DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
23. septembrī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

“Latvijas skolas soma”: starptautiski atzīts piemērs kultūras pieejamībai bērniem un jauniešiem 

Publicitātes foto

2024. gada 19. septembrī kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” kā labās prakses piemērs kultūras pieejamībai bērniem un jauniešiem izskanēja starptautiskajā konferencē “Pieejamība ir panākumu atslēga – iespējas un izaicinājumi kultūras pieejamībai mūsdienu Eiropā” (“Access is Success – Opportunities and Challenges of Accessing Culture in Contemporary Europe”) Budapeštā, Ungārijā. Kultūras un izglītības saiknei veltītajā sesijā un ekspertu panelī programmas vadītāja Aija Tūna stāstīja par programmas veidošanās ceļu un izdarītajiem secinājumiem. 

Gan Eiropas Komisijas Izglītības, jaunatnes, sporta un kultūras ģenerāldirektorāta vadītāja Pia Ahrenkilde Hansena (Pia Ahrenkilde Hansen) konferences atklāšanas runā, gan starptautiskā pētniecības centra “Ecorys” asociētais direktors, profesors Viljams Hamonds (William Hammonds) un Francijas Kultūras ministrijas Eiropas un starptautisko attiecību nodaļas vadītājs Gijoms Šefers (Guillaume Schaeffer) savā uzrunā, gan pārējie runātāji vērsa uzmanību uz to, ka šobrīd Eiropā notiek strukturālas izmaiņas kultūras izpratnē, fokusējoties uz tās lomu līdzdalības veicināšanā un demokrātijas principu iedzīvināšanā.  

Konferences dalībnieki pauda viedokli, ka mūsdienās vairs nepietiek ar to, ka skolēni ir pasīvi kultūras patērētāji, jo pastāv saikne starp aktīvu līdzdalību kultūras norisēs un demokrātijas procesos. Varam būt gandarīti, ka viens no programmas “Latvijas skolas soma” principiem kopš pirmsākumiem ir bijis mudināt skolēnus vērtēt pieredzēto ne tikai emocionāli, bet arī izmantojot kritisko un radošo domāšanu un nonākot līdz vēlmei iesaistīties vai radīt pašam.   

“Tas, ka mēs esam izdarījuši lielu darbu pieejamības nodrošināšanā, ir nenoliedzami. To apliecināja arī konferences dalībnieku interese par Latvijas pieredzi sistēmisku pārmaiņu ieviešanā. Vienlaikus nostiprinājām pārliecību, ka jāturpina vienotas izpratnes veidošana par kultūras lomu pilsoniski aktīvas sabiedrības veidošanā. Jāsper nākamais solis, sekmējot skolēnu iesaisti kultūras norišu izvēlē un komunikācijā ar māksliniekiem, kas var turpināties pašiem radoši iesaistoties kultūras procesos,” ar atziņām pēc konferences dalās programmas “Latvijas skolas soma” vadītāja Aija Tūna. 

Piedalīšanās konferencē bija ne tikai starptautiska atzinība Latvijas veikumam, bet arī lieliska iespēja uzklausīt politikas veidotāju un pētnieku atziņas, sastapt domubiedrus un uzzināt par kultūrizglītības programmai “Latvijas skolas soma” līdzīgām iniciatīvām un programmām Beļģijā, Horvātijā un citās Eiropas valstīs, iezīmējot nākotnes sadarbības iespējas. 

Konference “Pieejamība ir panākumu atslēga – iespējas un izaicinājumi kultūras pieejamībai mūsdienu Eiropā” notika Ungārijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē programmas ietvaros. 

Plašāk par konferenci: https://hungarian-presidency.consilium.europa.eu/en/events/access-is-success-opportunities-and-challenges-of-accessing-culture-in-contemporary-europe/   

Kopš 2018. gada rudens kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” skolēniem nodrošina valsts apmaksātu iespēju regulāri iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā, saistot tās ar mācību saturu. Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros katru mācību gadu vairāk nekā 230 000 skolēnu pieredz vismaz vienu no 10 000 kultūras norisēm. Programmu “Latvijas skolas soma” administrē Latvijas Nacionālais kultūras centrs.  

Plašāk par kultūrizglītības programmu “Latvijas skolas soma”:  

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI