DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Tieslietas

Tiesvedības aktualitātes 2025. gada oktobrī

FOTO: Freepik.

Satversmes tiesa 2025. gada 24. oktobrī pieņēma spriedumu lietā Nr. 2024-16-01. Tiesa atzina normas, kas nosaka ierobežojumus elektronisko smēķēšanas ierīču un tabakas aizstājējproduktu (beztabakas nikotīna spilventiņu) sastāvam, par atbilstošām Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 105. panta pirmajiem trim teikumiem. Lieta ierosināta pēc divu kapitālsabiedrību, kuras ražo un izplata tabakas aizstājējproduktus un elektroniskās smēķēšanas ierīces, konstitucionālajām sūdzībām.

Tajās norādīts, ka aizliegums elektronisko smēķēšanas ierīču sastāvam pievienot aromatizētājus, kam nav tabakas smarža vai garša, un konkrētas piedevas, kas atvieglo ieelpošanu vai nikotīna uzņemšanu, nesamērīgi ierobežo to tiesības veikt komercdarbību. Savukārt beztabakas nikotīna spilventiņiem noteiktā maksimālā nikotīna koncentrācija un aizliegums pievienot aromatizētājus neatbilst ne vien tiesībām uz īpašumu, bet arī tiesiskās vienlīdzības principam.

Satversmes tiesa norādīja, ka nikotīns ir viena no spēcīgākajām pasaulē zināmajām atkarību izraisošajām vielām, kas rada nopietnus veselības riskus. Pieaugot elektronisko smēķēšanas ierīču un beztabakas nikotīna spilventiņu patēriņam, apstrīdētajās normās ietvertās prasības attiecībā uz to sastāvu ir uzskatāmas par līdzekli, kas mazina šo produktu pievilcību sabiedrībā, īpaši bērnu un jauniešu vidū. Tādējādi tiek mazināti iespējamie nikotīna atkarības veidošanās riski, turpmākā valsts veselības sistēmas noslodze un attiecīgie saslimšanas riski nākamajām paaudzēm.

Apstrīdētās normas nodrošina taisnīgu līdzsvaru starp komersantu tiesību uz īpašumu ierobežojumu un sabiedrības veselību. Atsevišķu komersantu likumiskās intereses nevar tikt stādītas augstāk par visas sabiedrības interesēm.  Tiesa arī secināja, ka komersanti, kas Latvijā izplata tabakas aizstājējproduktus, un komersanti, kas Latvijā izplata citus nikotīnu saturošus izstrādājumus, nav salīdzināmi tiesiskās vienlīdzības principa aspektā. Tāpat tabakas aizstājējproduktu izplatītāji nav salīdzināmi ar Latvijas Zāļu reģistrā iekļauto nikotīnu saturošo zāļu izplatītājiem.

Satversmes tiesa 2025. gada 24. oktobrī nolēma izbeigt tiesvedību lietā Nr. 2025-08-01. Tajā bija apstrīdēta normas, kas liedz pārsūdzēt lēmumu par administratīvā pārkāpuma procesa izbeigšanu pārkāpuma maznozīmīguma dēļ, atbilstība Satversmes 92. panta pirmajam teikumam. Lieta ierosināta pēc konstitucionālās sūdzības. Tajā norādīts, ka pret pieteikuma iesniedzēju tika uzsākts administratīvā pārkāpuma process, taču iestāde šo procesu izbeidza pārkāpuma maznozīmīguma dēļ un izteica viņam aizrādījumu.

Pieteikuma iesniedzējs šo lēmumu uzskata par nepamatotu un vēlas pārbaudīt tā tiesiskumu tiesā, lai izvairītos no iespējamām nelabvēlīgām sekām citos tiesvedības procesos, aizsargātu savu reputāciju un panāktu kaitējuma atlīdzinājumu no valsts. Satversmes tiesa atzina, ka aizrādījums nav uzskatāms par sodu, tādēļ lēmums par administratīvā pārkāpuma procesa izbeigšanu pārkāpuma maznozīmīguma dēļ nerada tiesiskas sekas. Līdz ar to apstrīdētā norma neskar tādas pieteikuma iesniedzēja tiesības, kuru aizsardzība taisnīgā tiesā paredzēta Satversmes 92. panta pirmajā teikumā.

Oktobrī Satversmes tiesa uzsāka trīs lietu izskatīšanu:

  • rakstveida procesā – lietu Nr. 2025-08-01 par tiesībām pārsūdzēt lēmumu, ar kuru administratīvā pārkāpuma process izbeigts pārkāpuma maznozīmīguma dēļ, un lietu Nr. 2024-26-03 par Jūrmalas valstspilsētas teritorijas plānojuma grozījumu tiesiskumu;
  • atklātā tiesas sēdē ar lietas dalībnieku piedalīšanos – lietu Nr. 2024-21-0103 par zemes likumiskās lietošanas maksu un likumiskajā lietošanā esošās zemes kadastrālās vērtēšanas kārtību. Ikviens var sekot līdzi sēdes norisei Satversmes tiesas YouTube kontā.

Satversmes tiesā sagatavošanā bija deviņas lietas un tika pabeigta divu lietu sagatavošana izskatīšanai. Papildus divām lietām, kuru izskatīšanas procesa veids un datums bija noteikts jau iepriekš, Satversmes tiesa to noteica vēl trīs lietām.

Oktobrī Satversmes tiesai iesniegti 17 pieteikumi. 16 pieteikumus iesniegušas privātpersonas, bet vienu pieteikumu – tiesa, izskatot administratīvo lietu.

Satversmes tiesa ierosināja divas lietas:

  • lietu Nr. 2025-35-03 par normu, kas regulēja ūdens patēriņa starpības aprēķināšanu;
  • lietu Nr. 2025-36-01 par normu, kas neparedz kritērijus un kārtību reliģiskas organizācijas atzīšanai ar speciālu likumu.

Pieņemti arī 24 lēmumi par atteikšanos ierosināt lietu pēc šādiem pieteikumiem:

  • Pieteikums Nr. 161/2025 par Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta noteikumu Nr. 523 “Brīvības atņemšanas iestādes iekšējās kārtības noteikumi” normu, kas paredz notiesātajiem pienākumu pie apģērba piestiprināt atpazīšanas zīmi. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 162/2025 par Civillikuma normu, kas noteic, ka viens no darījuma spēkā esības priekšnoteikumiem ir personas paraksts. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 163/2025 par Administratīvās atbildības likuma normu, kas noteic jaunatklātus apstākļus. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 164/2025 par Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumu Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” normu, kas regulē vienas dienas atļauju piedalīties ceļu satiksmē. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 165/2025 par Patvēruma likuma normu, kas paredz, ka Administratīvās rajona tiesas nolēmums par patvēruma procedūras ietvaros pieņemtu lēmumu nav pārsūdzams. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 166/2025 par Administratīvās atbildības likuma normu, kas regulēja sprieduma paziņošanu. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 167/2025 par Paziņošanas likuma normu, kas nosaka, kad dokumentu paziņo uz oficiālo elektronisko adresi. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 168/2025 par Kriminālprocesa likuma normu, kas regulē krimināllietas nodošanas citai tiesai izlemšanas kārtību. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 169/2025 par Kriminālprocesa likuma normu, kas noteic to, cik ticamas ir pierādīšanā izmantojamās ziņas par faktiem. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 170/2025 par Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 397 “Minimālās kiberdrošības prasības” regulējumu, kas liedz informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras īpašniekam slēgt iepirkuma līgumus, ja iekārtas ražotājs ir Ķīnā reģistrēta juridiska persona. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 171/2025 par Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 “Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža” normu, kas noteic gadījumus, kad zemes īpašniekam ir tiesības bez pašvaldības atļaujas cirst kokus ārpus meža. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 172/2025 par Fizisko personu reģistra likuma regulējumu personas koda veidošanai. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 173/2025 par Ministru kabineta 2012. gada 26. jūnija noteikumu Nr. 451 “Par zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības taksēm” normu, kas nosaka zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzības apmēru, izpildot nolēmumu par kopīpašuma dalīšanu. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 174/2025 par Ministru kabineta 2024. gada 27. augusta noteikumu Nr. 577 “Vēja elektrostaciju maksājumu kārtība vietējās kopienas attīstībai” normu, kas regulē maksājuma vietējai kopienai apmēru. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 175/2025 par Civilprocesa likuma regulējumu, kas Senātam piešķir tiesības atteikties ierosināt kasācijas tiesvedību, ja nav acīmredzama pamata uzskatīt, ka pārsūdzētajā spriedumā ietvertais lietas iznākums ir nepareizs un ka izskatāmajai lietai ir būtiska nozīme vienotas tiesu prakses nodrošināšanā vai tiesību tālākveidošanā. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 176/2025 par Ieroču aprites likuma normu, kas nosaka gadījumus, kad tiek apturēta ieroča atļaujas darbība. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 177/2025 par Kriminālprocesā un administratīvo pārkāpumu lietvedībā nodarītā kaitējuma atlīdzināšanas likuma regulējumu, ciktāl tas neparedz tiesības uz kaitējuma atlīdzinājumu sakarā ar nepamatotu mantas arestu kriminālprocesā personai, kurai nav tiesību uz aizstāvību un kuras mantai arests ir atcelts. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 178/2025 par Administratīvā procesa likuma normu, kas paredz, ka administratīvā akta vai tiesas nolēmuma izpildes ietvaros pieņemtie tiesas lēmumi nav pārsūdzami. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 179/2025 par likuma “Par nodokļiem un nodevām” normu, atbilstoši kurai ģimenes ārstam un ārstniecības iestādei ir pienākums nodrošināt iespēju pacientam norēķināties par pakalpojumiem arī bezskaidrā naudā. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 180/2025 par Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumu Nr. 103 “Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība” normu, kas noteic vadītāja apliecības derīguma termiņu, pēc kura notecēšanas vadītāja apliecību maināma pēc B kategorijai atbilstoša teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 181/2025 par Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 943 “Ārstniecības personu sertifikācijas kārtība” regulējumu, kas noteica ārstniecības personas sertifikāta anulēšanas kārtību. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 182/2025 par Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumu Nr. 134 “Personu apliecinošu dokumentu noteikumi” regulējumu attiecībā uz termina “nepilsonis” tulkojumu. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 183/2025 par Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta noteikumu Nr. 523 “Brīvības atņemšanas iestādes iekšējās kārtības noteikumi” regulējumu attiecībā uz videospēļu iekārtu iegādi, saņemšanu, glabāšanu un lietošanu. Lēmums par pieteikumu.
  • Pieteikums Nr. 186/2025 par Rēzeknes novada pašvaldības rīcību, kas liedz personai izmantot savu īpašumu un veikt tajā saimniecisko darbību. Lēmums par pieteikumu.

Informācija sagatavota ar mērķi veicināt izpratni par Satversmes tiesas darbu. Tā nav uzskatāma par nolēmuma daļu un nav saistoša Satversmes tiesai.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI