STOP 4–7 ir atbalsta programma 4-7 gadus veciem bērniem, kuras mērķis ir mazināt pirmsskolas vecuma bērnu impulsīvu un izaicinošu uzvedību, attīstīt spēju kontrolēt emocijas un rast mierīgus risinājumus sarežģītās situācijās, kā arī sniegt atbalstu vecākiem un pedagogiem bērnu audzināšanā. Piesaistot ESF finansējumu, no 2024. gada novembra rasta iespēja Latvijā atbalstīt ģimenes, kurās aug bērni ar izaicinošu uzvedību.
Ņemot vērā pieaugošo pieprasījumu un, lai veicinātu pakalpojuma pieejamību Latvijas reģionos, Latvijas Kognitīvi biheiviorālās terapijas asociācija 2025. gada janvārī organizēja speciālistu apmācības “Stop 4–7” metodes apgūšanai. Mācības vadīja programmas “Stop 4–7” izstrādātājs Vims Demeijs (Wim de Mey, Beļģija) sadarbībā ar Latvijas Universitātes un Kognitīvi biheiviorālās terapijas mācību centra speciālistēm: profesori Ievu Biti, docenti Lauru Pirsko un lektori Inesi Lapsiņu.
Jūrmalas Izglītības pārvaldes Attīstības plānošanas nodaļas speciālais pedagogs un programmas koordinatore Inita Embrekte, daloties pieredzē pēc mācībām, atzīmē: "Teorētiskā daļa bija daļēji zināma, taču praktiskie vingrinājumi izrādījās īpaši vērtīgi. Tie sniedza konkrētus ieteikumus no prakses, ko varēsim izmantot ikdienas darbā ar bērniem. Programmas galvenais uzsvars bērnu emocionālajā audzināšanā tiek likts uz pozitīvo pastiprinājumu, nevis sodu, kas ir būtisks bērnu uzvedības uzlabošanai. Ar nepacietību vēlamies pielietot iegūtās zināšanas praksē.
Īpaši vērtīgas ir trīs rokasgrāmatas, kurās apkopoti materiāli vecāku, bērnu un pedagogu prasmju treniņiem. Šie materiāli ir saistoši, praktiski pielietojami un kalpos kā īsts darba instruments. Svarīgi ir apgūtās zināšanas un prasmes veiksmīgi nodot bērniem, vecākiem un pedagogiem tā, lai tās turpmāk tiktu regulāri izmantotas ikdienas situācijās.”
Turpinot Inita Embrekte stāsta: “Jūrmalas pašvaldība, balstoties uz ikdienā novērotām situācijām izglītības iestādēs, ir izstrādājusi vairākus pasākumus saistībā ar emocionālo audzināšanu pedagogiem un vecākiem. Taču programmā “Stop 4–7” piedalāmies pirmo reizi. Piedāvājums dalībai šajā programmā ir kā loģisks turpinājums iesāktajam."
Jau šopavasar jaunie speciālisti vadīs 10 nedēļu garas “Stop 4–7” nodarbības Latvijas novados. Šīs nodarbības:
- 4–7 gadus veciem bērniem palīdzēs apgūt sadarbības prasmes, risināt problēmas un mazināt emocionālo spriedzi.
- Vecākiem un pedagogiem piedāvās vienotas pozitīvās audzināšanas pieejas stratēģijas, lai stiprinātu bērnu spējas veiksmīgi iekļauties sabiedrībā.
Kopš 2020. gada, realizējot STOP 4–7 programmu, ir sniegts atbalsts jau kopumā 1498 bērniem, viņu vecākiem un pedagogiem, apmācīti vairāk nekā 300 programmas speciālisti, kuri šobrīd strādā 28 komandās, nodrošinot Programmas īstenošanu visā Latvijas teritorijā. Gan vecāki, gan pirmsskolas iestāžu pedagogi, gan pašvaldību iestāžu darbinieki, kas ikdienā strādā ar ģimenēm un bērniem, ir novērtējuši šīs programmas efektivitāti.
No 2024. gada 6. novembra ir stājies spēkā jauns līgums uz pieciem gadiem, nodrošinot programmas ilgtspēju ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu. Šogad programmai pievienojušās jaunas pašvaldības – Jūrmala, Saulkrasti, Cēsis un Limbaži. Savukārt citviet tiek atjaunots speciālistu sastāvs un veidotas papildu paralēlās grupas, lai nodrošinātu plašāku pārklājumu un uzlabotu pakalpojuma pieejamību. Jaunizveidotās grupas saņems visus darbam nepieciešamos materiālus, kas atvieglos programmas īstenošanu praksē. Turpmāko piecu gadu laikā plānots sniegt atbalstu kopumā 2200 bērniem, viņu vecākiem, un pirmsskolas pedagogiem.
Plašāka informācija par iespējām piedalīties projektā “Stop 4–7” pieejama Valsts kancelejas tīmekļvietnē un novadu Izglītības pārvaldēs.