DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
29. maijā, 2025
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Satiksme

Satiksmes ministrija nepiekrīt Valsts kontrolei par vienas kapitālsabiedrības nepietiekamu uzraudzību

Publicitātes foto.

Satiksmes ministrija (SM) ir iepazinusies ar Valsts kontroles (VK) revīzijas ziņojumu “Kā valsts uzraudzīja Covid-19 laikā veikto ieguldījumu airBaltic?”, apstrīdot VK atzinumu likumā noteiktajā kārtībā. Ņemot vērā, ka VK revīzijā nav konstatējusi likuma pārkāpumus un SM visu kapitālsabiedrību uzraudzību veic atbilstoši normatīvajam regulējumam, kā arī balstoties uz vienādiem principiem, SM nepiekrīt par vienas kapitālsabiedrības nepietiekamu uzraudzību.

SM atzinīgi novērtē VK ieguldīto darbu un patērēto laika resursu, iedziļinoties sarežģītos jautājumos, lai sniegtu neatkarīgu viedokli. Vienlaikus svarīgi akcentēt, ka balstoties uz vienādiem principiem, SM valsts atbalstu īstenoja, pārvaldot divas aviācijas nozarē strādājošas kapitālsabiedrības – “airBaltic” un “Rīgas lidostu”. Ņemot vērā, ka “Rīgas lidosta” veiksmīgi izgāja no valsts atbalsta, SM uzskata, ka “airBaltic” iziešanu no valsts atbalsta neietekmēja pārvaldība, bet gan izaicinošie mainīgie ārēji faktori – Krievijas karš Ukrainā, kas būtiski ietekmēja aviācijas nozari Baltijā, ģeopolitiskā situācija, valūtas kursa svārstības, degvielas cenas, problēmas ar dzinējiem utml.

SM ieskatā nav pamata VK apgalvojumam, ka SM nav veikusi uzraudzības darbības. SM uzskata, ka normatīvais regulējums nosaka valdes, padomes un akcionāru kompetences sadalījumu. Akcionāram nav tiesības iejaukties “airBaltic” valdes operatīvajā vadībā un dot valdei saistošus norādījumus par darījumu slēgšanu, atalgojumu utt., jo tā atbilstoši normatīvajam regulējumam ir padomes kompetence. Akcionārs nevar atsaukt noslēgtus darījumus vai jau noslēgtos līgumus bez finansiālām sekām. Ja tiek konstatēts, ka noslēgtie darījumi kapitālsabiedrībai radījuši zaudējumus, tam paredzēts cits likumā noteikts process.

Ziņojumā secinājumi attiecībā uz “airBaltic” lēmumiem ir izdarīti, balstoties uz jau zināmiem faktiem un faktu analīzi par situāciju pirms vairākiem gadiem. Savukārt lēmumu pieņemšanas brīdī ne uzņēmums, ne akcionārs nevarēja paredzēt visus nākotnes riskus, t. sk. pēc pandēmijas sekojošo Krievijas karadarbību Ukrainā, lidmašīnu dzinēju ražošanas un apkopes problēmas, izmaiņas tirgus pieprasījumā. Tāpēc visi akcionāra un uzņēmuma lēmumi vienmēr tika pieņemti, balstoties uz tobrīd valdes un padomes sniegto informāciju.

Ņemot vērā minēto, SM norāda, ka VK apgalvojums par nepietiekamu uzraudzību neatbilst faktiskajai situācijai. SM sniedza informāciju revīzijas laikā par iesniegtajiem Ministru kabineta (MK) ziņojumiem, Komisijas sniegtajiem skaidrojumiem par piemērojamo regulējumu, kā arī ekspertu vērtējumiem IPO sagatavošanas procesa ietvaros. Kopš 2021. gada SM un “airBaltic” ir konsekventi informējušas MK par IPO sagatavošanas progresu, kapitāla piesaistes iespējām un tirgus apstākļu ietekmi. Šis process tika īstenots sadarbībā ar vadošajiem finanšu nozares ekspertiem, kas nodrošināja pasaules līmeņa kompetenci IPO strukturēšanā.

Uzraudzības process ir bijis cieši saistīts ar valdības lēmumu izpildi un reālo situāciju tirgū, tostarp obligāciju pārfinansēšanu un akciju struktūras pielāgošanu, lai saglabātu IPO iespējamību piemērotā brīdī. Uzsāktā sadarbība ar uzņēmumu “Lufthansa” kā potenciālo stratēģisko investoru ir skaidrs apliecinājums tam, ka SM un “airBaltic” ir strādājušas atbilstoši kompetencei, veicot pienākumus ar augstu atbildības sajūtu. Secinājums, ka uzraudzība nav bijusi pietiekama, ir nepamatots, jo ignorē gan faktiski izdarīto, gan tirgus apstākļu izšķirošo lomu.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI