NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
05. decembrī, 2008
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
3
3

Skolu Comenius projekti – izaicinājumi un iespējas

Publicēts pirms 15 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: APA

Akadēmisko programmu aģentūras (APA) programma Comenius nesen nosvinējusi10 gadu jubileju. Aģentūras darbinieku, izglītības ekspertu un Latvijas skolu pedagogu uzstāšanās kārtējo reizi parādīja mūžizglītības pieaugošo lomu pasaules izglītībā. Skolotāji, kas apguvuši pasaules pieredzi, pilnībā spēj izmainīt ne tikai savu, bet arī savas skolas dzīvi, secināts konferencē.

Taču pirms tam ir bijis grūts intelektuāls darbs, kas pedagogus no dažādām Latvijas skolām, kā arī topošos skolotājus aizvedis pieredzes apmaiņā uz citām valstīm. APA speciālisti ar prieku dara savu darbu, cerot kalpot Latvijas skolām un skolotājiem vēl daudzus gadus, ievadrunā sacīja APA direktors Alberts Prikulis.

Vērojot skolotāju iegūto un izjusto pasaules ceļos un sarunājoties ar skolotājiem, top skaidrs – labklājību nesasniegt bez grūta darba. Darbs, nevis lozungi būs izšķirīgi, lai izveidotu valsti ar nākotni. Lai veiksmīgi ietu uz šo mērķi, galvenais ir izglītība, zināšanas un pieredze, un te skolotāja loma ir nepārvērtējama. Latvijas skolotāji prot strādāt un māca to saviem skolēniem.

Nav tas pats, kas mūžizglītība Latvijā

Eiropas Savienības Mūžizglītības programma, kas ilgs no 2007. gada janvāra līdz 2013. gada decembrim,izveidota uz līdzšinējo „Socrates”, „Leonardo da Vinci”, „elearning”, „Europass” un citu Kopienas rīcībprogrammu pamata ar mērķi sekmēt izglītības iestāžu sadarbību un praktisko apmācību Eiropas mērogā. Šī ir vienīgā tik plaša sadarbības programma, kura ietver visus izglītības veidus un līmeņus un kurā patiešām var iesaistīties jebkurā mūža posmā (nejaukt ar līdz šim plaši izplatītiem konceptiem, kas domāti tikai atsevišķiem vecuma posmiem ārpus formālās izglītības ietvariem!).

"Labklājību nesasniegt bez grūta darba. Darbs, nevis lozungi būs izšķirīgi, lai izveidotu valsti ar nākotni."

Jaunajā programmā ir četras apakšprogrammas: Comenius – vispārējai izglītībai, Erasmus – augstākajai izglītībai, Leonardo – arodizglītībai un Grundtvig – pieaugušo izglītībai; tajā ietilpst arī Caurviju programma valodām, IKT un izglītības politikai un Žana Monē programma Eiropas integrācijas atbalstam.

Comenius Latvijā 

Mūžizglītības programmas apakšprogrammas Comenius, kasnosaukta ievērojamā čehu  pedagoga Jana Amosa Komenska vārdā, aktivitātēs tiek iesaistīti audzēkņi, skolēni un pedagogi no pirmsskolas izglītības iestādēm, vispārizglītojošajām un  profesionāli tehniskajām skolām, kā arī topošie  skolotāji, skolotāju sagatavotāji un tālākizglītotāji.

Comenius atbalsta:

  • individuālās mobilitātes – audzēkņu un pedagogu apmaiņas, pedagogu tālākizglītības kursus citās valstīs, sagatavošanas braucienus skolu partnerības projekta vai tīklojuma izveidei, studiju braucienus esošo projektu ietvaros, jauno skolotāju asistentūras;
  • partnerības projektus starp izglītības un tās atbalsta iestādēm;
  • daudzpusīgus sadarbības projektus – jaunu mācību metožu un materiālu izstrādei, pedagogu izglītības kursu izstrādei;
  • izglītības iestāžu tīklojumu izveidi – atsevišķu izglītības programmu vai mācību priekšmetu satura attīstībai, labākās pieredzes un jauninājumu izplatīšanai, partnerības projektu saturiskajam atbalstam.

Comenius Regio – jaunas iespējas

Eiropas Komisija uzsākusi jaunu Mūžizglītības programmas apakšprogrammu Comenius Regio, kuras partnerības atbalstīs vietējo un reģionālo iestāžu, skolu un citu izglītības iestāžu sadarbību un labas prakses apmaiņu starp Eiropas reģioniem un pilsētām.

Jaunās programmas kopējais budžets ir 16 miljoni eiro. Partnerības Eiropas Kopiena finansēs divus gadus, finansējumā tiek iekļautas ar mobilitāti saistītās partnerreģionu izmaksas un projekta pasākumu izmaksas.

Comenius Regio mērķis ir palīdzēt reģionālajām vai vietējām iestādēm, kas atbild par skolu izglītību, uzlabot skolas vecuma bērniem piedāvātās izglītības iespējas. Divpusējās sadarbības projektos reģioni, kas piedalās programmā, var brīvi izvēlēties sev svarīgu sadarbības jomu. Piemēram, projektos var nodarboties gan ar skolvadības, gan skolēnu integrācijas jautājumiem, var izglītot skolēnus uzņēmējdarbībā vai risināt problēmas, kas rodas, pārtraucot izglītību agrīnā vecumā. Projekta pasākumos jāiekļauj skolas un citi attiecīgā reģiona vai pilsētas partneri, piemēram, jaunatnes klubi, bibliotēkas vai muzeji. Vēlama gan pārrobežu, gan reģionu sadarbība dažādās Eiropas daļās.

Comenius Regio partnerības paredz dažādus pasākumus – skolotāju apmaiņu, kopīgu skolotāju apmācību, mācīšanos grupās vai apmeklējumus pētniecības nolūkos. Iesaistītajos reģionos iespējami arī dažādi citi pasākumi, piemēram, apsekojumi, jaunu izglītības metožu izmēģināšana vai informācijas kampaņas.

Pieteikumu iesniegšanas termiņš, lai saņemtu finansējumu, ir 2009. gada 20. februāris, informē APA. Pieteikumus var iesniegt vietējās vai reģionālās skolu izglītības iestādes. Līdz 2009. gada vasarai tiks izraudzīti veiksmīgākie pieteikumu iesniedzēji, bet pasākumi sāksies 2009. gada augustā.

Komisija ar Comenius Regio pasākumiem plāno atbalstīt aptuveni 500 reģionu. Pasākumu vada Comenius valsts aģentūras katrā valstī, kuras piedalās ES Mūžizglītības programmā. Latvijā ES Mūžizglītības programmas nacionālās aģentūras funkcijas veic Akadēmisko programmu aģentūra.

Paveiktais programmā Comenius tuvplānā

Baiba Sermuliņa, APA direktora vietniece izglītības programmu jautājumos, skaidro, ka Comenius partnerības un individuālās mobilitātes projektos var piedalīties ikviens, kas iesaistīts skolas izglītībā.

Patiešām, tie nav tukši vārdi, jo pārsteidza, cik daudzi Latvijas skolotāji jau izmantojuši šīs iespējas! Pozitīvi piemēri vērojami ik uz soļa. 10 gadu Comenius darbības laikā, piemēram, no Madonas rajona Kusas pamatskolas, kurā mācās 120 skolēni, četri pedagogi mācījušies ārzemēs. Redzam, ka šobrīd pasaule ir atvērta ikvienam uzņēmīgam un drosmīgam cilvēkam, tai skaitā skolotājam.

"Comenius partnerības un individuālās mobilitātes projektos var piedalīties ikviens, kas iesaistīts skolas izglītībā."

Jauni Smiltenes Triju pakalnu pamatskolas, Saldus 2. vidusskolas, Rīgas Teikas vidusskolas un citu Latvijas skolu pedagogi koordinē starptautiskos projektus, plāno ārzemju vizītes un sagaida ciemiņus no ārvalstīm. Taču ne jau vecums ir noteicošais – Ventspils 6.vidusskolas vācu valodas skolotāja Ausma Auce, kura šovasar pabijusi Austrijā, ir pārliecināta, ka nedrošības sajūta ir tikai mājās, vēlāk – jau Austrijas lidostā esot, viņa sapratusi, ka patiesībā tur nevar apmaldīties!

Interesanti bija uzklausīt Talsu rajona Dursupes pamatskolas un Emīla Dārziņa Rīgas mūzikas vidusskolas angļu valodas skolotāju domas par pieredzēto un izjusto pasaulē. Daugavpils 3. vidusskolas angļu valodas skolotāja Helēna Skripņičenko un metodiķe Jevgeņija Megre Comenius aktivitātes redz kā brīnišķīgas iespējas gan skolēniem, gan skolotājiem. Helēna teic, ka pēc ārzemju braucieniem skolēni ar citu noskaņojumu mācās svešvalodu, jo ir redzējuši, kā dzīvo un mācās viņu vienaudži citās valstīs. Viņiem ir, ar ko salīdzināt, viņi redz citu vidi, citu valstu bērnu dzīvi, bilst Jevgeņija, kura konferences dienā parakstījusi līgumu ar APA par braucienu uz Prāgu 2009. gada februārī.

Vairāk var uzzināt

Eiropas Komisijas programmas Comenius mājaslapā – www.ec.europa.eu/education/comenius

Akadēmisko programmu aģentūras mājaslapā – www.apa.lv, sadaļā Comenius.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI