Mēs dzīvojam Līvānos. 2021. gada janvāra sākumā saņēmām rēķinu par komunālajiem pakalpojumiem ar pārsteigumu: jaunā pozīcija – uzkrājums remontdarbiem, par dzīvokļa katru kvadrātmetru 0,09 centi + 21%. Tā kā mājā ir 42 dažāda lieluma dzīvokļi, iznāk vidēji 5 eiro par dzīvokli + 21%. 42 * 5 = 210 eiro mēnesī, 210 * 12 mēn. = 2520 eiro gadā. Ir arī rēķina pozīcija: pārvaldīšanas pakalpojumi 0,3292 eiro par dzīvokļa kvadrātmetru – vidēji 15 eiro par katru dzīvokli + 21%. 42 * 15 = 630 eiro mēnesī, 630 * 12 mēn. = 7560 eiro gadā. Māja ir sliktā stāvoklī: jumts, ieejas durvis, logi visās kāpņu telpa ir ļoti sliktā stāvoklī, jo tās stāv kopš būvniecības 1968. gadā, pastkastes ir izsistas. Gandrīz visu naudu pozīcijas “Pārvaldīšanas pakalpojumi” namu pārvalde ik gadu tērē administratīvajiem izdevumiem, bet mājas stāvoklis katru gadu pasliktinās. Cik likumīga ir pozīcija uzkrājums remontdarbiem, ja par šo pozīciju nebija dzīvokļu īpašnieku sapulces, ka arī no namu pārvaldes paziņojums? Kāpēc tieši 0,09 centi par dzīvokļa kvadrātmetru? Cik daudz saskaņā ar likumu būtu jāizlieto administratīvajiem izdevumiem administratīvo izdevumu pozīcijā?
Dzīvojamo māju, kuru pārvaldīšanas tiesības dzīvokļu īpašnieki nav pārņēmuši, pārvaldīšanas izdevumu noteikšanas kārtību nosaka Ministru kabineta (MK) noteikumi 408 “Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi”. Šajos noteikumos ietvertā tiesiskā regulējuma būtiskākā atšķirība no Dzīvokļa īpašuma likuma 13. pantā ietvertās dzīvojamās mājas pārvaldīšanas izdevumu noteikšanas procedūras ir tā, ka valdījumā nepārņemtā dzīvojamā mājā pārvaldīšanas izdevumi var tikt noteikti bez dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma saskaņā ar MK Nr. 408 noteikumiem. Šis normatīvais akts nosaka kārtību, kādā dzīvojamās mājas pārvaldnieks sastāda dzīvojamās mājas uzturēšanas un apsaimniekošanas darbu tāmi turpmākajam gadam, aprēķina dzīvokļa īpašniekam maksu par dzīvojamās mājas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu, paziņo šo maksājumu apmēru kalendāra gadam, informē dzīvokļu īpašniekus par tāmē paredzētajām izmaksām, kā arī sagatavo dzīvokļu īpašniekiem pārskatu par pārvaldīšanas maksājumu izlietošanu kārtējā gadā. MK noteikumu 10. punkts noteic, ka aprēķinātos pārvaldīšanas maksājumus nākamajam gadam pārvaldnieks paziņo dzīvokļa īpašniekam līdz attiecīgā gada 15.oktobrim. Ņemot vērā to, ka Līvānu pilsētā ~ 40% dzīvokļu joprojām ir ar “īres” statusu un par īres maksas izmaiņām īrnieki ir jābrīdina sešus mēnešus pirms to stāšanās spēkā, apsaimniekotājs praktizē apsaimniekošanas un īres maksas izziņošanu un apstiprināšanu līdz attiecīgā gada 1. jūlijam. Ja dzīvokļu īpašnieki noteiktajā termiņā nav pieņēmuši lēmumu par mājas uzturēšanas darbu plāna un pārvaldīšanas maksājumu apstiprināšanu, nav iesnieguši nekādus priekšlikumus, apsaimniekotāja izstrādātais variants stājas spēkā nākamā gada 1. janvārī.
Visu daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieki 2020. gada aprīlī kopā ar kārtējo rēķinu saņēma konkrētās mājas bilanci uz gada sākumu ar apsaimniekošanas līdzekļu izlietojuma atšifrējumu un darbu plānu ar tāmes izmaksām nākamajam gadam. MK noteikumu Nr. 408 15. punktā ir šāds regulējums: pieņemot lēmumu par uzturēšanas darbu plāna un pārvaldīšanas maksājumu apstiprināšanu vai noraidīšanu, dzīvokļu īpašnieki nevar atteikties no obligāto pārvaldīšanas darbību nodrošināšanas (skatīt Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 6. pantu), nevar atteikties no dzīvojamās mājas uzturēšanas darbu plānā ietverto dzīvojamās mājas remontu, atjaunošanas vai pārbūves darbu veikšanas, bet var pieņemt lēmumu par darbu veikšanas laiku vai finansējuma sadalījumu par gadiem.
Kāpēc tieši 0,09 centi par dzīvokļa kvadrātmetru? Plānotais darbs, kuram 2021. gadā tiek veidots uzkrājums, ir: lietus ūdens tekņu remonts mājas abās pusēs, kopējā plānotā tāme 2660,77 EUR, kopējā mājas platība (tostarp veikals “Maxima”) ir 2602,8 kvadrātmetri, līdz ar to 2660,77/2602,8/12 mēneši=0,09 eiro/m2 mēnesī.
Apsaimniekošanas maksas sadalījums pa izdevumu posteņiem, kā arī posteņu atšifrējums ir publicēts uzņēmuma mājaslapā www.livanudzks.lv. Apsaimniekošanas tarifā iekļautās administrācijas izmaksas ir 12,5% no kopējām izmaksām.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!