilvēku nāve ir milzīgs posts ne tikai viņu ģimenēm, bet arī valstij kopumā. Katrs šādā bezjēdzīgā veidā zaudēts cilvēks nodara aptuveni pusmiljonu eiro zaudējumu tautsaimniecībai."
Reibumā izraisītu negadījumu skaits arvien pieaug
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš uzsvēra: "Šā gada ceļu satiksmes negadījumu statistika patiešām ir traģiska: kopš pērnā gada bojāgājušo skaits sāk pieaugt. Pašlaik oficiālie dati liecina, ka negadījumos, kuros iesaistīti dzērājšoferi, dzīvību zaudējuši deviņi cilvēki, bet šajā skaitā nav iekļauti tie negadījumi, par kuriem pašlaik ierosinātas krimināllietas un norisinās izmeklēšana, un īstenībā šis skaitlis acīmredzot būs daudz, daudz lielāks. Pirms četrpadsmit gadiem, 2000.gadā, bija tā dēvētie asiņainie Jāņi, kad gāja bojā 26 cilvēki. Pēc tam bija mūsu pirmā kampaņa "Izglāb draugu!", un tā patiešām bija veiksmīga, vizuāli efektīga un emocionāli uzrunāja gan vadītāju draugus, gan paziņas atturēt viņus no braukšanas dzērumā.
Domāju, ka arī šā gada ceļa satiksmes negadījumu varēja nebūt, ja aktīvāk būtu iesaistījušies apkārtējie cilvēki. Esot reibumā, cilvēkam trūkst loģiskas izpratnes par notiekošo, un dažādi instinkti gūst virsroku pār saprātu. Tas ir brīdis, kad līdzās esošie cilvēki ir pēdējā barjera, lai atturētu dzērājšoferi no sēšanās pie stūres. Tāpēc šā gada Jāņu kampaņā aicinām ikvienu apzināties, ka šādos brīžos nedrīkst stāvēt malā, - tā vietā labāk iesaistīties un varbūt pat sadusmot savu draugu, tuvinieku vai paziņu. Taču jāatzīst, ka tā būs labāk, nekā zaudēt viņu pavisam."
"Galvenajā riska grupā ir gados jauni autovadītāji 21-34 gadu vecumā."
Diemžēl pēdējos gados satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti vadītāji reibumā, arvien pieaug – pērn to bijis 640, bet šā gada pirmajā pusē – 247, kuros cietuši 78 cilvēki, bet par bojāgājušajiem jau ir minēts.
Kampaņas atklāšanas laikā Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Artis Velšs publiskoja ziņu: ekspertīzē noskaidrots - Jūrmalā 25.marta naktī traģiski avarējušās automašīnas vadītājs bijis 1,09 promiļu alkohola reibumā, un iereibuši bijuši arī visi trīs pasažieri (vienam konstatētas vairāk nekā trīs promiles).
Policija Jāņos būs visur
Riska grupa ir jaunieši, bet ne tie, kuri nupat ieguvuši vadītāja apliecību, skaidro A.Lukstiņš. "Viņiem ir aptuveni piecu, sešu gadu vadīšanas stāžs, un tas ir laiks, kurā rodas pašpārliecinātība. Varbūt šiem jauniešiem nav augstas izglītības, varbūt viņiem nav arī darba, un automašīna ir vienīgais pašapliecināšanās veids, kā izrādīties draugiem, meitenēm, un tieši viņi ir tie, kuri var atturēt no sēšanās pie stūres reibumā."
Diemžēl, kā liecina šā gada notikumi, dzērājšoferu izraisītos negadījumos līdzbraucēji, kuri guvuši savainojumus vai zaudējuši dzīvību, ir tieši viņu radinieki, draugi, kuri, visticamāk, vai nu bijuši klāt iedzeršanā vai paši tajā piedalījušies.
A.Velšs brīdina, ka policija no 21. līdz 25.jūnijam strādās pastiprinātā režīmā, lai atturētu cilvēkus no likumpārkāpumiem un nepieļautu, ka svētku laikā pa ceļiem pārvietojas reibumā esoši autovadītāji. Tādu gadījumu atklāšana, ka pie stūres atrodas cilvēks alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmē, ir viena no Valsts policijas prioritātēm Līgo svētku laikā. Policijas ekipāžas pārvietosies, tās būs sastopamas visā Latvijā, veicot reidus gan lielo pilsētu tuvumā, gan uz nomaļākiem lauku ceļiem."
Līdztekus policijas reidiem kampaņas ietvaros transportlīdzekļu vadītāji un citi satiksmes dalībnieki tiks uzrunāti ar video un audio klipiem, kā arī ar atraktīvām instalācijām pilsētvidē, "Statoil" degvielas uzpildes stacijās un pie tirdzniecības centriem "Alfa" un "Spice". Šie klipi demonstrēs veidus, kā bloķēt iespējamā dzērājšofera auto. Bet CSDD lapā portālā "Draugiem.lv" būs pieejama īpaša aplikācija, ar kuras palīdzību virtuāli iespējams draugus atturēt no braukšanas reibumā un savlaikus viņiem nodot ziņu, kāda būs rīcība, ja Līgo vakarā vai Jāņu rītā tie tomēr vēlēsies sēsties pie stūres iereibuši.
Viens no kampaņas līdzrīkotājiem ir a/s "Aldaris". Šā uzņēmuma vadītājs Marguss Kasteins autovadītājiem iesaka: "Jāņu svinību neiztrūkstoša sastāvdaļa ir alus baudīšana, tādēļ jau vairākus gadus līgotājiem atgādinām, ka alus lietošana nav savienojama ar sēšanos pie stūres. Arī šogad Jāņu svinētājiem vēlamies atgādināt, ka izvēle ir pavisam vienkārša – vai nu alus baudīšana, vai transportlīdzekļa vadīšana. Valsts policijai esam piegādājuši 10 000 "Vichy" ūdens pudelīšu, un tās saņems tie auto vadītāji, kuru izelpā policijas reidu laikā netiks konstatēts alkohols."
Konkursā piedalās skolēni no visas Latvijas
Tā kā šā gada kampaņas mērķauditorija ir gados jauni autovadītāji, tā tika sagatavota atšķirīgi no citiem gadiem.
"Jāņu kampaņas veidošanā esam iesaistījuši jauniešus, kuri video konkursa ietvaros radīja lieliskas idejas, kā atturēt draugus no sēšanās pie stūres reibumā. Ievērojamā atsaucība no visas Latvijas ir parādījusi: jaunieši īstenībā labi apzinās, ka reibums un stūre ir nesavienojami jēdzieni. Mūsu uzdevums ir jauniešu apņēmību pārnest uz sabiedrību, lai neviens no mums nebūtu vienaldzīgs brīdī, kad iereibis autovadītājs grasās sēsties pie stūres," stāstīja satiksmes ministrs, pie viena arī piebilstot, ka situācijas uzlabošanai norisinās arī citi svarīgi pasākumi.
Jau sagatavoti grozījumi Ceļu satiksmes noteikumos, lai pastiprinātu mazāk aizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku drošību, ieviesti arī praktiskās vadīšanas eksāmeni mopēdistiem, tiek domāts arī par jauno vadītāju apmācības uzlabošanu un kvalifikācijas paaugstināšanu.
"Policija no 21. līdz 25.jūnijam strādās pastiprinātā režīmā."
Video konkursā "Pārspēj CSDD reklāmu!" piedalījās gandrīz 140 jauniešu, un to sadarbībā ar CSDD rīkoja biedrības "Go Beyond"un "Latvian Arts Directors club". Šī patiešām ir pirmā reize, kad cīņā pret dzērājšoferiem iesaistījušies Latvijas skolu jaunieši. Konkursa rīkotāji uzsver – skaidri redzams, ka aktīvākie bija tieši to skolu jaunieši, kuriem palīdzēja skolotāji un arī mudināja viņus iesaistīties šajā pasākumā.
Pirmo trīs vietu ieguvēji (V.Plūdoņa Kuldīgas ģimnāzijas, Rīgas 64.vidusskolas un Rīgas Valsts 3.ģimnāzijas, kā arī Druvas vidusskolas skolēni) saņēma naudas balvas. V.Plūdoņa Kuldīgas ģimnāzijas skolēniem dota iespēja īstenot savu reklāmas ideju kopā ar reklāmas aģentūru. Konkursam iesniegtie darbi un arī kampaņas videoklipi apskatāmi internetā CSDD "YouTube" kanālā.
Noslēgumā, šķiet, vietā ir satiksmes ministra A.Matīsa kampaņas atklāšanā paustais aicinājums: "Sabiedrības šābrīža uzdevums būtu ar visiem pieejamiem līdzekļiem "pārķert jaunieti un jebkuru citu cilvēku, pirms notikusi traģēdija. Brīdī, kad bravurīgo šoferi ir jāapstādina, viņam blakus nav ne CSDD, ne Valsts policijas darbinieku. Toties viņam līdzās ir draugi, paziņas, radi, ģimenes locekļi, varbūt garāmgājēji un garāmbraucēji, kurus aicinām – atturiet līdzcilvēkus no braukšanas reibumā!"