Salīdzinot ar 2024. gada septembri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 12,3 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 10,7 %) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 9,6 %).
Mazumtirdzniecības kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 6,0 %.
CSP dati
2025. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 0,7 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 0,5 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 1,7 %, autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājās par 0,1 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 2,3 %) un kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecībā (par 2,2 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 12,1 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 7,2 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 2,7 %).
2025. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, mazumtirdzniecības kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, samazinājās par 7,6 %.
Mazumtirdzniecības indeksi
(salīdzināmajās cenās)
| 2025. g. septembris %, salīdzinot ar | ||
| 2025. g. augustu (sezonāli koriģēts) | 2024. g. septembri (kalendāri koriģēts) | |
| Pavisam mazumtirdzniecība | 99,3 | 102,6 |
| mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm | 100,5 | 99,6 |
| mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā | 98,3 | 105,5 |
| mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces | 87,9 | 106,6 |
| informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos | 102,3 | 102,2 |
| mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība | 98,3 | 110,7 |
| metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība | 97,3 | 99,8 |
| kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība | 97,8 | 112,3 |
| farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība | 98,8 | 109,6 |
| kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība | 102,2 | 105,7 |
| apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība | 92,8 | 104,0 |
| mazumtirdzniecība stendos un tirgos | 98,4 | 105,8 |
| mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos | 99,5 | 105,8 |
| autodegvielas mazumtirdzniecība | 100,1 | 100,8 |
Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama oficiālās statistikas portālā “Tirdzniecības un pakalpojumu statistika”.
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija par uzņēmumu darbību.
Metodoloģiskie skaidrojumi
Dati par mazumtirdzniecības apgrozījumu tiek apkopoti veicot mazumtirdzniecības uzņēmumu izlases apsekojumu, kura datu avots no 2025. gada augusta galvenokārt ir Valsts ieņēmumu dienestā iesniegtie PVN deklarāciju dati par kopējo darījumu vērtību. Neliela izlases iekļauto uzņēmumu daļa, par kuru saimniecisko darbību nav pieejami aprēķinu metodoloģijai piemēroti administratīvie dati, CSP iesniedz ikmēneša pārskatu par apgrozījumu.



