DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ceļu satiksme

Salacas tilts Salacgrīvā atvērts satiksmei

FOTO: Mareks Gaļinovskis.

No šodienas satiksme pāri Salacai pa jauno tiltu Salacgrīvā, uz Tallinas šosejas (A1), ir atvērta pa abām braukšanas joslām, bez luksoforiem, un pāri tiltam bez ierobežojumiem var pārvietoties smagie transportlīdzekļi, tostarp militārā tehnika. 

“Šodien Salacgrīvā ir patiesi vēsturisks brīdis, jo uz jauno tiltu gaidīts jau sen, un tik raita satiksme, kāda būs no šodienas, te nav bijusi vairākus gadus,” atklāšanā pauda satiksmes ministrs Atis Švinka. “Tas ir svarīgs ne tikai vietējai kopienai, bet gan visam Baltijas reģionam. To pierāda arī fakts, ka pusi no tilta veido Militārās mobilitātes fonda finansējums – labs, izturīgs tilts ir būtisks priekšnosacījums arī drošības kontekstā.

Kad pirms pusgada es stāstīju, ka tilts tiks pabeigts novembrī, man reti kurš ticēja. Es gribu teikt milzīgu paldies visiem, kas ir strādājuši pie šī projekta un tik daudz paveikuši tik īsā laikā – katram, kurš pielika roku, lai jau šodien šeit varētu atvērt satiksmi. Mums ir jāatzīmē šis vēsturiskais mirklis, kopā mēs varam izdarīt lielas lietas. Apsveicu visus šajā priecīgajā notikumā!” teica A. Švinka.

Līdz 2024.gadam tilts bija Salacgrīvas, vēlāk Limbažu novada pašvaldības īpašumā. Tas bija nonācis tehniski sliktā stāvoklī. Lai nodrošinātu jauna tilta izbūvi, 2024. gadā veco tiltu pārņēma valsts īpašumā, lai ar VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) kompetenci paveiktu projektu.

 “Šis ir bijis viens no visvairāk apspriestajiem, lamātajiem un vienlaicīgi gaidītākajiem valsts autoceļu projektiem pēdējo gadu laikā. Turklāt ne Latvijā vien – arī Igaunijas kaimiņi uz to gaidīja. Uzņemties šo būvniecību bija gan atbildīgs, gan drosmīgs solis, jo tilts nebija LVC pārziņā. Paldies visiem LVC kolēģiem, kuri piedalījās projekta realizācijā: inženieriem, juristiem, iepirkumu speciālistiem, komunikācijas cilvēkiem, vietējās nodaļas kolēģiem – mēs kopā šo paveicām, ne vienu vien pudu sāls apēdot,” tilta atklāšanā pauda LVC valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis. “Paldies arī Salacgrīvas iedzīvotājiem – par sapratni, par stoicismu un neviltotu rūpi par tilta būvdarbiem. Dzīves komforts šeit turpmāk būs stipri labāks, un tās ērtības, kas nāk līdz ar jauno tiltu, noteikti liks aizmirst par visām grūtībām, kuras bija jāpiedzīvo gan darbu laikā, gan pirms tam, kad satiksme pa veco tiltu bija ierobežota. Lai labi kalpo!” novēlēja M. Lazdovskis.

Darbus Salacgrīvā sāka 2024. gada 10. jūnijā ar pagaidu tilta izbūvi, kas ilga līdz 30. augustam, kad uz to pārslēdza satiksmi un no Ainažu puses sāka vecā tilta demontāžu un jaunu balstu izbūvi. Tēraudbetona sijas tika novietotas uz balstiem, izmantojot uzbīdīšanas metodi, uzbīdīšanu sāka šā gada februārī un pabeidza jūlija beigās. Pēc tam uzstādīja veidņus un stiegrojumu betonēšanas darbiem tilta brauktuves un gājēju ietvju izbūvei, kam sekoja brauktuves seguma un aprīkojuma izbūve.

Būvnieki turpina labiekārtot  teritoriju, stiprināt nogāzes, būvēt ietves zemtilta daļā un veic citus darbus. Pilnībā tos pabeigs līdz gada beigām.

“Jaunais Salacas tilts pilnā mērā apliecina to, cik atbildīga un vienlaicīgi ļoti īpaša ir būvnieka profesija. Gandarījums mūsu profesijā ir milzīgs, jo katra projekta beigās ir taustāms rezultāts. Šajā gadījumā – tas ir braucams, pat ļoti labi braucams un ejams,” uzsvēra pilnsabiedrības (PS) NB&Tilts  pārstāvis, SIA Nordes būve valdes priekšsēdētājs Jevgenijs Locovs. “Tilts ir simboliska būve, tas savieno upes krastus, cilvēkus, Salacgrīvas gadījumā – arī valstis, jo tieši pa šo tiltu kaimiņi no Igaunijas brauc pie mums, bet mēs pie viņiem. Lai tiltu uzbūvētu, bija nepieciešama izcila mobilizācija un sadarbība. Strādājām ļoti intensīvā pasūtītāja, vides dienestu un vietējo iedzīvotāju uzraudzībā, par termiņu kavējumiem nevarēja būt runas, kvalitātes latiņa augsta. Esam pateicīgi VSIA Latvijas Valsts ceļi par šo iespēju, par intensīvu un konstruktīvu sadarbību, risinot izaicinājumus būvlaukumā, to nebija maz. Un paldies iedzīvotājiem gan par darbu uzraudzību, gan sapratni un patiesu ieinteresētību notiekošajā. Tilts uzbūvēts godam un kapos ilgi,” tā Locovs.

Jaunā tilta būvdarbu laikā bija jāievēro stigras vides prasības, tehnoloģijas tika saskaņotas ar Valsts vides dienestu un institūtu BIOR. Lai veiktu darbus liegumu laikā, kad Salacas upē atrodas nārstojošās zivi, bija:

  • diennakts tumšajā laikā jāpārtrauc darbi, upes izgaismošana nav pieļaujama;
  • rievsienu iedziļināšana un citi ar skaļu troksni vai augstu ūdens piesārņošanas risku saistīti darbi jāveic periodā, kad migrācijas intensitāte ir iespējami zema, kas nozīmē maksimāli izvairīties no šādu darbu veikšanas laikā, kad pūš “jūras” jeb ziemeļrietumu, rietumu un dienvidrietumu vējš un/vai upē ir salīdzinoši augsts caurplūdums; iespēju robežās šādus darbus vajadzēja veikt laikā, kad pūš “krasta” jeb ziemeļaustrumu, austrumu un dienvidaustrumu vējš un/vai upē ir zems caurplūdums;
  • darbu veikšanā jāizmanto instrumenti un aprīkojums, kuru ekspluatācija ir saistīta ar iespējami mazu troksni.

Limbažu novada domes priekšsēdētāja Sigita Upmale: “Milzīgs prieks būt klāt šajā vēsturiskajā mirklī, ko mūsu pašvaldības iedzīvotāji ir gaidījuši gadiem. Šis ir ilgs stāsts ar dažādiem izaicinājumiem, bet laimīgām beigām. Ir savienojušās izcilas idejas, jaunas tehnoloģijas, un mēs kā novads esam ieguvuši ļoti svarīgu būvi gan vietējiem iedzīvotājiem, gan Latvijai kopumā, jo Tallinas šoseja (A1) ir dzīsla visai Baltijai. Es gribētu teikt milzīgu paldies Satiksmes ministrijai, ka valsts ir pieņēmusi atbildīgu lēmumu un pārņēmusi tiltu savā pārziņā. Īsā termiņā ir izdarīts maksimāli daudz, lai mēs būtu šeit un būtu šis svētku mirklis. Paldies arī VSIA Latvijas Valsts ceļi un būvniekam par pacietību un ieguldīto darbu.”

Vecais tilts pār Salacu Salacgrīvā būvēts 1960. gadā un līdz 2024.gadam bija pašvaldības pārziņā. Visā ekspluatācijas laikā tam nebija veikts kapitālais remonts, kā rezultātā tilts bija nolietojies. Salacgrīvas novada pašvaldība 2020. gadā veica tilta tehnisko apsekošanu un 2021. gada pavasarī, lai mazinātu slodzi uz tilta konstrukcijām, ieviesa uz tilta ar luksoforu regulētu reverso kustību pa vienu braukšanas joslu. 2022. gadā Limbažu novada pašvaldība pasūtīja jauna tilta būvprojektu un 2023. gadā pieteica projektu līdzfinansējuma saņemšanai no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) militārās mobilitātes projektu uzsaukumā.

2024. gadā valsts pārņēma tiltu un zemi savā īpašumā un projekta realizāciju uzticēja LVC. Pērn pavasarī noslēgts līgums ar PS NB&Tilts par jauna tilta pār Salacu izbūvi, šī piegādātāja piedāvājums bija ar zemāko cenu – 14 971 552,94 eiro (bez PVN). PS  veido uzņēmumi SIA Nordes būve un SIA TILTS. Jauna tilta būvniecība līdzfinansēta no EISI ar 7 548 242,50 eiro, pārējā daļa ir valsts finansējums.

Jaunā četru laidumu tēraudbetona siju tilta kopējais tilta platums ir 14,5 m, brauktuves platums – 8 m. Abās pusēs izbūvēta 2,5 m plata ietve, virs trešā balsta izbūvēts paplašinājums ar ietves platumu 4,5 m, izveidojot skatu laukumus. Uz tilta izbūvēts energoefektīvs apgaismojums, tostarp apgaismojums iestrādāts arī tilta margās. Ietves paredzētas arī tilta abos galos zemtilta daļā – Ainažu pusē ietve tiks savienota ar esošo pašvaldības infrastruktūru gar Salacas upi, bet Rīgas pusē tā būs izveidota lokāli, ar kāpnēm tās galā.

Jauno tiltu pār Salacu pēc Limbažu novada pašvaldības pasūtījuma projektēja SIA Projekts 3, būvuzraudzību nodrošināja AS Ceļuprojekts. 

Fotoreportāža no pasākuma. Fotogrāfi: Mareks Gaļinovskis un Santa Sinka.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI