DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Pašvaldības

No mikroskopa līdz iepakojumam – skolēni izzina pārtikas tehnoloģijas 

Publicitātes foto

Mikroskopā pētīt šūnas un pašiem izmēģināt dažādas pārtikas iepakošanas tehnoloģijas - tādu iespēju janvārī sniedza STEAM darbnīcas vairāk nekā 80 skolēniem no Bauskas, Biržu un Pakrojas skolām. Darbnīcas organizēja Zemgales plānošanas reģions (ZPR) sadarbībā ar Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti (LBTU) projekta "Nākotnes prasmju pamats - zināšanas un kapacitāte STEAM jomā" (fit4future) ietvaros. 

Šāda aktivitāte 7. un 8. klašu skolēniem ir viens no veidiem, kā projekts "fit4future" cenšas sasniegt savu mērķi - veicināt izpratni par STEAM un ieinteresēt jauniešus par zinātni un tehnoloģijām. Šajā vecumā, kad skolēni sāk aizdomāties par savu nākotnes profesiju, darbnīcas, kas vērstas uz praktisku darbošanos un pieredzes gūšanu, var sniegt vērtīgu ieskatu un iedvesmu, īpaši tiem, kam labāk patīk mācīties darot, nevis tikai klausoties lekcijas.  

Darbnīcas, kas norisinājās sadarbībā ar LBTU Tehnoloģiju un zinātnes pārneses centru, piedāvāja skolēniem iespēju izzināt dažādas pārtikas zinātnes jomas. Mikroskopēšanas nodarbībā, ko vadīja LBTU docente un pētniece Sanita Sazonova, skolēni izpētīja gurķu, paprikas un apelsīnu šūnu uzbūvi, atklājot hloroplastus un hromoplastus. Ātrākie un zinātkārākie paspēja izpētīt arī rauga un savas šūnas. Savukārt pārtikas iepakošanas laboratorijā, kuru vadīja LBTU profesore un vadošā pētniece Sandra Muižniece-Brasava, skolēni guva ieskatu dažādos iepakošanas veidos un materiālos, paši izmēģinot gan vakuuma iepakošanu, gan konservēšanu bundžās un iepakošanu pakās.  

Lai arī skolēnu intereses atšķīrās – vieniem prieku sagādāja iespēja pašiem iepazīt un izmēģināt dažādas pārtikas iepakošanas metodes, bet citiem visinteresantākais šķita darbs ar mikroskopu – kopumā visi atzina, ka darbnīcas bijušas interesantas un vērtīgas. Skolēni īpaši novērtēja mikroskopus ar ekrāniem, kas viņu skolās vēl nav pieejami. Tas apliecina, cik svarīgi ir nodrošināt skolēniem pieeju modernām tehnoloģijām un radīt iespēju gūt praktisku pieredzi STEAM jomā. 

Papildus praktiskajam darbam, skolēni devās ekskursijā pa Lauksaimniecības un pārtikas tehnoloģijas fakultāti, ko vadīja maģistrantūras studente un Tehnoloģiju un zināšanu pārneses nodaļas projektu vadītāja Renāte Ruska. Viņa iepazīstināja skolēnus ar studiju vidi, stāstot par to, ko katrā laboratorijā dara, kādas ir iespējas testēt pārtiku, un kā fakultāte sadarbojas ar jaunajiem uzņēmējiem, kuri vēlas radīt jaunus produktus. Kā sarunā ar skolēniem norādīja universitātes profesores – pārtikas tehnologa profesija ir pieprasīta, un jau pirms studiju beigšanas studenti lielākoties zina, kur strādās. Šāda ieskatīšanās studiju procesā un karjeras iespējās ļāva skolēniem apdomāt savas nākotnes studiju izvēles. 

Projekts Nr.  LL-00087 “Nākotnes prasmju pamats - zināšanas un kapacitāte STEAM jomā” | The foundation of future skills – knowledge and capacity in the field of STEAM tiek īstenots Interreg VI-A Latvijas-Lietuvas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros. Projekta kopējais finansējums ir  303 657,80 EUR, tostarp Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējums ir 242 926,24 EUR.  

Plašāk par projektu:  https://www.zemgale.lv/lv/projekts/nakotnes-prasmju-pamats-zinasanas-un-kapacitate-steam-joma 

Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālo atbalstu. Par šīs publikācijas saturu pilnībā atbild Zemgales plānošanas reģions, un tas nekādos apstākļos nav uzskatāms par Eiropas Savienības oficiālo nostāju. 

 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI