ĪSUMĀ
-
Saistoši mērķi attiecībā uz pārstrādātu materiālu izmantošanu jaunos transportlīdzekļos
-
Pastiprināta ražotāju atbildība par nolietoto transportlīdzekļu savākšanu un apstrādi
-
No 285,6 miljoniem mehānisko transportlīdzekļu uz ES ceļiem 6,5 miljoni katru gadu sasniedz sava kalpošanas laika beigas
Deputāti noteikumu projektu atbalstīja ar 431 balsi par, 145 pret un 76 atturoties. Noteikumu mērķis ir veicināt autobūves nozares pāreju uz aprites ekonomiku, samazinot ar transportlīdzekļu ražošanu un apstrādi kalpošanas laika beigās saistīto ietekmi uz vidi, kā arī stiprinot automobiļu pārstrādes nozares ilgtspēju Eiropā. Noteikumi attieksies uz visiem transportlīdzekļiem, izņemot speciālos transportlīdzekļus, transportlīdzekļus, kas projektēti un ražoti izmantošanai bruņotajos spēkos, civilajā aizsardzībā, ugunsdzēsības un neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestos, kā arī vēsturiskus spēkratus un transportlīdzekļus, kam ir īpaša kultūras nozīme.
Uzlabota transportlīdzekļu konstrukcija un pārstrādātu materiālu izmantošana
Jauni transportlīdzekļi jākonstruē tā, lai pilnvarotajos apstrādes punktos varētu viegli noņemt pēc iespējas vairāk detaļu un komponentu un tos aizstāt, atkārtoti izmantot, pārstrādāt vai atjaunot.
EP deputāti vēlas, lai sešu gadu laikā pēc noteikumu stāšanās spēkā katrā jaunā transportlīdzekļa tipā izmantotajā plastmasā būtu vismaz 20 % pārstrādātas plastmasas. Šim rādītājam būtu jāpieaug līdz vismaz 25 % 10 gadu laikā pēc noteikumu stāšanās spēkā, ja ir pieejams pietiekams daudzums pārstrādāta plastmasa par samērīgu cenu. Viņi arī vēlas, lai Komisija pēc priekšizpētes ieviestu mērķus pārstrādātajam tēraudam un alumīnijam un tā sakausējumiem.
Stingrāki noteikumi par nolietoto transportlīdzekļu apsaimniekošanu un eksportu
Trīs gadus pēc jauno noteikumu stāšanās spēkā ražotājiem tiktu noteikta paplašināta ražotāja atbildība, t. i., tiem būtu jāsedz nolietoto transportlīdzekļu savākšanas un apstrādes izmaksas. EP deputāti vēlas skaidrāku atšķirību starp lietotiem transportlīdzekļiem un tādiem auto, kuru ekspluatācijas laiks ir beidzies, aizliedzot eksportēt tos, kas uzskatāmi par savu laiku nokalpojušiem.
Citāts
EP līdzziņotāji Jenss Gīzeke (EPP, Vācija) no Vides komitejas un Pauļus Saudargs (EPP, Lietuva) no Iekšējā tirgus komitejas norādīja: “Parlaments atbalsta aprites ekonomiku automobiļu nozarē. Mēs veicinām resursu drošību, aizsargājam vidi un nodrošinām ilgtspējību. Lai neradītu pārāk lielu slogu nozarei, mēs esam noteikuši reālus mērķus un nodrošinājuši mazāku birokrātisko slogu un godīgu konkurenci.”
Turpmākie soļi
Tā kā Padome jau pieņēma savu nostāju šī gada vasarā, paredzams, ka jau tuvākajā laikā sāksies Padomes un EP sarunas par noteikumu galīgo redakciju.
Pamatinformācija
2023. gada 13. jūlijā Komisija ierosināja jaunu regulupar aprites prasībām transportlīdzekļu projektēšanā un nolietoto transportlīdzekļu uzlabotu apsaimniekošanu saskaņā ar Eiropas Zaļā kursaun aprites ekonomikas rīcības plāna mērķiem.
2023. gadā ES tika ražoti 14,8 miljoni mehānisko transportlīdzekļu, bet reģistrēti 12,4 miljoni transportlīdzekļu. Uz ES ceļiem ir 285,6 miljoni mehānisko transportlīdzekļu, un katru gadu aptuveni 6,5 miljoni transportlīdzekļu sasniedz sava ekspluatācijas laika beigas.