Projekts ir vērsts uz izpratnes veicināšanu par Eiropas Savienības Regulas (ES) 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam (ReFuelEU Aviation) ietekmi Latvijā un Igaunijā. Šī regula ir daļa no tiesību aktu kopuma “Gatavi mērķrādītājam 55 %”, kas stājās spēkā 2023. gada nogalē. “ReFuelEU Aviation” mērķis ir veicināt aviācijas nozares dekarbonizāciju, izvirzot prasības aviācijas degvielas piegādātājiem ES lidostās aviācijas degvielas sastāvā pakāpeniski palielināt pievienotās SAF īpatsvaru.
Projekta mērķis ir veikt izpēti par SAF ražošanas iespējām Igaunijā un Latvijā, sniedzot ieteikumus politikas pasākumu kopumam SAF pieejamības palielināšanai. Projekta ietvaros 16 mēnešu laikā paredzēts veikt dažādas aktivitātes: organizēt politikas plānotāju un nozares pārstāvju intervijas, lai katrā valstī izstrādātu visaptverošu pārskatu par SAF tehnoloģisko risinājumu un ražošanas potenciālu; sagatavot ieteikumus valstu konkurētspējas palielināšanai SAF jomā; sniegt nepieciešamo atbalstu Igaunijas un Latvijas politikas veidotājiem projekta rekomendāciju īstenošanai pēc projekta noslēguma; īstenot ar projektu saistītas informatīvās kampaņas.
Projekta galvenie rezultāti paredz stiprināt politikas ietvaru, kā arī uzlabot atbildīgo iestāžu un iesaistīto pušu zināšanas un prasmes, lai sekmētu gan SAF pieejamību, gan tās izmantošanu.
Edward Tersmette, Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta ģenerāldirektorāta pārstāvis atklāja un vadīja sanāksmi.
Artūrs Kokins, Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors: ““ReFuelEU Aviation” regula nav apgrūtinājums. Tieši pretēji – tā iespēja Latvijai un Igaunijai kļūt par SAF eksportētājiem, nevis importētājiem. Šī projekta pētījuma rezultātam ir jākļūst par ceļa karti jaunam investīciju projektam ilgtspējīgas aviācijas attīstībai Latvijā. Ilgtspējīgas degvielas ražošana no atjaunojamiem resursiem dos būtisku pienesumu aviācijas ietekmes mazināšanai uz vidi, tā arī mazinās Latvijas atkarību no fosilās enerģijas produktu importa.”
Taivo Linnamagi, Igaunijas Republikas Klimata ministrijas Aviācijas departamenta direktors: “Ir daudz ieinteresēto pušu SAF ražošanai, tomēr to piesaistei vispirms nepieciešams veicināt izpratni.”
Raimonds Dauksts, PwC Latvia Vadības un konsultāciju nodaļas vadītājs Latvijā: “Ļoti novērtējam uzticēšanos PwC ekspertiem. Mūsu komandas plašā pieredze rāda, ka Baltijas valstīm ir jābūt nozares celmlaužiem, lai iegūtu starptautisko atzinību, un mēs vēlamies palīdzēt to sasniegt SAF jomā.”
Projekta “Ilgtspējīgas aviācijas degvielas tehnoloģisko risinājumu un ražošanas iespēju izpēte Igaunijā un Latvijā” īstenošana tika uzsākta 2024. gada 31. jūlijā un ilgs 16 mēnešus, līdz 2025. gada 31. novembrim. Piektdien, 27. septembrī, tika aizvadītas visu projektā iesaistīto pušu pirmā kopīgā tikšanās, lai vienotos par turpmāko sadarbību projekta ietvaros.